Accu vervangen 60ah nu brand airbag lampje

Hallo

Ik heb mijn orginele 72ah voor een varta blue 60ah vervangen in mijn octavia zonder start stop.
Toen ik de eerste keer start geen extra brandende lampjes. 2e keer paar minuten later brande mijn airbag lampje met uitroep teken. Ik heb eerst de min en toen de plus los gehaald en toen weer plus en min vast op nieuwe accu.
Heb ik iets mis gedaan?
Los dit vanzelf op na rijden?
Werkt de airbag nog?

Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp

Marco

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
 

Tees

Donateur
Dat komt geregeld voor inderdaad bij het vervangen van een accu. Dat betekent dat er een foutmelding in de ECU staat met betrekking tot de airbag, en die moet verwijderd worden met een uitleesapparaat (kan zelfs met een simpele OBD2 lezer). Ik denk dat een of meerdere van je airbags nu idd niet werken.

P.S. Even jezelf voorstellen in de Meet & Greet wordt door velen op prijs gesteld
 
Bedankt Tees voor het snelle antwoord.
Ik ga eens kijken of iemand de fout kan uitlezen en verwijderen.

Ik heb me zelf ook even voorgesteld in de meet en greet. Was ik in 2019 vergeten vooral omdat ik alleen dingen las en niet actief zelf bezig was met mijn auto

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
 
Als ik de motor had laten aanstaan had ik dit probleem dan niet gehad? Of had ik andere problemen kunnen veroorzaken?

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
 

Monteurtje

Forumguru
Dat laatste zal niet gaan.
Maar ik twijfel of het wel om het lampje van de airbag gaat. Die heeft namelijk geen uitroepteken en gaat normaal gesproken ook niet branden bij loskoppelen van de accu.

Ik denk dat het lampje van de stuurbekrachtiging brandt. Je moet even het stuur maximaal naar links, maximaal naar rechts en weer naar midden draaien.
Blijft die dan nog branden, even een stukje rijden. Gaat dan vanzelf uit
 

hemi24

Forumguru
Misschien mis ik iets, maar een originele 72Ah accu vervangen door een 60Ah..?

Leg eens uit, zou ik zeggen...

:pieker:
 
Dat laatste zal niet gaan.
Maar ik twijfel of het wel om het lampje van de airbag gaat. Die heeft namelijk geen uitroepteken en gaat normaal gesproken ook niet branden bij loskoppelen van de accu.

Ik denk dat het lampje van de stuurbekrachtiging brandt. Je moet even het stuur maximaal naar links, maximaal naar rechts en weer naar midden draaien.
Blijft die dan nog branden, even een stukje rijden. Gaat dan vanzelf uit
Ik denk dat je gelijk heb. Excuus beginnersfout. Ik ga het mirgen ochtend proberen.
 
Misschien mis ik iets, maar een originele 72Ah accu vervangen door een 60Ah..?

Leg eens uit, zou ik zeggen...

:pieker:
Het is een 1.2 benzine als ik een vervanging op zocht kreeg ik steeds 60ah. Ook navraag gedaan bij een garage die ik het eerst wilde laten doen die gaf dat ook aan.

Heb ik een grote fout gemaakt?
Voor mijn orginele afmeeting kon ik ook geen 72ah vinden.
Ga ik problemen krijgen?
Of is de accu eerder op?
De 72ah heeft er op de maand af 9 jaar ingezeten.
Sorry ben een echte diy beginner met mijn octavia
 

hemi24

Forumguru
Denk niet dat die accu dan nog de originele accu was waar de auto af fabriek mee is geleverd, maar dat deze al eens is vervangen.
Een 72Ah accu lijkt mij er eentje voor een diesel...

Vwb de afmetingen: bij 1-op-1 vervanging zou dezelfde 72Ah accu toch gewoon moeten passen?
 
Denk niet dat die accu dan nog de originele accu was waar de auto af fabriek mee is geleverd, maar dat deze al eens is vervangen.
Een 72Ah accu lijkt mij er eentje voor een diesel...

Vwb de afmetingen: bij 1-op-1 vervanging zou dezelfde 72Ah accu toch gewoon moeten passen?
Ik ben de eerste eigenaar en de accu is nooit vervangen naar mijn weten. Het is nog een orginele van skoda. Skoda bood er ook weer een 72ah aan maar nu 65 euro kwijt vs 240 skoda dealer.
Dus 60ah moet genoeg zijn ook volgens jou. Goed om te weten
 

Niels83

Forumguru
Moet de accu niet ingeleerd worden? De O2 is niet de nieuwste meer maar bij mijn F2 was dat wel nodig. Zou daar de storing niet door kunnen komen?
 

Tees

Donateur
Zonder start/stop systeem hoeft een accu niet ingeleerd te worden. Dat heeft te maken met de geavanceerdere laadmethodiek die gebruikt wordt bij aanwezigheid van S/S. Maar TS geeft aan dat z'n O2 geen S/S heeft, dus nee.
 

hemi24

Forumguru
Dus 60ah moet genoeg zijn ook volgens jou. Goed om te weten

Dat heb ik niet gezegd, enkel dat ik van mening ben dat een 72Ah te zwaar is voor een 1.2 TSI..!
Als ik bij Autodoc of Accudienst kijk, lijkt een 60Ah ook de aangewezen accu voor jouw wagen.

Waarom er dan een 72Ah accu op zit is een raadsel.


"Een originele van Skoda" zegt niets, die kun je vanmiddag ook gewoon bij je dealer halen, dus dit hoeft niet te betekenen dat dit de originele af-fabriek accu nog is, maar het zou kunnen natuurlijk...
 

Tees

Donateur
Volgens ETKA zijn er in de O2 accus gemonteerd van 44 - 72 Ah (zonder verdere specificatie welke accu in welk model gemonteerd is geweest). Ik ben 't met @hemi24 eens dat die 72 Ah me ook eerder voor een diesel lijkt, 60 Ah lijkt me een prima capaciteit voor een O2 met 1.2 TSI, zal dan een dikke 300 CCA leveren lijkt me. In theorie is het inderdaad zo dat een zwaardere accu langer mee kan gaan (hij levert tenslotte langzaam zowel capaciteit als vermogen in), maar een te zware accu is weer niet goed omdat je die nooit helemaal volgeladen krijgt, en daarvan slijt een accu ook sneller. Ik denk dus dat je met 60 Ah prima zit.
 
We gaan zien hoe goed die het doet en hoelang.

Allemaal bedankt voor de hulp, tijd en uitleg.

Op naar mijn volgende acties die nodig zijn dimlicht en banden
 

EdK

Forumguru
Ach 72Ah kan nooit kwaad, heb je wat meer power en in de winter dan toch ook weer lekker..
En als er orgineel 60Ah in heeft gezeten, tsja in ergste geval is die wat langer bezig met de accu volladen als die echt leeg is....
 
Bovenaan Onderaan