Accu bij langdurig stilstaan?

canth

Senior Member
Ik heb een 2020 PHEV octavia. Die heb ik bijna twee jaar, maar ben nog nooit langer dan een week weggeweest. Vorig jaar ben ik 7 dagen naar Gran Canaria geweest en toen was de 12V accu bijna leeg bij terugkomst. Ik ga in december voor 30 dagen naar Nieuw-Zeeland, dus dan blijft de wagen 30 dagen stilstaan. Mijn vermoeden is dat de 12V accu dan wel eens zou kunnen overlijden. Zijn er nog tips/truuks om overlijden te voorkomen?
De wagen staat voor de deur, ik zou bijvoorbeeld de laadplug er 30 dagen in kunnen laten zitten terwijl ik oplaad. Dan wordt de 12v accu ook geladen. Maar een PHEV 30 dagen aan de lader laten staan voelt ook niet echt goed. Zijn er alternatieven?

Die hoort niet met een week leeg te zijn natuurlijk. Heb je die loodaccu al eens laten doormeten? Die van mij was bijv niet meer in goede conditie. Kreeg destijds ook veelal de melding dat hrt noodzakelijk was dat de motor langdurig moest draaien. Met een constant aan-uit-aan effect van de motor. En dus ook niet in e-mode kon rijden.

Tweede punt; wat kan schelen is dat je hij vergrendeling de slider van de interieurbewaking uit zet. Als er iig een alarm op zit, dat scheelt natuurlijk.

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan