ACC verlaagt snelheid op basis van verkeersinformatie

TB404

Actief lid
Hoewel de kaarten up to date zijn, blijft mijn vrouw beweren dat de ACC de snelheid verlaagt naar de snelheid op de verkeersborden die het dashboard weergeeft. (Hoewel de auto moet beschikken over verkeersbordherkenning, komt de informatie uit de navigatie, omdat op die weg de maximum snelheid is aangepast.)

Kan dit kloppen en is dat uit te schakelen? Waarschuwen is fijn, maar laat ons zelf even de maximumsnelheid bepalen. Ik zie hier niets over in de handleiding.
 

jesse_s93

Donateur
Volgens mij valt dit onder het kopje travel assist. Ik zou niet weten waar dit te activeren / deactiveren is, maar als ik zou beginnen met zoeken zou het onder het menu assistentiesystemen in de columbus zijn.

Dit is eigenlijk wat hij doet, klopt dat?
 

TB404

Actief lid
Dank Jesse_s93 en Monteurtje. Ik heb de menus al 3x doorlopen en er is nergens een duidelijke beschrijving dat:
1. Let op de toegestane snelheid (met instelling: alleen waarschuwen)
2. Resulteert in: ACC past snelheid aan. Met alleen waarschuwen verwacht je dat ACC niet acteert op het waarnemen van een lagere maximumsnelheid. Dat lijkt het dus wel te doen.
 

TB404

Actief lid
Dank Jesse_s93 en Monteurtje. Ik heb de menus al 3x doorlopen en er is nergens een duidelijke beschrijving dat:
1. Let op de toegestane snelheid (met instelling: alleen waarschuwen)
2. Resulteert in: ACC past snelheid aan. Met alleen waarschuwen verwacht je dat ACC niet acteert op het waarnemen van een lagere maximumsnelheid. Dat lijkt het dus wel te doen.

Correctie!
het zijn 2 settings in hetzelfde menu: 1 onder ACC en 1 aparte waarschuwingsinstelling.

Er zitten zoveel opties op de auto dat je gewoon over de opties heen kijkt.....
Het is in ieder geval wel gelukt! Dank
 

TB404

Actief lid
Gaat niets boven een blije vrouw in de huiskamer....:D
Zeker met het thuiswerken. Geen ontsnappen aan.
Online lees je veel Engels maar de auto staat op NL dus je kijkt er dan sneller overheen. Veel te ingewikkelde auto
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Bakkertje

Forumguru
Ergens is het toch wel heel slim dat het zo kan!
Kun je dan ook instellen dat je bijvoorbeeld maximum snelheid + 5 wilt als snelhied?
 

TB404

Actief lid
Nee, dat kan niet. De waarschuwingsinstelling kun je wel verhogen. Voorbeeld: "Ik wil pas een waarschuwing bij 15km overschrijding van de maximum snelheid"
De ACC kun je alleen instellen om rekening te houden met de maximale snelheid. Helaas gaat hij dan ook keurig midden op de dag proberen 130 te rijden op de snelweg. Iets minder succesvol. :)
 

Wullum

Actief lid
Ik vind de ACC dan ook alleen nuttig om wat afstand te houden op de snelweg als de snelheid daalt onder dat wat je CC op dat moment probeert aan te houden. Al is de afstand dan weer nèt iets te groot (zelfs als je die minimaal instelt) voor de NLD snelweg, dan kruipen er steeds andere auto's tussen... In DLD gaat dat evenwel prima, daar houdt men standaard iets meer afstand...
Maar een ACC die de op borden aangegeven snelheid gaat aanhouden... Nö, dan rijd je standaard 5 à 6 km/h te langzaam...
 

Canon-Eye

Forumguru
Nö, dan rijd je standaard 5 à 6 km/h te langzaam...
Overdag niet hoor - dan rij je op veel plekken 25 km/h te snel...
Of overdag 15 tot 's nachts 45 km/h te langzaam, nl. op al die locaties waar een bord 90 met onderbord "Bij nat wegdek" staat.
 

Wullum

Actief lid
Overdag niet hoor - dan rij je op veel plekken 25 km/h te snel...
Of overdag 15 tot 's nachts 45 km/h te langzaam, nl. op al die locaties waar een bord 90 met onderbord "Bij nat wegdek" staat.
Ik woon in Duitsland, daar doet men niet aan van die rare fratsen zoals in Nederland met maximum 100 als er 130 op de borden staat...
Maar onderborden zijn wel een dingetje ja...
 

Canon-Eye

Forumguru
in Nederland met maximum 100 als er 130 op de borden staat...
Nee, daar staat vaak óók 100 op de borden, met een onderbordje "van 06:00-19:00u",
alsmede een bord 130 met een onderbordje "van 19:00-06:00u".

Het systeem negeert nog steeds gewoon die onderborden - dus op een stralende zomeravond na 19u gewoon afremmen na een bord "90 bij nat wegdek". Fijn hoor... blij met mijn ouderwetse cruisecontrol die alleen naar de bestuurder luistert.
 

hemi24

Forumguru
@Canon-Eye :Misschien toch maar een keer weer een Skoda gaan rijden?

In Duitsland pakt de verkeersbordherkenning de onderbieden “bei Nässe” prima.
 

Wullum

Actief lid
Nee, daar staat vaak óók 100 op de borden, met een onderbordje "van 06:00-19:00u",
alsmede een bord 130 met een onderbordje "van 19:00-06:00u".
Is afhankelijk van waar precies. Op de A2 tussen pakweg Echt en Best (dus inclusief Rondweg Eindhoven) staan op de ene plek palen met de 130 borden bovenaan met een 100 onderbord, de andere keer andersom... Uiterst verwarrend, niet alleen voor mijn ACC, maar ook voor de gemiddelde automobilist die niet altijd even precies de borden spelt...
 

EdK

Forumguru
Tsja het is een hulpmiddel en je moet zelf dus ook op blijven letten
En verwarrend de 130 en 100 borden onder elkander ?
Tsja heb ik in buitenland ook wel eens, neem ik altijd maar de laagste snelheid aan.
eet ik 100% zeker dat het me geen boete oplevert.....
 

TB404

Actief lid
Je kunt het de ACC niet aanrekenen dat we onmogelijk veel verkeersborden hebben en uiteraard is er een limitatie aan wat het kan herkennen.

Ik vind het prima dat ik (foutieve) waarschuwingen ontvang maar heb de automatische snelheidswijziging van de ACC dus uitgezet.

Prima oplossing!
 
Bovenaan Onderaan