ABS ESP lampjes branden

jover

Nieuw lid
18 maanden geleden had ik voor het eerst dat lampjes van ABS en Esp tegelijk gingen branden. Met name bij het opstarten en dan na een paar minuten rijden gingen ze vaak weer uit. De dealer heeft de boel gereset en vervolgens was het probleem opgelost.
Ongeveer een maand geleden speelde dit probleem weer op. De auto had een grote beurt nodig, waarbij voorbanden en accu zijn vervangen. Systeem is weer gereset. Dealer kon geen aanleiding vinden en zei dat het sporadisch voorkwam.
Nu 2 weken na de grote beurt beginnen de lampjes weer te branden. Beetje radeloos wat te doen nu.
 

Tees

Donateur
Welkom! Velen hier vinden het fijn als je je even voorstelt in de Meet en Greet!

Inhoudelijk: ik zou eens navragen bij de garage/dealer wat indertijd de foutcodes waren. Die zijn een stuk informatiever dan alleen een lampje. Na vervanging van de accu wil het wel eens voorkomen dat er een foutcode opkomt, maar tijdens normaal gebruik moet dit natuurlijk niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Thijs4motion

Forumguru
Wat raar is, is dat deze verdwijnt tijdens het rijden. Vaak gaat deze storing weg na opnieuw starten of resetten. Kan in 1 vd sensoren zitten, de vertanding op de as. Of evt de laadstroom vd accu
 

Tees

Donateur
Lampjes kunnen nog wel eens uitgaan, maar de foutcode zou opgeslagen moeten zijn (al leert de ervaring dat ook die om onduidelijke reden wel eens verdwijnt...). En ik mag hopen dat de dealer de foutcodes van de vorige keer ergens in een rapportje heeft staan!
 

jover

Nieuw lid
Vandaag weer langs geweest. Opnieuw uitgelezen en gereset. Vorige keer was er "iets" met het achterwiel en deze keer iets met het voorwiel, ook tot verbazing van de monteur. Nu afgesproken dat als het weer voorkomt om dan naar sensoren te kijken. Zou ABS kunnen zijn, maar dat denkt hij niet.
 

jover

Nieuw lid
Zal de exacte codes opvragen. Ik neem aan dat als de foutcode zo duidelijk was, ze het probleem wel zouden oplossen of aangeven dat het geen kwaad kan. Heb er zelf geen verstand van.
 

Tees

Donateur
Dat mag je bij een goede garage aannemen, maar alleen maar codes wissen terwijl ze nu meermaals terug gekomen zijn, is niet echt een oplossingsgerichte aanpak. Helaas leert de ervaring op dit forum dat de gezamenlijke kennis die hier zit, menig garage overtreft.

Maar dan hebben we natuurlijk wel input nodig, en met die code(s) komen we vaak al een heel eind. Als je toch belt, is de codes van de vorige keer opvragen ook wel een goed idee, kunnen wij ook meedenken of die mogelijk gerelateerd kunnen zijn.
 

Tees

Donateur
Louter op basis van ervaring @EdK! En ik wil zeker niet zeggen dat ík degene ben die altijd de juiste oplossing aandraagt :angel:
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

frankbl51

Senior Member
Vandaag voor het eerst een probleem met de Yeti. Geen ARKO (alle ramen kunnen open), maar een ALB (alle lampjes branden).
Met name de antislipregeling, de ABS en iets met een stuurtje. Gelijk naar dealer gereden. Dat was nog wel spannend: auto ging niet sneller dan 50. Ondanks de waarschuwingslichten getoeter van anderen die zeker dachten dat ik die lichten was vergeten uit te doen.
De garage heeft de boel uitgelezen en na wat experimenteren bleek een ABS- (of wielsnelheid-)sensor kapot. Kreeg een gratis leenauto mee, super service. Een CityGo. Zo'n ding is niet echt vlot.. (eufemisme). Na een paar uur alles weer OK.
Aanvullende vraag: is op dit forum iets te vinden over foutuitlezing. Meer specifiek een programma waarmee dit kan?
 

Tees

Donateur
Ik zou eens een VAG-specifieke lezer eraan leggen. ABS en ESR lampjes zonder foutcode zijn vrij zeldzaam, alleen als er iets mis is met de ECU of de lampjes in je dashboard is dat verklaarbaar. Goede kans dat er wel een foutcode opkomt als je een VAG specifieke, of een generieke duurdere lezer eraan legt.
 

Thijs4motion

Forumguru
even checken voor de zekerheid, je hebt gemeten met draaiende motor,
als je de auto start, gaan de lampjes dan wel uit voordat je gaat rijden?
 

Tees

Donateur
Uitlezen met draaiende motor is in principe niet nodig (en voor sommige handelingen zelfs niet toegestaan of gevaarlijk), ik lees altijd fouten uit met motor uit (en contact aan natuurlijk...)
 

AlexR

Lid
Lampjes gaan aan bij het op contact zetten en blijven branden tijdens het lopen van de motor en tijdens het tijdens.
Ik zal eens gaan meten alleen op contact.
 
Bovenaan Onderaan