Aanschaf Superb--> vragen:

Dirkmk1

Senior Member
Ik sta op het punt om mijn Superb Combi Active BNS 1.6tdi te bestellen, maar ik heb nog de volgende vragen:


Stoelverwarming als optie: Deze kost nu €270 en op de prijslijst die ik van de dealer heb van 2012 is hij iets goedkoper namelijk €260.

De vraag: is de auto er al op voorbereid? Soms is het een kwestie van een knopje erin klikken en de regeleenheid aanpassen via VAG-COM. Dan ben je voor een paar euro's klaar.

Xenonverlichting: jammergenoeg is dit niet optioneel te bestellen bij een active businessline. Ik wil nu zelf proberen om er een Pilot aftermarketsetje in te bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee, zo ja waar moet ik rekening mee houden? (ik weet dat hij er niet mee door de apk komt over drie jaar). Ik weet dat het officieel niet mag dus daar hoef ik geen discussie over.

Graag jullie hulp!
 

andrehj

Forumguru
Stoelverwarming: Je hebt de verwarmingelementen nodig. Die zullen niet standaard in de stoel zitten. Voor die 260 euro kun je dat nooit achteraf inbouwen. Vraag is alleen of je het nodig hebt. In mijn S2 zit het ook, maar ik heb het nog nooit gebruikt (en in vorige auto's ook niet gemist).

Xenon: Waar je mee rekening moet houden? Medeweggebruikers! Want het gebruik van Xenon zonder de verplichte voorzieningen (koplampsproeiers en vooral hoogteregeling) doe je niet omdat het van de wet moet, of voor de APK, maar uit fatsoen. Zonder deze voorzieningen is Xenon namelijk zwaar verblindend voor tegenliggers, en het gebruik van Xenon zonder deze voorzieningen straalt wat mij betreft een bepaalde mentaliteit uit: "Ik heb lekker goed zicht en heb er schijt aan dat dit ten koste gaat van het zicht van mijn tegenliggers."
 
Persoonlijke mening: is het een optie om niet deze uitvoering te bestellen en een uitvoering te kiezen waar wel xenon op besteld kan worden? Ik heb het voorheen nooit gehad, maar wil echt niet meer anders!! Het is zo'n fijn licht. En idd, met after market heb je een grote kans tegenliggers te verblinden! Kan niet naar bet leasebudget kijken, maar misschien is de ambition business line een optie...stoelverwarming als optie en xenon zit er al op!
 

Tallguy

Forumguru
Je kan trouwens ook bekeurd worden met die aftermarktset als je auto zo nieuw is. 't is maar dat je het weet.
 

Dirkmk1

Senior Member
De discussie mbt het wel of niet mogen voeren van aftermarket xenonlampen en het waarom niet daar gaat het mij dus niet om!!
Dat weet ik zelf ook wel, het mag namelijk niet zonder de aut. hoogteverstelling en koplmpwisinstallatie. (Wie zegt dat ik die niet inbouw!?, wij hebben een eigen garagebedrijf) Verder is iedereen natuurlijk net als ik roomser dan de paus mbt wetgeving en regels.

Het gaat er mij om of iemand ervaring heeft met het inbouwen van een aftermarket set op een superb en waar je rekening mee moet houden (storingen/canbus etc), puur een technische vraag.

Een ambition businessline is net 2900 euro te duur en dus geen optie. Ik heb geen leasebudget de auto's worden gekocht, ik heb dus een max. uitzoekbedrag.
 

snoekie

Nieuw lid
Ik zou niet twijfelen over die zetelverwarming. Gewoon nemen. Zeker als je een lederen interieur hebt, is dit een welgekomen optie.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb bij de afweging uiteindelijk toch voor een ambition gekozen. Ik vind (met alle respect voor de mensen die een active of comfort rijden) een Superb zonder de chromen lijsten rond de ramen een beetje goedkoop ogen. Voor die 2900 euro krijg je ook wel wat terug (Bi-Xenon met AFS, Parkeersensoren voor, chromen lijsten om de ruiten en in de onderste grill, lampjes in de deur grepen, instapverlichting die gedimt blijft branden tijdens het rijden,, enz.), het lijken misschien kleine verwaarloosbare dingen maar het maakt er toch echt een andere auto van, ik zou het toch zeker overwegen.

Stoelverwarming kan ook achteraf, er zijn voldoende loze knoppen naast de versnellingspook om het daar netjes in weg te werken..

Ondanks dat je er niet om vraagt: Ik deel de mening van Andrejh met betrekking tot de after market Xenon, hoewel het bij de Superb mogelijk mee zal vallen aangezien deze lenslampen heeft. Het zou me niet verbazen als deze ook goedgekeurd zijn voor Xenon. Feit blijft dat je inderdaad geen hoogte regeling en reinigingsinstallatie hebt (en ik geloof ook niet dat je die achteraf in gaat bouwen, dat kost je meer dan die 2900 euro)
 

Ericw

Forumguru
Het gaat er mij om of iemand ervaring heeft met het inbouwen van een aftermarket set op een superb en waar je rekening mee moet houden (storingen/canbus etc), puur een technische vraag.

