ABS/ASR/EDS

deusjevo

Forumguru
Tja, ABS ken ik uit mijn Slopel Astma maar wat houdt ASR (antislipregeling misschien /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif) en EDS nou in /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

Is ASR hetzelfde als tractiecontrole /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

Op de Skoda site word ik niet veel wijzer....
 

deusjevo

Forumguru
Oke, mooie link /forum/images/graemlins/smile.gif
Het is mij wat duidelijker denk ik.

ABS = electronische remassistente /forum/images/graemlins/cool.gif

ASR = tractiecontrole bij het wegrijden op gladde ondergronden

EDS = hetzelfde als ESP = hetzelfde als EDL = een soort controlesysteem dat de tractie van de voorwielen links/rechts in de gaten houdt tijdens het rijden /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: kun je dit ook op één of andere manier uitschakelen tijdens het rijden /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif

Voor de leden die denken "kijk toch effe in je instructieboekie man", dat boekje heb ik nog niet, de auto wordt pas half januari geleverd.

Productieweek was week 49 volgens dealer.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
EDS = hetzelfde als ESP = hetzelfde als EDL


[/ QUOTE ]

Da's niet waar. EDS (Duitse afkorting) en EDL (Engelse afkorting) zijn inderdaad hetzelfde, maar ESP = ABS + ASR + EDS + extra programmatuur die deze drie systemen laat samenwerken.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
EDS = hetzelfde als ESP = hetzelfde als EDL


[/ QUOTE ]

Da's niet waar. EDS (Duitse afkorting) en EDL (Engelse afkorting) zijn inderdaad hetzelfde, maar ESP = ABS + ASR + EDS + extra programmatuur die deze drie systemen laat samenwerken.

[/ QUOTE ]

Oke, dus de EDS zorgt voor....... /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 
EDS is een electronisch sperdifferentieel. Normaal gesproken is een nadeel van een differentieel dat het wiel met de minste grip de meeste aandrijfkrachten krijgt. EDS heeft dit in de gaten en remt het wiel dat het minste grip heeft af, waardoor de aandrijfkrachten door de werking van het differentieel naar het wiel gaan met de meeste grip. Stel je voor dat je met je auto met het ene wiel op een ijsplaat staat en met je andere wiel op het asfalt. Bij een auto zonder EDS zal het wiel op het ijs doorspinnen en kom je niet of nauwelijks weg. Bij de auto met EDS zal het wiel op het asfalt de aandrijfkrachten krijgen en rij je dan dus wel weg. Als het regelen van het EDS niet meer voldoende is, dan grijpt het ASR in op het motorvermogen, dan wordt er dus electronisch gas terug genomen.
Voordelen van EDS is in ieder geval dat je bijvoorbeeld in de sneeuw vaak net nog wegkomt terwijl anderen echt vast komen te zitten. Nog een voordeeltje is dat je bijvoorbeeld enorm snel een rotonde af kan schieten omdat je binnenste voorwiel niet meer spint (o ja het was bedoeld als veiligheidsoptie)
ESP gaat nog verder, die houdt bijvoorbeeld ook de bochtencirkel in de gaten en kan bijvoorbeeld 1 wiel afremmen om weer in het spoor te komen. Hopenlijk heb je wat aan deze uitleg.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

ABS = electronische remassistente /forum/images/graemlins/cool.gif


[/ QUOTE ]
Dit klopt niet. ABS is Anti Blokkeer Systeem. Dit zorgt ervoor dat tijdens het remmen de wielen niet blokkeren waardaar de auto onbestuurbaar zou worden. Het verkort ook niet de remweg (wel als je wielen zouden blokkeren, niet bij normale rem acties)
 

VEEJAY

Forumguru
Heb eigenlijk spijt dat ik geen esp hebt genomen, dat ASR vind ik al zo relaxed rijden..
 

Karstieman

Forumguru
ASR werkte laatst in de sneeuw niet mee.
Ik heb 'm uit moeten zetten om te zorgen dat de auto weer bestuurbaar werd...
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
ASR werkte laatst in de sneeuw niet mee.
Ik heb 'm uit moeten zetten om te zorgen dat de auto weer bestuurbaar werd...

