Ach ja andersom kan ik ook wel 10 wagens van hartog noemen die onder de maat presteerden.
Zo heeft iedere tuner wel eens een wagen van een ander.
Nadeel voor alle tuners is vaak dat ze vaak de kans niet krijgen om dit eventuele euvel te verhelpen, maar dat veel klanten direct naar een ander stappen. In elk bedrijf worden fouten gemaakt. Zo ook met software, een nieuw updatet-je van de fabriek met een extra truukje of koppelbegrenzertje en je vertrouwde tuningsmappen zijn niet meer zo effectief. Zeker als je een auto 'op afstand' moet tunen voor 1 van je dealers, moet je er maar vanuit gaan dat zij de wagen ook goed controleren, zodat het foutje ook aan het licht komt.
Dat is overigens heel wat anders dan bedrijven die er op grote schaal geheel niets van snappen, waaraan je met 1 oogopslag simpelweg kan zien dat de lokale bakker/slager de tuning net zo goed had kunnen doen.
Sorry, maar rollenbank uitdraaien vergelijken vind ik echt onzin.
1. Meer koppel en pk is zo te regelen. Het niet slopen van de motor (onderdelen) en aandrijflijn is veeeel belangrijker dan veel koppel/PK.
:
Correct dat is ook bij de stage 1 tuningen van JD zo, de auto's kunnen bij een opmaat tuning vaak absoluut nog wat extra winnen. Veel van onze klanten willen echter gewoon een veilige tuning die aandrijflijn en koppeling sparen.
Daarbij hebben wij ook vele klanten die graag het maximale uit de motor persen (zelf ben ik er ook zo 1), ieder wat wils.
We zullen echter nooit iets maken waarvan we zelf het idee hebben dat het niet heel zou blijven als wij het zelf een weekendje op de autobahn mee zouden nemen... als het nl stuk gaat is in de regel iedereen alsnog ontevreden (ondanks dat ze zelf verzocht hebben om iets 'over de max' te zetten)
2. Uitdraaien met een verloop met een keurig mooie lijn zegt ook niets, het niet nerveus rijden is zoveel beter dan welke uitdraai dan ook. Ik heb zelfs wat koppel laten terugdraaien omdat je gewoon voelde dat het onderin net even teveel werd (trillen).
Klopt, toevallig van de week nog een Golf 5 2.0 TFSI ED30 DSG van hertuning voorzien. Deze auto was van een franse klant en had al 366pk (met uiteraard de nodige modificaties). Het was maar de vraag of we er nog meer vermogen uit konden krijgen, sneu als iemand eerst 5 uur heeft moeten rijden om in Lochem te komen.
Toch besloten om er mee aan de slag te gaan en te bekijken wat we er van konden maken.
4 uur later waren we klaar, ruim 380pk en een mooi vlak koppel van 500Nm.
5 uur daarop was de klant weer in Parijs. Dezelfde avond nog een sms bericht. Dag en nacht verschil met rijden tussen de oude en de nieuwe tuning, eigenaar twijfelde of het dezelfde auto was waarmee hij naar huis ging. Een uitdraai zegt inderdaad zeker niet alles (die zag er gewoon goed uit vooraf), het rijden zeker wel.
3. Ik heb mijn vorige auto in korte tijd bij 3 verschillende rollenbanken gehad (JD, Beek en Verhoeven tuning) die uitdraaien hadden een verschil van maar liefst 17PK! Vandaar dat mijn huidige auto niet gerold wordt, het is maar net waar je hem laat rollen ik vertel dan ook niet waar ie getuned is, dat wordt doorgaans voor het rollen gevraagd 'om de een of andere reden'.
De resultaten kunnen nogal eens verschillen inderdaad, heeft ook te maken met de koeling die men gebruikt.
Toch is die dyno voor je ontwikkeling van je software wel heel belangrijk. De auto staat dan op dezelfde rollenbank voor en na je tuning, prima vergelijk dus.
Zaken als je inspuitmoment en je timing van je variabele nokkenassen zijn alleen op een rollenbank goed te doorgronden, je spreekt soms over winsten van 3 pk, maar als je daarmee wel lagere uitlaatgastemperaturen kunt bereiken etc, wel zeer essentieel!
Daarbij is het wel heel belangrijk om ook achteraf gewoon weer op de weg te gaan rijden en te checken of ook daar alles fijn aanvoelt.