Acc werkt niet bij ijzel of sneeuw

Bart81

Forumguru
dit weekend iets raars aan de hand gehad...
Tijdens het rijden met lichte sneeuwval kreeg ik ineens de melding dat de acc niet meer beschikbaar was.
Oorzaak: sneeuw bleef hangen tegen het radar gedeelte op de voorkant van de wagen...
Na even aan de kant te staan en de radar terug vrij te maken werkte alles weer correct! Tot 10 minuten later de radar weer vol sneeuw hing en het systeem uitviel??

Ik kan me gerust voorstellen dat de acc niet werkt in dit geval, maar ik zou dan wel verwachten dat je eventueel wel gebruik zou moeten kunnen maken van een standaard cruise control die gewoon een vaste snelheid aanhoud?

Het was best vervelend, want heel de rit heb ik geen gebruik kunnen maken van de acc omdat de radar sensor om de 5 botten onder een laagje ijs zat...

Heeft nog iemand dit al eens ondervonden?

Schep

Forumguru
Kijk eens in het storingen topic, staat vol met deze klachten, inclusief die rare oplossing die VAG heeft gekozen om geen enkele cruise control functionaliteit beschikbaar te houden.

Antera

Donateur
De cc werkt in dit geval niet zonder de sensor. Dit omdat de sensor er onderdeel van is. Het kan uitgevinkt worden maar dan heb je geen acc meer en vermoed dan ook geen cc maar dat zal de bedoeling wel niet zijn

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 't nu wel gezien: wacht wel met acc totdat er een eenvoudig (al rijdend!) te bedienen keuzemenu aan toegevoegd is: 1-vol acc en 2-standaard cc.
Anders hoeft het niet voor mij...

Schep

Forumguru
Neem je een V40, zo'n ex-14% D2 of D4, die komen met een jaar massaal de markt op. Systeem werkt hetzelfde, alleen moest ik dan langer googlen.

Bakkertje

Forumguru
Ik had het laatst ook en heb toen de ACC omgeschakeld in limiter en op de gewenste snelheid ingesteld, werkt praktisch hetzelfde als een ouderwetse CC.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Ik heb overigens ook al gehad (in de mist) dat de ACC juist beter ziet dan ikzelf.. Met mist vind ik het dan ook prettig om op de ACC te rijden (uiteraard wel met een vergrootte afstand ten opzichte van mijn voorliggers).
Dat het in de sneeuw niet lekker werkt is op zich ook niet vreemd er natuurlijk van alles op de sensor afgevlogen, dus echt kwalijk nemen kan ik het ook niet.

MrEdge_

Forumguru
Het is geen luxeprobleem, het is gewoon een designfout. Of je er al dan niet gebruik zou moeten willen maken onder winterse omstandigheden staat daar geheel los van. Voor de duidelijkheid: ik doel op het bedekt raken van de radar door een laagje sneeuw of ijs. Dat de radar niet werkt doordat er reflectie van sneeuwvlokken is, daar heb ik begrip voor.

Op zich niets mis mee dat je bij winterse omstandigheden zelf je pootje op het gas moet houden ;)
Dat is waar, alleen is er tussen de winterse omstandigheden door vaak prima en veilig te rijden met cruise control. En dan is na elke sneeuwvlok stoppen ook niet de moeite. Op een korte rit geen probleem. Retour van de wintersport levert het wel een beetje kramp op :jaja:

Zal best, maar er is nog een randvoorwaarde en die heet: "budget"... en daar voldoet die XC90 niet aan, helaas.

Neem je een V40, zo'n ex-14% D2 of D4, die komen met een jaar massaal de markt op. Systeem werkt hetzelfde, alleen moest ik dan langer googlen.
Maar de amputatie van die kinderbeentjes om ze achterin te passen is ook niet gratis. Kun je beter direct doorsparen voor de XC90 :laugh:

Rallye

Forumguru
Je zou de plaats van de sensor (laag in de voorbumper) inderdaad een designfot kunnen vinden. Bij de O3 facelift (en bij de S3) zit de sensor volgens mij danook in de grille, dus hoger en minder gevoelig voor sneeuw die blijft plakken.

De keuze van VW (in tegenstelling tot Volvo) om de geen CC mogelijk te maken als de sensor niet werkt is voor gebruikes wellicht onhandig, maar wel veiliger. Een onhandige gebruiker zou er wel eens vanuit kunnen gaan dat de ACC (ondanks alle lampjes) wel functioneert, terwijl de sensor vol sneeuw zit en hij dus aleen CC heeft........

Canon-Eye

Forumguru
zit de sensor volgens mij danook in de grille, dus hoger en minder gevoelig voor sneeuw die blijft plakken.
Of misschien wegwerken in een "sensoren- en camerablok" achter de binnenspiegel? Die extra meter of zo kunnen ze wel inprogrammeren, toch?
Vervolgens zorgen dat de wissers dat stukje schoonvegen, en wég is het probleem... :pardon:

MrEdge_

Forumguru
Je zou de plaats van de sensor (laag in de voorbumper) inderdaad een designfot kunnen vinden. Bij de O3 facelift (en bij de S3) zit de sensor volgens mij danook in de grille, dus hoger en minder gevoelig voor sneeuw die blijft plakken.

De keuze van VW (in tegenstelling tot Volvo) om de geen CC mogelijk te maken als de sensor niet werkt is voor gebruikes wellicht onhandig, maar wel veiliger. Een onhandige gebruiker zou er wel eens vanuit kunnen gaan dat de ACC (ondanks alle lampjes) wel functioneert, terwijl de sensor vol sneeuw zit en hij dus aleen CC heeft........
Bij mij zit ie hoog, net onder de kap. Het probleem is inherent aan het feit dat het nou eenmaal voorop de auto moet zitten en daarmee gevoelig is voor dit soort dingen. Zou wellicht opgelost kunnen worden met verwarming oid.

Je opmerking over veiligheid was ook in me opgekomen. Als je er heel erg aan bent gewend dat je auto zelf wel afstand houdt, dan is het wel een veiligheidsaspect op het moment dat dat niet meer werkt.

EdK

Forumguru
Hoe simpel kan het zijn als die radar niet werkt omdat er sneeuw en ijs opzit .....
Zorg dat als de temperatuur onder de 5 graden zakt er een verwarmings element aangaat in de radarkast zodat deze een temperatuur krijgt waar de sneeuw en ijs geen grip op hebben.
Het zou zo makkelijk in de omkasting van de radar al meegenomen kunnen worden......

Bovenaan Onderaan