ACC (Adaptive Cruise Control)

Level42

Forumguru
Nu een paar weekjes met de S3 op pad en ....heerlijke auto !!!

Heb ook al wat ervaring opgedaan met de ACC, werkt op zich prima maar ik vraag me 1 ding af:

Als je rechts (bijvoorbeeld op een uitvoegstrook) rijdt dan gaat de ACC inhouden als er links van je een auto rijdt. Het lijkt wel of hij wil voorkomen dat je rechts inhaalt, maar in dit geval mag dat gewoon. Zeker bij vrachtwagens (die toch doorgaans in de rechterbaan zitten) is dat erg irritant omdat die natuurlijk zo'n 85 km/u rijden en de ACC dan echt wel pittig ingrijpt als je met 120 aan komt....

Is dit normaal (oftewel, kijkt de radar ook naar links) of een foutje in mijn ACC/Radarinstelling ?

paultie

Forumguru
Yes.
Nog wat andere ervaringen hieronder.

- bij het file rijden bij stilstand start de motor vanzelf als de auto voor je gaat rijden. Bij het aanraken gas pendaal of naar voren halen acc pookje gaat de auto weer rijden.
- acc mist soms invoegende auto bij file rijden. Waardoor je zelf toch nog op moet letten. :jaja::jaja:
- acc werkt niet boven de maximale snelheid die de radar aankan. Meeste versies gaan tot 160kmu. Er zijn er ook die tot 210kmu gaan maar deze worden niet in NL geleverd.

Giant

Forumguru
@Level42 Dat is inderdaad normaal. Overigens mag je ook in zo'n situatie niet rechts inhalen. In die zin doet de ACC dus wat 'ie hoort te doen.

Level42

Forumguru
@Giant....tijd om je theoriekennis even op te frissen, dat mag wel degelijk inhalen aan de rechterzijde als jij op een uitvoegstrook rijdt...(blokmarkering: http://theorie.tv/lessen/mod/resource/view.php?id=383 )
Hij doet dus niet wat ie hoort te doen...van mij zou dat eruit mogen....

@paultie ja dat van het gasgeven in de file heb ik ontdekt maar niet dat pookje, goeie tip, is veel handiger ;)

De radar pikt trouwens ook een fietser rechts van de weg op.....ook niet echt handig, daar hoef ik immers niet achter te blijven hangen, sterker, de abrupte afremming die daar opvolgt is redelijk link i.v.m. achterop komend verkeer........maar goed, het is maar een assistent he....een heel klein eerste stapje naar autonoom rijden...

gdisselkoen

Forumguru
De radar pikt trouwens ook een fietser rechts van de weg op.....ook niet echt handig, daar hoef ik immers niet achter te blijven hangen, sterker, de abrupte afremming die daar opvolgt is redelijk link i.v.m. achterop komend verkeer........maar goed, het is maar een assistent he....een heel klein eerste stapje naar autonoom rijden...

Bedoel je hier mee een fietser die op een fietspad naast de weg rijdt, of op de weg zelf?

Schep

Forumguru
Hij doet dus niet wat ie hoort te doen...van mij zou dat eruit mogen....
Maar dan moet de software dus onderscheid gaan maken tussen blokmarkeringen en normale onderbroken belijning. En dat moet dan weer afgestemd worden op lokale wetgeving, want ik heb geen idee of rechts inhalen in dit geval mag in alle landen waar Skoda de Superb levert.
Daarnaast zou ie dan ook nog in file wel rechts mogen inhalen, en wanneer is er dan sprake van file? Is dat aan een snelheid gekoppeld? Of aan het aantal auto's om je heen? En wat nou als je 1 km/h boven die snelheid die de software heeft opgekregen als 'file' tóch rechts wil inhalen?

Ik ben met je eens dat de software in sommige gevallen verbeterd kan worden, en dat komt ook nog wel. Ik vind het eigenlijk al knap dat ie de auto op de linkter strook identificeert en zijn snelheid daarop aanpast. Mijn eerste auto met ACC (uit 2006) was een stuk minder sophisticated, kan ik je vertellen. All in due time.

Je kunt overigens in je MFD zien of hij een auto links heeft gespot. Heb je opeens 2 Skoda's in je display staan. Geef je een tikje op je gaspedaal verdwijnt de Skoda uit de linkerhoek van het scherm en werkt de ACC zoals je wilt.
De radar pikt trouwens ook een fietser rechts van de weg op.....
Fietser op een fietsstrook op de weg zelf neem ik dan aan?
Deze heb ik nog niet meegemaakt, maar moet ook zeggen dat ik de ACC binnen de bebouwde kom niet veel gebruik.

