ABT Tuning weg bij PON!!

sitechris

Donateur
Is het niet gewoon dat wellicht wat minder mensen nu nog tunen, vanwege de recessie? Ik kan me niet voorstellen dat PON dat CO2 geneuzel blijft roepen als rijen klanten bij Abt in de rij staan en PON daar leuk aan meeverdient.

MarcoO2

Forumguru
Ik denk eerder dat PON teveel klanten verliest aan de concurrentie, die immers gelijkwaardige of betere tuning kan aanbieden voor veel minder geld. Een onprofijtelijk businessmodel kun je dan beter skippen.

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn idee, het verliezen van het inbegrepen "garantie"-behoud zullen velen zoals ik zelf, op de koop toe nemen na wat rationeel afwegen.

VEEJAY

Forumguru
Anders kun je nog altijd bij Ziptuning terecht, die geven wel garantie!!11!!1

*Rent hard weg*

Sk_Hans

Forumguru
Abt is/was natuurlijk heel erg duur. Maar het ligt eraan hoe je het bekijkt. Ik wilde eigenlijk graag een 1.8 maar die was niet meer leverbaar en heb daarom een 1.4 gekozen en die laten tunen (door JD). Toen de 1.8 nog wel leverbaar was, was het prijsverschil volgens mij bijna 3000 euro. Dan valt de 1500 euro voor Abt nog mee. Zeker omdat die volgens mij niet meetelt in de bijtelling bij de berijders van leasebakken. En omdat je grantie gehandhaafd blijft (bleef).

Vergeleken met de 700 euro die je bij JD betaalt, is Abt natuurlijk wel heel erg duur. En je auto wordt niet zoals bij JD door een deskundige bekeken en afgesteld. Er wordt gewoon standaard software ingehangen.

sitechris

Donateur
Abt is goed, maar JD is beter. Ik heb in mijn vorige GTI zowel een Abt chip als een JD chip gehad. De JD chip gaf meer power, maar vooral de vermogensafgifte was soepeler en de auto reed vloeiender. Een merkbaar verschil. Ook de chips van JD die ik in een 1.8 TSI en 1.2 TDI heb ervaren waren van dezelfde hoge kwaliteit. Een argument voor Abt was altijd behoud garantie. Nu dat weg is, moet je wel gek zijn om heel veel extra voor minder kwaliteit af te tikken. Ik denk dat JD het druk gaat krijgen :)

JvK

Lid
Jammer dat je nooit met een Hartog 1.8tsi hebt gereden.
Die was veel plezieriger dan de JD 1.8tsi.

Noord26

Forumguru
Zo maar iets roepen kan iedereen. Heb je beiden gehad en heb je van beide uitdraaien op een rollenbank? Want de reviews overal op het net zijn lovende over de JD tuning op een 1.8TSI. Dan moet een Hartog chip aanvoelen alsof je in de hemel beland bent?

JvK

Lid
Ja, heb ik Noord. Ik roep ook niet zomaar wat, maar wil ook geen Hartog vs Jd discussie beginnen.
Zelf geven ze elkaar ook de ruimte. Wil alleen aangeven dat er meer dan alleen Jd is.

Persoonlijk, let op, persoonlijk vond ik Hartog veel beter. Was ook flink sneller.
Chris heeft zelf in mijn JD 1.8 tsi gereden.
Hij heeft daarna ook nog eens meegereden met de Hartog 1.8tsi rondom de Nurburgring. Falcon zat er toen ook bij.

VEEJAY

Forumguru
Vergeet je mij niet? Ik was ook mee! Niks aan te merken op je Hartog chippie hoor, retesnel zo een 1.8TSI met chip!

Hartog is vooral in de Audi sferen erg bekend, wat voor mij nog een raadsel is dat Hartog absoluut geen Multitronics wil chippen en JD er niet moeilijk over doet.

Noord26

Forumguru
Damned, waarom ligt Alkmaar dan niet even om de hoek om eens binnen rond te snuffelen? Zeer benieuwd naar die 2 grafieken overigens!

JvK

Lid
Inderdaad, Veejay, wanneer gaan we weer? Ik heb nu 300+ BMW pk's. Zou ik die franse 300+ pk's bij kunnen houden? :-)
@Noord, de uitdraai kan ik helaas niet online zetten.

