ABT introduceert ECO tuning

skodaoctavia2

Actief lid
Net op VOX een stuk over ABT ECO tuning.

Via OBD en dan worden in de versnellingsbak de tandwielen nog vervangen door andere maten. Vooral 5de versnelling heeft dan een grotere

resultaat meer Pk's minder toeren, hogere snelheid. tevens ziet de auto welke brandstof je getankt hebt en schakelt hij bv met 91 naar 200PK, 95 220PK etc
en dat voor een prijskaartje van 3000,- voor een A6

mischien iets voor JD?:D
 

Race Eend

Forumguru
JD heeft helemaal geen Eco tuning!
Als er iets is waar wij niet in geloven is het ECO tuning.

Je kunt er natuurlijk een andere 5 bak verhouding in zetten, maar dan zal hij bij 80 in de 5 weer heel lui worden.

VW doet het al bij alle blue motions etc...
 

Race Eend

Forumguru
Een mooie bijkomstigheid van goede tuning is dat de motoren vaak wat zuiniger gaan lopen, dat klopt, mits je hetzelfde blijft rijden.
Maar ECO tuning is tuning die niet op de eerste plaats vermogenswinst geeft, maar gaat voor het verlagen van het verbruik.

Als je nl een hele stevige rijder bent, dan rijd je nl onzuiger na de tuning (immers onder vollast spuit hij meer diesel in).

Eco tuning is vragen om teleurgestelde klanten, verbruik van een auto goed (flink merkbaar) naar beneden krijgen is gewoon lastig, als het zo makkelijk is doen ze dat vanuit de fabriek wel, dan hadden we allemaal auto's in de 20% bijtelling.


Edit:
Nog even ter verduidelijking:
Het is maar net wat je er van verwacht. Als je overgaat tot tuning van je auto hoop je van te voren dat het verbruik niet slechter wordt en je toch meer vermogen zult hebben. Blijkt dan dat je achteraf 0.5L minder verbruikt per km, dan ben je extra happy.

Ga je echter ECO tunen en win je amper merkbaar vermogen, en heb je achteraf 'maar' 0.5L minder verbruik per km, dan zul je waarschijnlijk ontevreden zijn, immers duurt het best een tijd voor je die 500 a 1500 euro eruit hebt die je voor de tuning betaald hebt.
 

VEEJAY

Forumguru
Watis de definitie van Eco tuning? Ik zeg:

ECO voor je portemonnee, ja als je beheerst rijdt net als ik :tongue:.
ECO voor het milieu, niet als zaken zoals de EGR klep worden dichtgezet...
 

Race Eend

Forumguru
Bij ABT wordt er per definitie niets gedaan als EGR etc.

Ook doen ze nooit dingen als startcorrectie (zeker de 1.9TDI en 2.0 TDI's starten slecht als ze warm zijn, met een aanpassing in de software is dit op te lossen).
 

___JC___

Forumguru
Ik weet alleen dat die van mij klinkt als een tractor als ie koud is. Dat ga ik zeker niet missen straks. :D
 

Oli4

Actief lid
Ik denk bij ECO tuning eerder aan een cursus voor de bestuurder!

Is dit "ECO" genoeg?
Den Haag Houtrust => Centrum Gouda
(Via Kijkduin / Lozerlaan / PrinsClausplein / A12 )

Verkeer: Nauwelijks
Wind: Weinig
Stoplichten: Alles wat je maar tegen kan hebben...

Afstand: 46Km (na 8Km volgetankt)
Gemiddeld: 64km/h
Reistijd: 42 min.
Verbruik vlg MaxiDot: 4.0l/100km !! :489:

Autogegevens zijn via m'n profiel te vinden.
Banden: Winterset:195/15" op 2.4atm.
Extra gewicht in de auto: 116Kg (Ik dus:blush:) + 64Kg aan 2 maal :923:..
R-u-s-t-i-g... optrekken en 'nieuw' rijden.
Scheelt óók: je enigszins aan de max.snelheid houden....

Na zo een ritje wèl even je uitlaat schoon blazen..... :D
 

Bijlagen

  • OII_20TDI_DSG_DPF_175Pk-200912082316.jpg
    OII_20TDI_DSG_DPF_175Pk-200912082316.jpg
    20 KB · Weergaven: 32

Oli4

Actief lid
Wow, dat heb ik nog nooit gehaald. Verder dan 5,5l per 100km kom ik niet.

Voor de sceptici: Foto is niet bewerkt / MaxiDot is niet via de VAG-Com bijgesteld.

