Acc werkt niet bij ijzel of sneeuw

Canon-Eye

Forumguru
Neem je een V40,
Néééé! :tongue:
Wel eens in meegereden - claustrofobische ervaring was dat, met een A-stijl die in zó'n lage dakrand overgaat dat deze (bij mij dan toch) ongeveer op oorhoogte zit en ook nog een buil veroorzaakt bij het in- of uitstappen. Noem mij ouderwets, maar dan heb ik toch liever een wat hoekiger carrosserie zoals m'n huidige F2. Voor mijn gevoel (voorin) 2x zoveel ruimte om mijn hoofd omdat het niet allemaal zo op me af komt.
De V50 valt ook af - is eigenlijk gewoon een Ford Focus in z'n zondagse pak. :D
De V60 is weer wat ruimer, hoewel toch ook met V40-trekjes, en bovendien loopt die weer uit het budget.
Misschien ooit een niet al te oude V70 - hoewel dié me dan eigenlijk weer net ietsje te groot is.

Nou ja, we zien het t.z.t. wel. Komt tijd , komt raad...

Bakkertje

Forumguru
Laatst achterin een v60 gezeten, wat een krappe bedoeling zeg. En dan rijd ik in Passat die ook nog weer kleiner is dan een Superb.

Jan A

Actief lid
Dat is waar, alleen is er tussen de winterse omstandigheden door vaak prima en veilig te rijden met cruise control. En dan is na elke sneeuwvlok stoppen ook niet de moeite. Op een korte rit geen probleem. Retour van de wintersport levert het wel een beetje kramp op :jaja:

Maar de amputatie van die kinderbeentjes om ze achterin te passen is ook niet gratis. Kun je beter direct doorsparen voor de XC90
Ik was ook al aan het denken: en die V40 past in het koffer van een S3, maar dan werkt diens ACC natuurlijk ook niet meer...

Niels83

Forumguru
Laatst achterin een v60 gezeten, wat een krappe bedoeling zeg. En dan rijd ik in Passat die ook nog weer kleiner is dan een Superb.

Tsjonge wat een luxe paardjes.
Ik blijk ook best zielig, in mijn fabia doet acc het nooit, heb ik dus blijkbaar altijd kramp als ik op vakantie ga, heb ik ook een a-style en past er blijkbaar nog geen kabouter achterin..

gdisselkoen

Forumguru
Hoe simpel kan het zijn als die radar niet werkt omdat er sneeuw en ijs opzit .....
Zorg dat als de temperatuur onder de 5 graden zakt er een verwarmings element aangaat in de radarkast zodat deze een temperatuur krijgt waar de sneeuw en ijs geen grip op hebben.
Het zou zo makkelijk in de omkasting van de radar al meegenomen kunnen worden......
Lijkt mij ook een oplossing die relatief simpel te realiseren is.

Het is me opgevallen dat er in de voorruit een klein driehoekje ijsvrij is, zonder voorruitverwarming, daar waar de sensoren zitten. Zoiets moet toch ook mogelijk zijn bij de radar sensor van de acc?

Laatst bewerkt:
Ik blijk ook best zielig, in mijn fabia doet acc het nooit, heb ik dus blijkbaar altijd kramp als ik op vakantie ga, heb ik ook een a-style en past er blijkbaar nog geen kabouter achterin..
Zal met die kramp best meevallen als je gewoon je cc gebruikt. Die zal het toch wel doen als je op vakantie gaat?

Opties worden speciaal aangeprezen door de fabrikant, specifiek aangevinkt op de optielijst én betaald. Moet je me toch eens uitleggen wat het met luxepaarden te maken heeft als je dan verwacht dat het ook naar behoren werkt..

Ruimte is een keuze. Voor €20k nieuw kun je een Suzuki Swift kopen (krap achterin), een Fabia (ruimer) of een Dacia Duster (erg ruim). Shop je in het C of D segment kun je net zo goed kiezen voor krap, ruimer of ruimst. Ieder kiest wat hij belangrijk vindt. Niet heel gek als in een Superb topic voor velen ruimte belangrijk is. Een V60 krap is dus in verhouding. Een Aygo is nog krapper, maar geloof dat er weinigen zijn die op de shortlist twijfelen tussen een Superb of toch maar 4 Aygo's... :laugh:

En volgens mij waren we het eral over eens dat het
Een designfout die leidt tot een eerste wereldprobleem ;)

Behalve bij die V40. Die is echt krap. Dan maar 3 Aygo's :deuk::deuk::deuk:

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Of misschien wegwerken in een "sensoren- en camerablok" achter de binnenspiegel? Die extra meter of zo kunnen ze wel inprogrammeren, toch?