Level42

Forumguru
Maar dan moet de software dus onderscheid gaan maken tussen blokmarkeringen en normale onderbroken belijning. En dat moet dan weer afgestemd worden op lokale wetgeving, want ik heb geen idee of rechts inhalen in dit geval mag in alle landen waar Skoda de Superb levert.
Daarnaast zou ie dan ook nog in file wel rechts mogen inhalen, en wanneer is er dan sprake van file? Is dat aan een snelheid gekoppeld? Of aan het aantal auto's om je heen? En wat nou als je 1 km/h boven die snelheid die de software heeft opgekregen als 'file' tóch rechts wil inhalen?

Ik ben met je eens dat de software in sommige gevallen verbeterd kan worden, en dat komt ook nog wel. Ik vind het eigenlijk al knap dat ie de auto op de linkter strook identificeert en zijn snelheid daarop aanpast. Mijn eerste auto met ACC (uit 2006) was een stuk minder sophisticated, kan ik je vertellen. All in due time.

Je kunt overigens in je MFD zien of hij een auto links heeft gespot. Heb je opeens 2 Skoda's in je display staan. Geef je een tikje op je gaspedaal verdwijnt de Skoda uit de linkerhoek van het scherm en werkt de ACC zoals je wilt.

Mmmm, da's een goeie tip !

Nou voor zover ik begrepen heb werkt de ACC alleen op de radar, maar dat is wat andere mensen hier zeggen dus of dat ook echt zo is kan ik niet vaststellen. Je zou denken dat de camera erbij helpt, maar ....zit er wel een camera bij mij ? Ik heb een ambition businessline maar ACC als extra besteld. Heb dus geen lane-asssist, maar volgens mij werkt de front-assist ("noodrem") toch ook met een camera ? Zelfs de Citigo van Mrs.Level 42 heeft dat !!

Anyway, ik vind dat de ACC niet hoeft te weten of ik wel of niet op een uitvoegstrook rij of in de file, van mij zou hij naar de linkerbaan mogen kijken zoals hij naar de rechter kijkt, het blijft tenslotte aan mij als bestuurder om te bepalen of ik daar wel of niet mag rechts inhalen. Maar zoals gezegd, het is maar een kleinigheid waar je even mee moet leren omgaan, ik zocht vooral bevestiging of dit normaal gedrag was of dat mijn radar misschien scheef "keek" ;)

MrEdge_

Forumguru
Even off topic wellicht @Level42 Die Front Assist, moet je daar nog wat voor doen om hem ook daadwerkelijk in te laten grijpen? Ik heb regelmatig op hetzelfde punt op weg naar huis een situatie waar mijn voorganger langzaam rechtsaf moet over een drempel en ik daar dan gewoon zonder snelheid te minderen omheen stuur. Dan krijg ik een piep en een rode auto met radar icoontjes in mijn display, maar hij remt (gelukkig) niet af.

MrEdge_

Forumguru
@Level42 thanks! Bij mij ziet de waarschuwing er anders uit, vermoedelijk omdat de afslaande auto zich dan schuin voor me bevindt ofzo. Ik ga het niet proberen haha.

Level42

Forumguru
Ja dat rode logootje ziet er bij mij ook iets anders uit.....ik geloof trouwens dat ik toch al 1 keer in fase 2 heb weten te komen....kan me geloof ik wel een piepje herinneren :D

Heb het gisteren ook ondervonden, maar was me wel meteen duidelijk waarom. Op het maxi dot display kwam een auto links in het scherm. Dus nog links naast de auto in de afbeelding. Ter hoogte van het cijfer 2 in de afbeelding. Afbeelding komt uit handleiding.

image.jpeg

Level42

Forumguru
Klopt, en ik heb vandaag ook uitgevonden dat je als hij dat aangeeft en je het CC hendeltje dan 1 keertje naar je toe trekt de ACC deze auto aan de linkerkant vervolgens negeert en ook ander auto's in die strook blijft negeren.....dus dat is eigenlijk prima zo :)

Klopt, en ik heb vandaag ook uitgevonden dat je als hij dat aangeeft en je het CC hendeltje dan 1 keertje naar je toe trekt de ACC deze auto aan de linkerkant vervolgens negeert en ook ander auto's in die strook blijft negeren.....dus dat is eigenlijk prima zo :)

Ga ik asap uitproberen

Level42

Forumguru
Werkt prima. Ook met het handeltje weer gaan rijden na een volledige stop in een file of bij een stoplicht is top, vind ik fijner dan gas geven......man man man....wat wordt je hier relaxed van, die ACC is echt heerlijk.....
Ik merk dat ik veel meer ontspannen rijd.....vroeger was ik duidelijk nogal iemand die iets te weinig afstand hield....heb de instelling permanent (via het menu) op de minimale instelling gezet maar dan houdt ie nog behoorlijk ruimte.....enig nadeel is dat bij druk verkeer mensen nu de neiging hebben rechts in te halen dus af en toe geef ik een beetje gas bij.....maar verder.......

Morgen een mooi ritje naar noord-duitsland.....dat wordt genieten :)

Bovenaan Onderaan