Accu lading iV tijdens vakantie

Jappa

Lid
Ik ga binnenkort voor het eerst een weekje op vakantie met m’n Superb iV. Tijdens de vakantie heb ik geen mogelijkheid/zin om de auto aan een laadpaal te hangen. Nu twijfel ik alleen wat ik het beste kan doen. De auto constant op hybride zetten waarbij ik de accu lading vastzet op bv 50%. Of de accu leeg rijden en een weekje rondrijden met een lege accu.
Wat zouden jullie doen? Of heeft iemand een ander idee?

unphoto

Nieuw lid
Wat is de vraag. De accu kan ontladen tot 0% en zal daarna de verbrandingsmotor afgedwongen inzetten als generator om de accu opladen. Het is een loop systeem.
Zie de verbrandingsmotor als een enorme range extender. De wagen zal de hoge V accu ten alle tijden willen opladen zodra deze de door jouw ingestelde ondergrens heeft bereikt.

Het is denk ik meer de vraag, hoe ver je op de vakantie locatie rijdt?
Rij je van dorp naar dorp binnen de range, en kan je gratis opladen, dan is opladen en EV modus praktischer, zolang de downtime van het vervoer dat toelaat.
Als de brandstof waar je bent goedkoper is in L/km in verhouding tot de laadkosten op kW/km, dan gewoon elke rit met de verbrandingsmotor gebruiken.

Als je de verbrandingsmotor wilt gebruiken met minimale uitvallen (start/stop), stel de laadt ondergrens in op 100% en zet je auto alleen op contact, houdt de rem en accelerator/gaspedaal ingedrukt en druk op contact. Dit dwingt de verbrandingsmotor om direct aan te slaan.

Lang verhaal haha.
Fijne vakantie

Jappa

Lid
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Maar opladen daar ter plekken gaat hem niet worden. We gaan de auto elke dag gebruiken voor korte en lange afstanden.
Dus de vraag is eigenlijk kan het kwaad voor de accu met de huidige temperaturen om iV een week te gebruiken met lege accu of is het beter om in te stellen een bepaalde waarde vast te houden?

EdK

Forumguru
Wel in algemeen is het het beste om een accu / batterij nooit volledig te ontladen , dus zou er voor zorgen dat accu half vol zou blijven.
En ook met de koude hier en op je vakantie adres zorgt al dat de accu minder zijn best doet ....

Bovenaan Onderaan