ACC met de radar achter de binnenspiegel: dan doe je er een week over om op de wintersport te komen. :jaja:
De radar kijkt door andere golflengte namelijk niet door het glas, en ziet dus 5 cm voor zijn neus een obstakel (de voorruit), dus als je dan 1 km/u haalt mag je al niet mopperen.

Canon-Eye

Forumguru
De radar kijkt door andere golflengte namelijk niet door het glas
De techniek moet dat kunnen oplossen door een stukje speciaal, voor de radar wél doorzichtig, materiaal op de juiste plek in de ruit te integreren en de sensor er tegenaan te plaatsen zodat er ook geen vuil of aanslag tussen kan komen.

Kom op zeg, we laten robotjes op Mars en op piepkleine kometen landen na jaren onderweg te zijn geweest, en dan zou dit een onoverkomelijk probleem zijn?
Kanniewaarzijn... :nono:

Canon-Eye

Forumguru
Bedoel je deze
Nee, deze nou toevallig niet. Niet alles kan altijd goed gaan, maar er heeft daar al ruimschoots genoeg ijzerwerk in de rondte gereden om het punt te ondersteunen - nog afgezien van de prestatie om het spul er over zulke afstanden zo nauwkeurig naar toe te sturen dat het er überhaupt landt (hard of zacht) en niet erlangs schiet.

Carlovdw

Forumguru
De techniek moet dat kunnen oplossen door een stukje speciaal, voor de radar wél doorzichtig, materiaal op de juiste plek in de ruit te integreren en de sensor er tegenaan te plaatsen zodat er ook geen vuil of aanslag tussen kan komen.

Kom op zeg, we laten robotjes op Mars en op piepkleine kometen landen na jaren onderweg te zijn geweest, en dan zou dit een onoverkomelijk probleem zijn?

Die zijn alleen iets duurder dan een skoda ;)

Skoda-MAN

Forumguru
Maaaaar, boven in de voorruit zit die sensor veel te hoog en dan "ziet" hij verschillende dingen niet. (lage sportwagen, klein kind op fietsje)
Dan komen de opmerkingen weer : kunnen ze die radar niet lager plaatsen enzovoorts.
Dat de gewone CC niet meer werkt is natuurlijk wel heel raar.
Of ik onder winterse omstandigheden of boven 150 km/h op CC wil rijden is een andere vraag.

Level42

Forumguru
Die sensor zit inderdaad met een reden laag en voor op de neus. Het is een radar dus ik kan me ook nog eens voorstellen dat de motorkap een grote "spiegel" vormt voor die radar als je hem in de ruit zou plaatsen....

Ik heb het nu ook 1 keertje gehad en vond het i.d.d. wel even lastig dat ie niet als gewone CC door gaat...
punt was dat het niet vroor maar wel sneeuwde en de sneeuw dus niet bleef liggen. Dan is er, zeker met winterbanden eigenlijk niet veel meer aan de hand dan een normaal nat wegdek.

Ik had dan ook niet het gevoel dat de sensor "vol" zat maar dat het puur door de sneeuwval zelf komt....in dat geval helpt een verwarming ook niet.

Aan de andere kant snap ik het veiligheidsaspect. Ik neem aan dat er bij die Volvo's toch iets van een waarschuwing is voor de bestuurder dat de ACC overschakelt naar normaal CC anders wordt het echt levensgevaarlijk....

Maar ja, als je een hele rit naar de wintersport met ouderwets voetgas moet doen....is toch ff minder prettig.... punt is dat VAG nu voor mij beslist wat ik doe en dat wil ik graag zelf kunnen beoordelen. Als je een auto met alleen normale CC door de sneeuw bestuurd beslis je zelf ook wanneer je hem aan of uit zet.

Schep

Forumguru
Ik had dan ook niet het gevoel dat de sensor "vol" zat maar dat het puur door de sneeuwval zelf komt....in dat geval helpt een verwarming ook niet.
Verwarming levert in deze periode in veel gevallen wellicht een oplossing, maar ik heb er een keer een grote dode vlieg op gehad, dan doet ie het ook niet meer. Kun je die vlieg gaan grillen, maar daar los je ook weinig mee op :tongue:

Wel eens in meegereden - claustrofobische ervaring was dat, met een A-stijl die in zó'n lage dakrand overgaat dat deze (bij mij dan toch) ongeveer op oorhoogte zit en ook nog een buil veroorzaakt bij het in- of uitstappen.
Mijn vriendin (van 1.65m) heeft nu 2.5 jaar een V40 en ik vind het een prima auto. Ik zou hem zelf nooit kiezen want met mijn 2.08m past het gewoon niet voor de lange ritten (dus haar volgende zal een V60 worden, met haar voorliefde voor Volvo). Maaaaaaaarrrrrrr dat laat onverlet dat Volvo het hele ACC, city safety en lane assist gebeuren simpelweg beter voor elkaar heeft.

