ACC / Adaptive Cruise Control schakelt uit bij tunnels

Nelissuh

Actief lid
Hallo,

Ik heb al eens op het forum gezocht, maar ik kan het 1-2-3 niet vinden, dus daarom mijn vraag:

Ik kom (in Limburg) niet zo vaak in tunnels, maar als ik op de A67 bij Roermond rijd schakelt (bijna) altijd mijn Adaptive Cruise Control (ACC) uit. Soms gebeurt het onder de grond, en soms al voor de grond voor ik de tunnel in ga.

Nu ben ik gisteren een dagje naar België geweest, en toen viel ook in de nieuwe tunnel bij Maastricht zowel op de heen en de terugweg de ACC uit, en ook op de ring rond Luik...

Is dit standaard dat ACC uit valt bij tunnels? Hebben andere auto's met ACC hierook last van?

Zo nee, dan zal ik me bij de dealer melden.

Zo ja: Waarom? Stoort het bewakingssysteem op de radar? Is er iets aan te doen?
 

Rallye

Forumguru
Mij is dit nog niet opgevallen. Heb je een hele nieuwe OIII (met de 210km/h-versie van de ACC) of één met de normale (160 km/h-versie) ACC?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb even zitten denken waarom het systeem in tunnels uit zou schakelen:
- verlies van GPS-signaal: lijkt me hier niet relevant
- slechte zichtbaarheid van het wegverloop voor het systeem, door kromming (links/rechts) of buiging (onder/boven) van de weg. Ook niet zo waarschijnlijk, toevallig vorige week 'Maastricht' gereden, en die is redelijk vlak en recht, en snelwegbochten of viaducten/bruggen zijn ook geen probleem
- wanden langs de rijbanen die het signaal verstoren/reflecteren: dan zou je bijv. ook bij geluidsmuren last moeten hebben
- de meest waarschijnlijke reden is denk ik verstoring van het radarsignaal door andere auto's die met dezelfde golflengte radar werken: signalen kunnen op vele manieren reflecteren via wanden, weg, dak en andere voertuigen, maar kunnen eigenlijk niet echt weg, waardoor de kans groot is dat het gereflecteerde eigen signaal waar de radar mee werkt, vermengt wordt met dat van een andere auto in de tunnel.
 

Nelissuh

Actief lid
1) Ik zie (via google) bij verschillende handleidingen staan dat tunnels voor problemen kunnen zorgen. O.a. Porsche schrijft dat tunnels problemen kunnen geven, en Renault adviseert zelfs ACC uit te schakelen voor het inrijden van tunnels.

2) Ik ben dit artikel tegengekomen waarin onderzoek wordt beschreven naar de effecten van veel reflecterend staal in tunnels op ACC.

Maar mijn hoop was eigenlijk van andere gebruikers van ACC (of Front Assist) te horen dat ze mijn probleem wel / niet herkennen. Dat geeft namelijk aan of het een theoretisch probleem is, wat in werkelijkheid nooit voor komt, of een algemeen erkend probleem van de ACC is.

Bij mij viel het gewoon op dat ik afgelopen week 6x door een tunnel ben geweest, en ook 6x de ACC uitschakelde (en een km ofzo na de tunnel weer inschakelde).
 

Level42

Forumguru
ACC werkt uitsluitend met radar. Dus GPS en zichtbaarheid hebben er niets mee te maken.

De enige keer dat ik meegemaakt heb dat ie uitging was met mist. Dat komt omdat de radar signalen dan te veel verspreid worden, niet door de zichtbaarheid want er wordt geen camera gebruikt.

Stalen wanden kunnen natuurlijk wel invloed hebben met radar. Maar de tunnels die ik hier rij in het westen van het land hebben dat denk ik niet.
 

Olavio

Senior Member
Aan het einde van de Sijtwendetunnel bij Leidschendam in beide richtingen Leidschenveen of Wassenaar gaat ACC altijd in storing. Even later werkt alles weer.
 

Jan A

Actief lid
Kennedy-, Liefkenshoek-, Waasland-, Craeybeckx- en Rupeltunnel geen probleem bij mijn S3 2017.
 

Olavio

Senior Member
Grappig, op dit punt blijft de ACC bij mij gewoon werken...

Inderdaad vreemd grappig, eerder was er al een topic hierover en toen meldde zich iemand (ik weet niet meer wie) die hetzelfde als ik meemaakte, maar het kan dus ook anders. Aan het eind van de tweede tunnel zit een politiebureau en Brandweerkazerne, wellicht (zender)straling van hun?
In genoemde tunnels in België heb ik ook geen probleem ervaren.
 

Cordoba

Forumguru
ACC werkt uitsluitend met radar. Dus GPS en zichtbaarheid hebben er niets mee te maken.

De enige keer dat ik meegemaakt heb dat ie uitging was met mist. Dat komt omdat de radar signalen dan te veel verspreid worden, niet door de zichtbaarheid want er wordt geen camera gebruikt.

Stalen wanden kunnen natuurlijk wel invloed hebben met radar. Maar de tunnels die ik hier rij in het westen van het land hebben dat denk ik niet.

Klopt niet helemaal, lijkt een beetje op het verhaal van de klok en de klepel. Mist zorgt ervoor dat veel radarsignaal gereflecteerd wordt vlak voor de radar, waardoor ie dus niet 'diep' kan kijken. Bij bijvoorbeeld regen is er veel ruimte tussen de druppels waar het radarsignaal nog wel doorheen komt.

Een stalen wand, of bordkarton maakt ook niet zoveel uit voor radarsignaal: radarsignaal is wat anders dan een radiosignaal. Mijn veronderstelling is dat de plaats van de radar (hoogte boven de weg, hoever ie naar boven/beneden/opzij kijkt) invloed hebben op het wel of niet uitvallen onder bepaalde omstandigheden. Daarnaast is de ene tunnel smaller dan de andere, en bijvoorbeeld de ruwheid van de wand kan veel invloed hebben op hoeveel verstoord signaal er alle kanten op gereflecteerd wordt.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb nog nooit meegemaakt dat de acc vanzelf uitschakelt, net terug uit Italië en de nodige tunnels doorkruist, ACC blijft gewoon werken. (ik heb ook de 160 km/uur versie overigens).
Alleen in de sneeuw problemen gehad met sneeuw op de radar.
 

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye Werken waarschijnlijk met iets ander frequentiegebied, bovendien is de vereiste nauwkeurigheid bij scheeps- en luchtvaart veel minder (dus minder precies): wegverkeer zit gewoon veel dichter op elkaar. Daar moet ik eens dieper induiken in die verschillen en gebruikte frequenties.
 
Bovenaan Onderaan