ACC (Adaptive Cruise Control)

Rallye

Forumguru
Dan is het jammer dat hij het maar tot 160 doet. Vandaag weer een stukje sneller geweest over de A31.....

freekoosterom

Nieuw lid
Wat ik hier tot nu toe gelezen heb, komt voor mij ook allemaal bekend voor.

Ik zou de ACC graag ook tot een iets hogere snelheid willen hebben voor mijn ritten bij de oosterburen, maar met 160 is wel te leven.

Deze zomer ga ik echter naar Engeland en zoals hierboven te lezen staat, detecteert ACC dus netjes een auto op de linkerbaan. Prima voor Nederland, maar in Engeland???? Stelt onze ACC vriend dat dan automatisch om, omdat hij "weet" obv navigatie, dat de Skoda in Engeland / Schotland is? Of kan ik hem beter uitzetten in Engeland en Schotland?

Iemand al ervaring hiermee?

paultie

Forumguru
@freekoosterom ik vermoed dat je de instellingen in de Columbus dan naar right hand drive moet zetten. Weet dat de optie er is. Weet alleen niet of het dan bijv. Acc aanpast

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Level42

Forumguru
Ja dat van die 160 is toch wel jammer.....stukje die mooie kaarsrechte weg langs de oostelijke grens van Nederland getuft en daar had ie het van mij gewoon mogen doen bij 180 :)

Ik neem toch aan dat dat alleen maar een andere waarde ergens in de software is, dat moet toch uit te vinden zijn lijkt me ?

Overigens klokte mijn "kleine" 1.6 TDI toch een nette 215 km/u. Op de teller, en dan blijkt ook weer wat een uitstekende auto het is want......het voelt aan of je 100 tuft :)

Verbruikscijfers zijn ook al best netjes voor een net nieuwe auto....denk dat ik straks gemiddeld zon 1200 kilometer op een tank ga halen...(zolang ik dus niet bij de Oosterburen op visite ga ;) )

Goeie vraag van dat omstellen, er is inderdaad een menu optie voor het aan de verkeerde kant rijden, op de Passat al gebruikt voor de koplampen maar die had geen ACC.......

Ski vakantie naar Oostenrijk en ik 80% met acc gereden. Bij mij werkt dit tot 210km/u maar heb maar tot 170 km/u getest.
Het grootste nadeel blijf ik evenwel vinden dat iets wat stilstaat niet gedetecteerd wordt.

Rallye

Forumguru
Ik meen gelezen te hebben dat het verschil tussen de 160 en de 210 echt hardware is. De 210-versie kan verder "kijken".

Overigens rij ik op dit soort stukken nooit op de cc (op mijn Octi II gewoon een ouderwetse). Ik vraag mij af of ik dat met een adaptieve (als is het de 210-versie) wel zou doen.... Juist dan wil ik echt geconcentreerd rijden. CC is dan voor mij niet nodig.

Canon-Eye

Forumguru
Juist dan wil ik echt geconcentreerd rijden. CC is dan voor mij niet nodig
Er is geen tegenstelling tussen geconcentreerd rijden en gebruik van de cruisecontrol, adaptief of niet.
Sterker nog: als langjarig (sinds eind jaren '80) en intensief cc-gebruiker is mijn ervaring juist dat ik mijn aandacht zelfs beter op de omgeving en het verkeer als geheel kan richten met de cc aan. Uiteindelijk is het niet meer dan een hulpmiddel om onnodige en brandstofslurpende snelheidswisselingen te voorkomen, je hoeft bij correcte instelling ook niet meer op flitsers te letten en je hebt dus meer gelegenheid om te anticiperen op wat anderen kunnen gaan doen.

En als ik al een keer snel moet reageren, dan hoef ik mijn rechtrvoet niet eerst van het gaspedaal te tillen: vanuit mijn meest gebruikte ruststand een directe 'schop' voorwaarts naar het rempedaal kan ook nog net eentiende seconde schelen. Bij 120 is dat toch weer ruim 3 meter extra remweg - die kun je net nodig hebben...

MikeP

Nieuw lid
Ik heb nog niet in Duitsland gereden, heb een 1.6 TDI. Kan deze tot 160 of tot 210 op de ACC?

Schep

Forumguru
Een Nederlands geleverde auto kan max tot 160 km/h.
Wij hebben via de officiele kanalen geen mogelijkheid om de ACC tot 210 km/h te bestellen.

Level42

Forumguru
Ski vakantie naar Oostenrijk en ik 80% met acc gereden. Bij mij werkt dit tot 210km/u maar heb maar tot 170 km/u getest.
Het grootste nadeel blijf ik evenwel vinden dat iets wat stilstaat niet gedetecteerd wordt.
Auto uit Duitsland gehaald ?

spikehome

Forumguru
Hmm logisch toch anders kom je helemaal niet van zijn plek.
Er staan meer objecten stil dan ze bewegen.
Zou acc je bij elke paal langs de weg gaan remmen.

Bovenaan Onderaan