Wie weet komt er als volgende auto voor mij een V90, of toch een Tesla Model 3. Voorlopig hebben we nog geen kinderen waar we een achterbank voor nodig hebben. Tegen de tijd dat deze auto vervangen moet worden kijken we wel weer.
Precies, wacht nog even een 2-3 jaar en het is allemaal opgelost. Als we moeten vertrouwen op onze radar, camera en sensoren in de autonome auto is de prioriteit erg hoog om dit systeem te laten werken bij elk weertype.

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
kunnen ze die radar niet lager plaatsen
Het is een radar dus ik kan me ook nog eens voorstellen dat de motorkap een grote "spiegel" vormt voor die radar als je hem in de ruit zou plaatsen
Lijkt me een kwestie van de verticale en horizontale hoek alsmede de richting van de uitgezonden radarbundel goed definiëren/begrenzen en instellen.
Trouwens, kijk ook eens waar de radarantenne op een schip doorgaans zit... Juist ja, ergens in een mast! :pardon:
En zó ver wil ik bij een auto nog niet eens gaan...

(van 1.65m) heeft nu 2.5 jaar een V40
Ik ben 1.87m - die 20cm extra maakt nogal verschil bij het in- en uitstappen ("AU!"-momentjes...).

Skoda-MAN

Forumguru
Trouwens, kijk ook eens waar de radarantenne op een schip doorgaans zit... Juist ja, ergens in een mast! :pardon:
En zó ver wil ik bij een auto nog niet eens gaan...
Dat klopt, maar die moet een veel groter bereik en rondom afspeuren op piraten en zo.
Bij een auto alleen de eigen (smalle) rijbaan en over veel kortere afstand met kleinere objecten.
Ongetwijfeld gaat de ontwikkeling op dit gebied de komende jaren nog veel verder.

Bakkertje

Forumguru

Het spijt me als ik je met m'n opmerking gekwetst heb @Niels83 ..
Er is niets zieligs aan een Fabia, dat is ook een prima auto! En om de wijsheid van mijn schoonvader maar te gebruiken, wat er niet opzit kan ook niet kapot. Qua ruimte, een fabia is in zijn klasse ook een hele ruime auto (wellicht zelfs de ruimste). In welke klasse auto je rijdt is geheel afhankelijk van eisen, wensen en budget. Voor mij persoonlijk geldt dat ik met name eisen stel aan de ruimte, maar dat is omdat ik een gezin heb met 3 kinderen. Daarmee voel ik me op geen enkele manier verheven boven iemand die in een andere klasse auto rijdt.

Canon-Eye

Forumguru
die moet een veel groter bereik en rondom afspeuren
Rondom doet-ie door rond te draaien, dat is voor een auto niet zo van belang.

Als de ACC-radar vanaf een meter of 5 tot ca. 100 à 150 meter alle rijdende en stilstaande objecten vóór de auto ziet (en op de maximumafstand niet breder kijkt dan 3 à 3,5 meter zodat hij zich tot alleen de eigen rijstrook beperkt) dan moet dat in principe voldoende zijn. De hiervoor benodigde verticale en horizontale straalhoeken zijn wel uit te rekenen.

Misschien zou er dan in de bumper nog een "woonerf-radar" kunnen komen voor een autostop ingeval er binnen die 5 meter voor de auto opeens een object verschijnt dat er eerder niet was, maar die kan gewoon boven de 30 km/u (= 8,3 m/s) uitgeschakeld worden, net als de huidige citysafe-systemen. Want als er bij die snelheid plotseling iets opduikt op 5 meter of minder, dan is elk systeem bij voorbaat te laat.
Maar zo'n lage radar koekt natuurlijk wel gewoon dicht met vuil of sneeuw.
Of je moet op de sloop zo'n ouderwetse Saab koplampwiswasinstallatie scoren en die aanpassen... :D (zijn we opeens toch weer helemaal terug bij de basis van dit topic...)

Bovenaan Onderaan