LT83

Forumguru
Hartog heeft toch geen rollenbank, of inmiddels wel?
Wat voor een BMW heb je momenteel?
Je geeft aan dat Hartog veel sneller was, heb je dat geklokt?
Ben wel benieuwd wat het verschil is tussen een JD en Hartog Chip op een 1.8TSI is bij een 100-200km/h sprint bijv.
Heb je verder een JD en Hartrog chip op dezelde auto gehad, anders zou het natuurlijk ook niet echt te vergelijken zijn,
de ene motor heeft misschien meer potentie als de andere.
Het is niet dat ik je waarnemingen niet geloof, maar ben benieuwd hoe je tot die conclusie bent gekomen!

JvK

Lid
1. Hartog heeft toch geen rollenbank, of inmiddels wel?
2. Je geeft aan dat Hartog veel sneller was, heb je dat geklokt?
3. Heb je verder een JD en Hartrog chip op dezelde auto gehad, anders zou het natuurlijk ook niet echt te vergelijken zijn,
1. Nee klopt, beide metingen zijn op een onafhankelijke bank uitgevoerd. 2. Ja, heb ik gedaan op GPS basis. 3. Ja, het was dezelfde auto. Verder heeft Noord een uitgebreide PB van me. Daar wil ik het verder bij laten. Want nogmaals, wil geen discussie starten. En heb daarbij m'n redenen om niet alles openbaar te maken.

LT83

Forumguru
Het gaat toch ook niet om de discussie, jij hebt het gewoon grondig getest en bij jou was hartog in ieder geval qua vermogen en acceleratie dus aantoonbaar beter. Het lijkt het mij ook zeker interessant om de verschillende vermogensuitdraaien te bekijken, is dat mogelijk? Nog steeds benieuwd naar die 300+ pk BMW ;)

sitechris

Donateur
Vergeet je mij niet? Ik was ook mee! Niks aan te merken op je Hartog chippie hoor, retesnel zo een 1.8TSI met chip!

Zeker, met die Hartog chip zat er flink tempo in :). Ik heb hem nog wel even kort gevoeld toen we ff een stukkie binnendoor reden (ook al zat ik zelf niet aan het stuur). Voelde goed inderdaad!

ps....ben ook benieuwd naar de 300 pk plus BMW's :)

VEEJAY

Forumguru
Sorry, maar rollenbank uitdraaien vergelijken vind ik echt onzin.

1. Meer koppel en pk is zo te regelen. Het niet slopen van de motor (onderdelen) en aandrijflijn is veeeel belangrijker dan veel koppel/PK.
2. Uitdraaien met een verloop met een keurig mooie lijn zegt ook niets, het niet nerveus rijden is zoveel beter dan welke uitdraai dan ook. Ik heb zelfs wat koppel laten terugdraaien omdat je gewoon voelde dat het onderin net even teveel werd (trillen).
3. Ik heb mijn vorige auto in korte tijd bij 3 verschillende rollenbanken gehad (JD, Beek en Verhoeven tuning) die uitdraaien hadden een verschil van maar liefst 17PK! Vandaar dat mijn huidige auto niet gerold wordt, het is maar net waar je hem laat rollen ik vertel dan ook niet waar ie getuned is, dat wordt doorgaans voor het rollen gevraagd 'om de een of andere reden'.

Ik heb al eens meegemaakt dat er commentaar op mijn tuning was gegeven door zgn VAG experts (die zelf ook chippen), totdat je zegt dat het JD tuning is dan is het opeens wel goed. :smiley29:

Race Eend

Forumguru
Ach ja andersom kan ik ook wel 10 wagens van hartog noemen die onder de maat presteerden.
Zo heeft iedere tuner wel eens een wagen van een ander.

Nadeel voor alle tuners is vaak dat ze vaak de kans niet krijgen om dit eventuele euvel te verhelpen, maar dat veel klanten direct naar een ander stappen. In elk bedrijf worden fouten gemaakt. Zo ook met software, een nieuw updatet-je van de fabriek met een extra truukje of koppelbegrenzertje en je vertrouwde tuningsmappen zijn niet meer zo effectief. Zeker als je een auto 'op afstand' moet tunen voor 1 van je dealers, moet je er maar vanuit gaan dat zij de wagen ook goed controleren, zodat het foutje ook aan het licht komt.