[/ QUOTE ]

Da's vreemd, zou toch een nuttige assistente /forum/images/graemlins/545.gif moeten zijn met dat weer /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 
Nee in de sneeuw heb je niet zo heel veel aan ASR. Het is een veiligheidsoptie die soms als het nodig is erg lomp ingrijpt op het motormanagament en dan zit je ineens helemaal zonder aandrijfkracht. Dit staat ook met wat andere woorden in het instructieboekje.
 

rickske

Actief lid
Ik dacht inderdaad ook dat het ASR systeem zou werken in de sneeuw,maar als het opstaat en er ligt veel sneeuw en je rijdt dan nog eens bergop bij een wintersportvakantie,dan raak je voor geen meter voorruit en schakel je het systeem best uit.Eigenlijk dient het ASR systeem voor u te waarschuwen bij aquaplanning zodat je een beetje gas loslaat en weer een goede grip hebt.
 

Hablah

Nieuw lid
kVond de ESP errug prettig werken van de winter. Handremmetje door de bocht en gaat ut mis dan loslaten en ESP trekt je weer recht. Ook op de snelweg reed ik als enige op de linkerbaan met 80, terwijl de rest met 40 reed. kDenk niet dattik zonder esp nog normaal kan rijden /forum/images/graemlins/smile.gif
 

JettaFreak

Actief lid
Bij Pirelli zeggen ze dat mooi: Power is nothing without control. Volgens mij geldt dat ook voor de verschillende elektronische systemen. ABS, ASR, ESP is allemaal prima, maar als er te veel water, sneeuw of andere zooi op de weg ligt heb je geen grip. Dan helpt een systeem als ESP ook niet meer.

In de autobladen kun je met enige regelmaat artikelen lezen waarin wordt geschreven dat alle elektronische regelingen, airbags en kooiconstructies ook een soort schijnveiligheid creëeren bij de berijder. Die voelt zich namelijk beschermd en is daardoor in grotere mate bereid risico's te nemen.

@Hablah: Hoe zou jij het hebben gevonden als je in vrij uitzonderlijke weersomstandigheden zou worden ingehaald door iemand die twee keer zo hard rijdt als jij? Als er iets gebeurt ben je volgens mij (ook verzekeringstechnisch) gigantisch de sjaak.


JettaFreak
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik had dat afgelopen winter ook wel, maar dan dankzij 4x4 en winterbanden. En dan hield ik me nog in, precies om de reden die JF noemt. Het is niet meer te beremmen als er iemand het snelheidsverschil verkeerd inschat en voor je schiet, zelfs niet met ABS en winterbanden.

Maar om zoiets ook te presteren met ESP (terwijl het je op sneeuw nog tegenwerkt ook), FWD en zomerbanden (?), hmmm...
 

rickske

Actief lid
Dat lijkt mij inderdaad een zéér straffe toer Dutch ofwel is onze Hablah een egocentrische rijder die zich van andere bestuurders en verkeersregels niets aantrekt.
 

Hablah

Nieuw lid
ff hoor, tis niet dattik de hele ijsperiode zo heb gereden. Dit was 1 nacht. Want normaal heb ik het lef niet om dat te doen.
Op de snelweg was het op een lang recht stuk. Denken jullie nou echt dat ik anderen in gevaar zou brengen, moedwillig??
En natuurlijk ben ik niet ELKE bocht met m'n handremmetje doorgegaan! Zeker niet met verkeer om me heen! En ik reed niet hard ten tijde van de handremacties. Ook beweer ik niet dat je als je ESP hebt de stuntman kan uithangen en dat er niets kan gebeuren. Ik ben me zeer bewust van de schijnveiligheid, maar toch dank voor het advies. Ben het er ook helemaal mee eens dat er altijd de kans is dat er iemand voor je schiet, maar iedereen reed rechts op een 3-baans weg. Nee, ik praat het niet goed..maar het zijn wel verzachtende omstandigheden!

@ rickske : Ik vind het erg jammer, subtiel gezegd, dat er altijd mensen zijn die je op afstand veroordelen. Kritiek, prima kan ik alleen maar van leren, maar ga me niet uitmaken voor egocentrisch. Zeker niet op basis van 1 bericht. Dat lijkt mij ronduit onbeleefd ofwel onbeschoft.. mjah..

ik groet u
 

rickske

Actief lid
@Hablah ik suggereer alleen maar dat u een egocentrische rijder bent,maar uit het ESP draadje laat u blijken dat je er een nogal vreemde rijstijl op nahoud en uit het laatste draadje van u weet u zich goed te verdedigen en kan ik vrede nemen met uw rijstijl.

Dus voor mijn part zand erover. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif
 
Bovenaan Onderaan