Accu leeggetrokken.

Zündapppie

Actief lid
Afgelopen vrijdag zag ik de alarmlichten van de Superb heel flauw knipperen toen ik uit mijn werk kwam. Deuren gingen niet meer open en na meten was de accu 3,7 volt dus overleden.
Gelijk een nieuwe gehaald, aan de lader gezet en zaterdag gemonteerd. Gelijk starten en geen probleem meer maar vandaag weer helemaal plat. Er is dus iets dat vermogen trekt. Zijn er bekende kwalen die de accu leeg kunnen trekken? De nieuwe accu was trouwens 7,3 volt vanmiddag. Startkabels erop en hij liep Gelijk weer. Half uurtje gereden dus weer opgeladen. Laadspanning is trouwens 14,3 volt dus goed.

hemi24

Donateur
Kan vanalles zijn, maar mijn eerste gok: heb je een elektrische achterklep?

Of heeft het wellicht toch met de oude kwaal van het portier te maken?

Zündapppie

Actief lid
Van het portier heb ik de draadboom vervangen en daarna geen problemen meer gehad. Ik heb overigens geen electrische achterklep. Had pas wel dat de radio een aantal keren achter elkaar het systeem ging opstarten. Heb een Columbus.

Zündapppie

Actief lid
Ik ga vanmiddag de zekering trekken en kijken of ik de ampère's kan meten die afgenomen worden. En als de radio de dader is kijken of deze misschien een update nodig heeft of gerepareerd moet worden.

mennor

Forumguru
En het contactslot. 't Kan zijn dat de boel niet meer goed van contact komt. Makkelijke eerste check is stroomsterkte meten bij de verschillende sleutelstanden.

andrehj

Forumguru
Checkvraag nog: heb je een alarminstallatie? Zo snel leegtrekken lijkt me sterk, maar houd deze als volgende verdachte in t achterhoofd. https://www.skodaforum.nl/forum/i/d...-noodstroomaccu-vervangen.23936/#post-1002581
Dat topic gaat over een achteraf ingebouwd Defa alarm. Van het af-fabriek alarm wat in sommige S2's zit heb ik nog nooit gehoord dat die de accu leeg kunnen trekken. Daar speelt alleen het probleem dat je na zoveel jaar eigenlijk de backupaccu van dat alarm moet vervangen, maar dat je die niet of nauwelijks los kunt kopen, zie https://www.briskoda.net/forums/topic/458298-alarm-siren-battery-replacement/.
Maar daar heeft @Zündapppie nu niks aan.

Hij zal toch met een multimeter moeten zoeken waar de stroom wordt verbruikt. Dat kan nog best een klusje zijn. Ik ben benieuwd waar het probleem zit.
Tip die ik laatst op Youtube zag: Een zekering is ook een weerstand. En als er stroom door een weerstand, krijg je een spanningsval over die weerstand. Die spanningsval over een zekering kun je meten met een multimeter in het mV- of µV-bereik. Zo kun je vrij snel achterhalen over welke zekering de stroom loopt.
Doe dit wel met een can-bus die in rust is. Dus het portier open, dan het slot ervan dicht klikken (auto denkt dan dat de deur dicht is), een paar minuten wachten tot alles in slaap gevallen is, en dan meten.

Tees

Donateur
Volgens mij moet je ongeveer 10-15 minuten wachten met gesloten deuren voordat de auto helemaal in slaap is. Ik heb een tijdje terug ook hiermee zitten worstelen (bleek uiteindelijk loos alarm), en toen duurde t best lang voordat de stroom echt zakte. Ik heb alles gemeten met een stroomtang op de accukabel.

Ik zit alleen even te denken waarom een zekering waar stroom loopt meer spanningsval zou hebben dan een zekering waar wel spanning op staat, maar geen stroom loopt. Maar dat kan @EdK me vast uitleggen

mennor

Forumguru
Als er geen stroom loopt ondervindt-ie geen weerstand en is er dus geen spanningsverlies.
Spannender dan dat wordt ‘t eigenlijk niet :D

Bovenaan Onderaan