Dat is overigens heel wat anders dan bedrijven die er op grote schaal geheel niets van snappen, waaraan je met 1 oogopslag simpelweg kan zien dat de lokale bakker/slager de tuning net zo goed had kunnen doen.

Sorry, maar rollenbank uitdraaien vergelijken vind ik echt onzin.

1. Meer koppel en pk is zo te regelen. Het niet slopen van de motor (onderdelen) en aandrijflijn is veeeel belangrijker dan veel koppel/PK.
:

Correct dat is ook bij de stage 1 tuningen van JD zo, de auto's kunnen bij een opmaat tuning vaak absoluut nog wat extra winnen. Veel van onze klanten willen echter gewoon een veilige tuning die aandrijflijn en koppeling sparen.
Daarbij hebben wij ook vele klanten die graag het maximale uit de motor persen (zelf ben ik er ook zo 1), ieder wat wils.

We zullen echter nooit iets maken waarvan we zelf het idee hebben dat het niet heel zou blijven als wij het zelf een weekendje op de autobahn mee zouden nemen... als het nl stuk gaat is in de regel iedereen alsnog ontevreden (ondanks dat ze zelf verzocht hebben om iets 'over de max' te zetten)

2. Uitdraaien met een verloop met een keurig mooie lijn zegt ook niets, het niet nerveus rijden is zoveel beter dan welke uitdraai dan ook. Ik heb zelfs wat koppel laten terugdraaien omdat je gewoon voelde dat het onderin net even teveel werd (trillen).

Klopt, toevallig van de week nog een Golf 5 2.0 TFSI ED30 DSG van hertuning voorzien. Deze auto was van een franse klant en had al 366pk (met uiteraard de nodige modificaties). Het was maar de vraag of we er nog meer vermogen uit konden krijgen, sneu als iemand eerst 5 uur heeft moeten rijden om in Lochem te komen.

Toch besloten om er mee aan de slag te gaan en te bekijken wat we er van konden maken.
4 uur later waren we klaar, ruim 380pk en een mooi vlak koppel van 500Nm.
5 uur daarop was de klant weer in Parijs. Dezelfde avond nog een sms bericht. Dag en nacht verschil met rijden tussen de oude en de nieuwe tuning, eigenaar twijfelde of het dezelfde auto was waarmee hij naar huis ging. Een uitdraai zegt inderdaad zeker niet alles (die zag er gewoon goed uit vooraf), het rijden zeker wel.

3. Ik heb mijn vorige auto in korte tijd bij 3 verschillende rollenbanken gehad (JD, Beek en Verhoeven tuning) die uitdraaien hadden een verschil van maar liefst 17PK! Vandaar dat mijn huidige auto niet gerold wordt, het is maar net waar je hem laat rollen ik vertel dan ook niet waar ie getuned is, dat wordt doorgaans voor het rollen gevraagd 'om de een of andere reden'.

De resultaten kunnen nogal eens verschillen inderdaad, heeft ook te maken met de koeling die men gebruikt.
Toch is die dyno voor je ontwikkeling van je software wel heel belangrijk. De auto staat dan op dezelfde rollenbank voor en na je tuning, prima vergelijk dus.
Zaken als je inspuitmoment en je timing van je variabele nokkenassen zijn alleen op een rollenbank goed te doorgronden, je spreekt soms over winsten van 3 pk, maar als je daarmee wel lagere uitlaatgastemperaturen kunt bereiken etc, wel zeer essentieel!

Daarbij is het wel heel belangrijk om ook achteraf gewoon weer op de weg te gaan rijden en te checken of ook daar alles fijn aanvoelt.

VEEJAY

Forumguru
IK heb begrepen de laatste keer dat mijn auto bij de garage stond: dat wagens die met ABT tuning werden uitgerust, daarna niet meer door dealers konden worden geupdate vanwege ABT coderingen die de ecu op slot zetten. Dit zou de reden zijn dat Pon ervanaf is gestapt. Weet jij of dit zo is Mark?

Bovenaan Onderaan