Je moet hier ook ècht voor gaan zitten ;) en de hoeveelheid verkeer is doorslaggevend.
Daarnaast maakt de MaxiDot m.i. de werkelijkheid wat rooskleuriger dan 'ie daadwerkelijk is.
(Gemiddeld moet ook ik gewoon iedere ±790km er 50 ltr bijgooien, 't 175Pk chippie zit er niet alléén voor de zuinigheid in :2133: ).

Maargoed: Voor de officieel zuinigere (1.9 / 1.6CR) rijders onder ons:
Show us 'yours'... !! :xyxthumbs:
 

Neptukker

Forumguru
Daarnaast maakt de MaxiDot m.i. de werkelijkheid wat rooskleuriger dan 'ie daadwerkelijk is.
Het grappige van mijn OII 1.4 tsi is dat de MaxiDot er vaak dicht bij zit. De ene keer is het wat te positief, de nadere keer wat te negatief ingeschat. Niet structureel "bedrog" dus.
 

VEEJAY

Forumguru
Wisselbokaal gaat naar Oli, wauw! ik zit zelf op 4,5 met een 1.9 JD chips.

Men vorige O2 2.0TDI met JD chips ging nauwelijks onder de 5.0 gemiddeld.
 

Neptukker

Forumguru
Wisselbokaal gaat naar Oli, wauw! ik zit zelf op 4,5 met een 1.9 JD chips.

Men vorige O2 2.0TDI met JD chips ging nauwelijks onder de 5.0 gemiddeld.
Mag ik je enthousiastme iets temperen. Het is een momentopname op een bepaaldedag onder goede omstandigheden met een beheerste chauffeur. Je moet het over lange termijn om alle omstandigheden registreren om duidelijkheid te krijgen over het echte gemiddelde verbruik.
 

skodaoctavia2

Actief lid
Ik begon dit draadje met de melding aanpassing versnellingsbak en met chiptuning. meer vermogen minder verbruik.
nu praten we over het gebruik van je rechter voet en wisselbokaal voor zuinig rijden ???
het draadje verwaterd nogal , we dwalen af. dit draadje was als info bedoelt en produkt vergelijking.

dan had dit draadje beter zuinig rijden kunnen heten
 

Oli4

Actief lid
Mag ik je enthousiastme iets temperen. Het is een momentopname op een bepaaldedag onder goede omstandigheden met een beheerste chauffeur. Je moet het over lange termijn om alle omstandigheden registreren om duidelijkheid te krijgen over het echte gemiddelde verbruik.
.
Helemaal mee eens: ik wilde eens met deze rit gaan kijken wat mogelijk is... (Combinatie van stadsverkeer met 80 & 100Km wegen).
Mijn lange termijn gemiddelde: Na iets meer dan 5.000Km is vlg MaxiDot m'n gemiddelde 5.7l/100km; vóór de tuning was dat 6,4l/100km.
(Bij deze zit ook 't verbruik met 225/17" sloffen en de 195/15" winterlaarzen).
Daarnaast zal 't zuiniger rijden natuurlijk een combi zijn van de tuning en waarschijnlijk een iets bewuster rijgedrag.:xyxthumbs:.
 

Oli4

Actief lid
Ik begon dit draadje met de melding aanpassing versnellingsbak en met chiptuning. meer vermogen minder verbruik.
nu praten we over het gebruik van je rechter voet en wisselbokaal voor zuinig rijden ???
het draadje verwaterd nogal , we dwalen af. dit draadje was als info bedoelt en produkt vergelijking.

dan had dit draadje beter zuinig rijden kunnen heten
@skodaoctavia2: ik raakte (positief;))getriggerd door je opmerking:"Meer vermogen minder verbruik" , hetgeen mij bij JD ook genoemd werd als 'bijwerking', terwijl JD zijn tuning niet bewust (CQ bewust niet:grin:) aanprijst alszijnde "ECO". Zie opmerking JD / Race-eend.
Ik ben danook zéér benieuwd wat de verbruikscijfers zullen zijn van de ECO-ABT getuneden.. en de eerder genoemde 1.9/1.6 Dieselaars.
Púúr als streef-index heb ik dit als praktijkvoorbeeld neergezet, wat mogelijk is (en om anderen te prikkelen dit te overtoppen).
Voor de rest is tuning altijd een topic-thema, dat de kans biedt af te dwalen.... :worshippy:
 

skodaoctavia2

Actief lid
klopt helemaal, maar jd doet geen aanpassing aan de versnellingsbak en denk dat je met die combinatie juist wel de winst er uit kunt halen.
 
Bovenaan Onderaan