ACC verlaagt snelheid op basis van verkeersinformatie

Desperado

Forumguru
:D Ik denk dat ik me er teveel aan zou ergeren als de auto zelf gaat bepalen hoe hard er gereden mag worden.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik kom zo langzamerhand hoe langer hoe meer dingen tegen op nieuw auto's, welke ik kan missen als kiespijn. De hier besproken optie, de knoppen-verdwijn-truc, OPF..... Blij die dans nog net ontsprongen te zijn

Laatst bewerkt:

DieselTDi

Forumguru
ACC past zich NIET aan na aanleiding van de verkeersinfo op de navigatie. Maar werkt wel met de navigatie
Je hebt veel opties om mee te spelen

Eentje is oa let op wegverloop.
Dan let hij bv op aankomense rotondes.
Of op schepe bochten bij een klaverblad.
Persoonlijk die optie uit staan.
Remt bij mij bijvoorbeeld bij laatstgenoemde Bocht terwijl ik rechtdoor wil.

Andere is icm verkeersbord herkenning.
Rijdt max snelheid die je sensoren gezien hebben.
Voorbeeld, werkzaamheden met borden 50km/u ipv de normale 80.
Gaat je ACC automatisch 50 rijden.
Ook die heb ik uit persoonlijk staan.
Hij pakt namelijk ook als je 120 (snachts) rijdt de max 90 bij regen borden en gaat dan 90 rijden.
Let op! Hij reageert NIET op de matrix borden!

DieselTDi

Forumguru
Lane assist, ACC, verkeersbord herkenning alleen om in display snelheid te zien. Niet om automatisch aan te passen. Remt t af voor stoplicht rem ik ook wel automatisch af. (niet als je de eerste bent idd.... Dan niet)

Na 3x ineens van 100 naar 50 spontaan in de ankers te zijn gegaan omdat er een klaverblad lag waar ik rechtdoor wilde maar auto vermoede had dat ik af wilde was ik dat wel zat.

TB404

Actief lid
ACC is vooral gewoon handig op de snelweg waar het adaptieve gedeelte mooi kan zorgen dat je net zo snel rijdt als je voorganger en niet bijv 0.5km/u harder dan je voorganger en je loopt te hannesen met je normale CC.

Ik ben groot voorstander van veel ondersteunende functies en ik vind lane assist heel fijn. Aanpassen van de snelheid op basis van verkeersborden werkt alleen te vaak niet goed en dat is mede omdat we in een land leven met teveel concessies en complicaties. In andere landen heb je gewoon vaste snelheden behalve wegwerkzaamheden en werkt het prima, maar ik hoef maar van Utrecht naar Den Haag over de A12 te rijden en je begrijpt dat het lastig is om het goed werkend te maken.
Standaard kom je dan borden: 70, 80, 100, 120 en 130 tegen en vaak nog samen ook als het weer eens tijdstip afhankelijk is. En zo lang is de rit Utrecht - Den Haag nu ook weer niet.
Dus die snelheidswijziging staat uit, maar er is niets tegen een waarschuwing op het display waarbij je zelf de keuze hebt om te reageren. Vooral handig als je wel per ongeluk de snelheidslimiet gemist hebt.

Tom D

Actief lid
@DieselTDi :

Heel herkenbaar dit. Ik rijd veel met de ACC aan en ik moet bekennen dat dit heel relaxed rijdt, totdat je de snelweg op gaat. Het moet voor de software-engineers van VAG volgens mij mogelijk zijn om ook de onderborden met tijdsaanduiding goed te programmeren?
Nu rijd je overdag op een stuk snelheid met een snelheid van 100 (in mijn geval 110) km/u in een 100 km zone en dan kom je ineens in een zone waar je voorheen 130 mocht, maar sinds de nieuwe regels alleen van 19:00 tot 06:00 uur. Mijn ACC gaat dan vrolijk meteen naar 130, en ik moet dan telkens handmatig weer de snelheid terug aanpassen.
Ik hoopte dat dit in de nieuwste kaartupdate zou zijn verholpen, maar helaas...

Weet iemand of dit "probleem" ooit als eens op andere fora, bijvoorbeeld van VAG of Seat is aangekaart?

coppe218

Senior Member
Je kunt wel uitzetten dat hij gebruik maakt van de verkeersbordgegevens. Hij past dan de snelheid alleen aan aan de voorgangers heb ik begrepen.

TB404

Actief lid
Dat klopt.
Dit heb ik uitgezet.
Als je naar je verkeersbord herkenning kijkt zie je ook dat het herkend wordt. 130 en 100 met onderschrift.

Alleen het onderschrift ka niet worden gelezen, laat staan toegepast. Dus gaat de ACC naar de standaard snelheid van 130 toe.

In NL kun je de automatische anelheidsaanpassing op basis van verkeersborden beter uitzetten.

De ACC heeft nog een leuk grapje ingebouwd. Als ik op de A2 bij Utrecht komt zegt hij dat er een scherpe bocht is en wil terug naar 70. Geen idee wat dat ding denkt wat hij aan het doen is, maar dan moet ik het gas intrappen om het te negeren.

TB404

Actief lid
Dat is uiteraard wel off topic. Vergeet niet dat dergelijke regels ook innovatie bevorderen want dan moet het gewoon werken.

Dit is een hulpsysteem die je kunt kiezen. ACC is geweldig, maar max snelheid aanpassing gewoon uitzetten

Rallye

Forumguru
Ik vind dit niet off topic. De topic-titel luidt "ACC verlaagt snelheid op basis van verkeersinformatie". Ik geef aan dat dit systeem (dat, zo wordt geconstateerd, waardeloos werkt) steeds meer verplicht zal worden en dat de beschreven ingreep dus (terecht of onterecht) steeds meer zal voorkomen.

Nu heb je nog de keuze, straks niet meer.

Bovenaan Onderaan