Accu bij langdurig stilstaan?

canth

Senior Member
Ik heb een 2020 PHEV octavia. Die heb ik bijna twee jaar, maar ben nog nooit langer dan een week weggeweest. Vorig jaar ben ik 7 dagen naar Gran Canaria geweest en toen was de 12V accu bijna leeg bij terugkomst. Ik ga in december voor 30 dagen naar Nieuw-Zeeland, dus dan blijft de wagen 30 dagen stilstaan. Mijn vermoeden is dat de 12V accu dan wel eens zou kunnen overlijden. Zijn er nog tips/truuks om overlijden te voorkomen?
De wagen staat voor de deur, ik zou bijvoorbeeld de laadplug er 30 dagen in kunnen laten zitten terwijl ik oplaad. Dan wordt de 12v accu ook geladen. Maar een PHEV 30 dagen aan de lader laten staan voelt ook niet echt goed. Zijn er alternatieven?

Die hoort niet met een week leeg te zijn natuurlijk. Heb je die loodaccu al eens laten doormeten? Die van mij was bijv niet meer in goede conditie. Kreeg destijds ook veelal de melding dat hrt noodzakelijk was dat de motor langdurig moest draaien. Met een constant aan-uit-aan effect van de motor. En dus ook niet in e-mode kon rijden.

Tweede punt; wat kan schelen is dat je hij vergrendeling de slider van de interieurbewaking uit zet. Als er iig een alarm op zit, dat scheelt natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: Tees

andrehj

Forumguru
Je kunt ook de 12V accu die maand aan een druppellader hangen. Dan weet je zeker dat je na die maand geen problemen hebt.
Tip: C-TEK MXS 5.0

Tecumceh

Nieuw lid
Druppellader op de accu zetten of loskoppelen. Anderszijds denk ik dat er een vreemde stroomvreter is. Druppellader lijkt mij het beste.

Herkenbaar. Mijn 2021 phev heeft begin dit jaar nieuwe accu gehad vanwege zelfde punten als jij aangeeft. Las op fora zoals briskoda ook veel “issues” met accu’s van auto’s rond 2020/2021. Uiteraard lees je veel meer negatieve dan positieve dingen online, dus laat je niet afschrikken, maar de nieuwe accu werkt weer als een tierelier in ieder geval.

Jessedew

Forumguru
.....Zijn er alternatieven?

ik dacht in eerst instantie ook dat al die tijd de auto aan de lader hangen wellicht niet goed zou kunnen zijn, maar je kan ook ervoor kiezen om hem tot 80% op te laden toch? Bij spanningsverlies kan je op afstand de accu bijladen. Weet niet of de 12v accu dan uit de hoogvolt mag snoepen?

Andere optie, is er niet iemand uit je netwerk die iedere week even een rondje kan rijden? Moet die wel eerst even PHEV 'les' krijgen ;)

Als het nog de originele 12v accu is, zou wellicht laten doormeten en indien nodig preventief vervangen ook een optie kunnen zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:

canth

Senior Member
Ik heb zo'n CTEK 5.0 aangeschaft. Met een 2.5 meter verlengsnoer, dan kan ik via de brievenbus de auto aan de lader hangen. Dank voor het meedenken!

Jessedew

Forumguru
Ik ging net (na paar dagen niet rijden) klein stukje rijden met de auto, kreeg ook melding lage accu spanning. Auto is uit 2020/21. Moet ik ook preventief bij een beurt vragen de accu te vervangen. Beurt moet ik nog laten plannen maar over 1500km ofzo. Is dat nou garantie of niet, of een slijtage onderdeel? En kan de accu ook helemaal leeg zijn of trekt die dan uit de hoogvolt accu? Die was 80%. Na paar 100 meter was de melding weg en kennelijk genoeg opgeladen (dat doe je door te rijden zei systeem)

Mijn 12v accu is feb 2025 vervangen. Zelfde issue als jij. Nieuwe accu en probleem volledig opgelost. Probleem werd pas vervelend na paar keer (elektrische) achterklep open en dicht de accu helemaal leeg ging. Evenals centrale deurvergrendeling met inklapbarespiegels. Als ik dit 5x deed kreeg ik kritieke melding 12v accu.

Accu kunnen ze doormeten. Hebben ze bij wel 3x gedaan totdat ze - eindelijk - eens met een load-tester (dat had ik aangegeven) gingen meten en toen kwamen ze met de mededeling van ja, hiermee test hij niet goed dus we gaan hem (onder garantie dus) vervangen.

Maar goed, zo‘n VAS-tester is opzich prima, en daarmee scoorde hij bij mij voldoende, met de kanttekening dat de accu moest worden geladen. En ik zei dus: ja, dat is nou net het probleem. Hij houd de lading niet vast gedurende de week. Test m eens met zo’n “broodrooster”. Die hadden ze ook, en daarmee mag een (geladen) accu niet onder de 9 Volt zakken. Zo’n ding trekt ongeveer 100 Ampère aan stroom (simuleert daarmee een startmotor) en daarmee werd het duidelijk. Accu vervangen.

Spijtig genoeg voor een EFB type. Ik had liever een AGM gehad wat ook echt prima kon gezien de loodaccu in de kofferbak zit. We gaan t zien hoe lang deze het vol houd.

@Jessedew
Zodra het contact aan staat is er een constante laadspanning.
Staat de auto in ready mode dan is de laadspanning nog een fractie hoger.
Maar bij contact uit wordt de loodaccu gebruikt voor bijv het alarm, draadloze sleutel etc.

Dus omdat je rijd staat er een hogere spanning op het boordnet waardoor de melding zal verdwijnen; maar zo’n loodaccu laden duurt wel even. Geen idee met hoeveel Ampère dat gebeurt vanuit de DC-DC omvormer van de HV-accu. Wel wordt ook tijdens het opladen van de HV-accu ook de loodaccu bijgeladen. Al gebeurt dat bijladen ook tijdens het rijden. Logisch ook; alle systemen werken op 12 Volt. Zou dat tijdens het rijden niet gebeuren zou je altijd problemen krijgen (verlichting, stuurbekrachtiging etc etc etc,. met álles…)

Destijds een videotje over gemaakt. Je ziet en hoort het verschil;

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan