ABS ESP lampjes branden

Cordoba

Forumguru
Mogelijk wordt de accu niet goed bijgeladen door de dynamo, of er is een serieus probleem met de ECU. Ik zou zeggen uitlezen op foutcodes (gevonden foutcodes - de nummers, niet de omschrijving - opslaan, en eventueel checken welke foutcodes als eerste terugkomen. Daarnaast checken of de dynamo goed functioneert.
 

Tees

Donateur
Als ik lees dat de oude accu 12.2V geeft (met motor uit neem ik aan?) dan lijkt me dat de dynamo voldoende laadstroom geeft, anders zat die accu al ruim onder de 12V. Voor @AlexR: volgende keer niet je accu vervangen als ie 12.2V aangeeft, dat is een heel prima waarde. Belangrijker is de dipsspanning tijdens starten, die moet boven de 9.5-10V blijven, anders is ie wel aan het einde van z'n Latijn.
 

AlexR

Lid
Als ik lees dat de oude accu 12.2V geeft (met motor uit neem ik aan?) dan lijkt me dat de dynamo voldoende laadstroom geeft, anders zat die accu al ruim onder de 12V. Voor @AlexR: volgende keer niet je accu vervangen als ie 12.2V aangeeft, dat is een heel prima waarde. Belangrijker is de dipsspanning tijdens starten, die moet boven de 9.5-10V blijven, anders is ie wel aan het einde van z'n Latijn.
Laadstroom met draaiende motor heb ik niet gemeten, helaas.
Accu een paar dagen aan de oplader gehangen spanning bleef 12.2V daarom vervangen om een slechte accu uit te sluiten, geen idee hoe oud ie was.
Mogelijk wordt de accu niet goed bijgeladen door de dynamo, of er is een serieus probleem met de ECU. Ik zou zeggen uitlezen op foutcodes (gevonden foutcodes - de nummers, niet de omschrijving - opslaan, en eventueel checken welke foutcodes als eerste terugkomen. Daarnaast checken of de dynamo goed functioneert.
Ik heb de auto bij de dealer staan om te horen wat hun magische uitlees machine zegt. Voor het eerste in dertig jaar bij de dealer voor een reparatie... Ga vragen naar de foutcode numbers. Als die er zijn en ze die willen delen...

Alle auto en motor reparaties altijd zelf gedaan naar uitlezen is een nieuw kunstje. Terug naar de schoolbank ;)
 

AlexR

Lid
Volgen de dealer is het de achterwielsensor of de tandkrans in de naaf.
Sensor klinkt logisch, tandkrans in de naaf??? Wiellager demonteren??
Hopelijk de sensor
 

Thijs4motion

Forumguru
Uitlezen met draaiende motor is in principe niet nodig (en voor sommige handelingen zelfs niet toegestaan of gevaarlijk), ik lees altijd fouten uit met motor uit (en contact aan natuurlijk...)
zeg ook gemeten, niet uitgelezen. :jaja:
gewoon om te weten dat er ook 14,4 gemeten wordt met draaiende motor. zodat er een laadstroom is.

als de lampjes niet uit gaan dan lijkt het mij dat je de ABS sensoren uit kunt sluiten.
er is namelijk nog geen beweging. kan de bedrading nog zijn.
 

Thijs4motion

Forumguru
Volgen de dealer is het de achterwielsensor of de tandkrans in de naaf.
Sensor klinkt logisch, tandkrans in de naaf??? Wiellager demonteren??
Hopelijk de sensor
tandkrans kan, bij sommige modellen van volvo is dit een losse ring,
bij bijv. de v40 moet je het complete cassettelager vervangen

ze moeten het verschil kunnen zie als ze de sensoren realtime meten
 

Tees

Donateur
Dat is idd niet heel moeilijk, de ABS sensor is volgens mij niets anders dan een Hall gever, die een stroompje laat lopen als er een stuk metaal langskomt (in dit geval de tandkrans). Dus meten op de draad of aansluiting van de sensor (moet wel aangesloten zijn, want Hall heeft voeding nodig) en t wiel iets draaien en kijken of er spanning op de signaal draad komt
 

AlexR

Lid
Yeti terug van de dealer Pouw in Zutphen .
ABS sensor rechts achter vervangen en de meldingen zijn weg.
Tevreden met de snelle service

Baal alleen dat mijn AutoLink AL301 geen melding maakte, maar dat is iets voor een ander topic.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Tis niet zo spannend hoor, zeker als je het houdt bij fouten uitlezen en resetten, dan is t geen hogere wiskunde
 

frankbl51

Senior Member
Van dat ODBeleven las ik, dat ze met Credits werken (gelukkig geen bitcoins..). Die verbruik je en kan je ze later bijkopen. Klopt dat? En er zijn meerdere versies. Welke is zinvol, voor uitlezen en eventueel wissen van foutcodes en serviceinterval resetten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Tees

Donateur
Daar hebben we een apart topic voor

Maar om toch even antwoord te geven: de basisversie zonder abonnement is voldoende voor uitlezen en resetten. Credits zijn ook gratis te verdienen voor elke dag dat je de app opent en als je reclamefilmpjes kijkt. Maar die zijn alleen nodig voor het gebruik van apps, dat is als je iets echt wil aanpassen/programmeren.

Eerste generatie is prima als je Android hebt, als je een iPhone hebt moet je NextGen hebben.
 
Bovenaan Onderaan