Ik heb jaren zonder problemen met een Passat 3C Variant met aftermarket xenon rondgereden. Er moesten wel een paar aanpassingen aan de Canbus gedaan worden om het te laten werken en volgens mij verschilt de Superb op dit gebied niet zo heel veel van de Passat.
De optie "xenon verlichting" moet ge-enabled worden d.m.v. VAGCOM, daarnaast kan het nodig zijn om de "cold check" van de verlichting uit te zetten.
Verblinding had ik geen last van omdat het een lens koplamp betrof, die de Superb volgens mij ook heeft. Bij (zware) belading en/of caravan aan de haak verlaagde ik de lichtbundel altijd handmatig.

Succes met je keuze.
 

Ericw

Forumguru
Ik wist dat die opmerking zou komen nadat ik het verstuurd had.......... :smirk:
Uiteraard hield ik eventuele verblinding goed in de gaten!
 

Dirkmk1

Senior Member
Ik heb bij de afweging uiteindelijk toch voor een ambition gekozen. Ik vind (met alle respect voor de mensen die een active of comfort rijden) een Superb zonder de chromen lijsten rond de ramen een beetje goedkoop ogen. Voor die 2900 euro krijg je ook wel wat terug (Bi-Xenon met AFS, Parkeersensoren voor, chromen lijsten om de ruiten en in de onderste grill, lampjes in de deur grepen, instapverlichting die gedimt blijft branden tijdens het rijden,, enz.), het lijken misschien kleine verwaarloosbare dingen maar het maakt er toch echt een andere auto van, ik zou het toch zeker overwegen.

Stoelverwarming kan ook achteraf, er zijn voldoende loze knoppen naast de versnellingspook om het daar netjes in weg te werken..

Mijn budget is jammergenoeg niet genoeg voor de ambition bns, het blijft niet bij 2900 euro die ik zelf dan zou moeten bijleggen. Reken daar nog de bijtelling bij over 4 jaar en dan heb je het al snel over een kleine 4000 euro. En die krijg ik niet terug als de auto verkocht wordt.
 

Bakkertje

Forumguru
Mijn budget is jammergenoeg niet genoeg voor de ambition bns, het blijft niet bij 2900 euro die ik zelf dan zou moeten bijleggen. Reken daar nog de bijtelling bij over 4 jaar en dan heb je het al snel over een kleine 4000 euro. En die krijg ik niet terug als de auto verkocht wordt.

Begrijp ik het goed dat je werkgever de auto koopt, je daar een bepaald budget voor krijgt en dat als je daar overheen wilt je het zelf moet betalen? Ten eerste snap ik dat je dan die 2900 euro niet zelf bij gaat leggen. En het lijkt me een rare constructie met een hoop risico voor je werkgever. Mijn vader heeft ook een auto van de zaak gereden waarbij de auto door het bedrijf gekocht werd en hij erin reed. Nadat mijn broer en ondergetekende de auto een keer of 3 goed in elkaar hadden gereden werd er alsnog op de "normale" manier geleased.


Om je toch nog wat verder op weg te helpen met de Xenon: http://www.superskoda.com/Skoda/SUPERB-II/Superb-II-XENARC-SILVERSTAR-WORLD%C2%B4S-BEST-HID-xenon-bulb-D1S-

@
Ericw: het was inderdaad een makkelijk inkoppertje, vandaar ook de :winkie:
 

jalex_h

Forumguru
En het lijkt me een rare constructie met een hoop risico voor je werkgever. Mijn vader heeft ook een auto van de zaak gereden waarbij de auto door het bedrijf gekocht werd en hij erin reed. Nadat mijn broer en ondergetekende de auto een keer of 3 goed in elkaar hadden gereden werd er alsnog op de "normale" manier geleased.

Huh, een auto van een ander 3 keer in de prak rijden, is dat normaal dan:confused:? Vind ik in elk geval niet (ook bij een eigen auto trouwens niet).
En eerlijk gezegd denk ik dat willekeurig welke leasemaatschappij er net zo over denkt en de rekening evengoed wel aan de werkgever presenteert of domweg het betreffende leasecontract ontbindt. En als bij mij een werknemer zoiets zou flikken en laat blijken dat normaal te vinden, is het (op z'n minst) subiet einde auto van de zaak:mad:, geleased of niet. Niet de koopconstructie is hier het risico,maar de berijder.

Daarbij is een koopconstructie fiscaal voordelig. Immers, er wordt een investering gedaan, waardoor je af kunt schrijven (scheelt belasting) en ook in aanmerking komt voor de investeringsaftrek (scheelt eveneens belasting). Vandaar dat veel bedrijven tegenwoordig de auto's weer kopen, al dan niet middels financial lease gefinancierd (bij operationele lease komen bovenstaande voordelen de leasemaatschappij ten goede, waarbij je slechts kunt hopen dat zij deze weer doorberekenen in hun leasetarieven). Daarbij, wordt de auto voor het einde van de gebruiksperiode overtollig, kun je hem gewoon verkopen en los je het eventuele restant van de leenschuld met het verkoopbedrag af. Bij operationele lease gaat dat allemaal zo makkelijk niet. Nadeel van kopen is dan weer wel dat de mogelijkheden voor overige investeringen en/of financieringen beperkt worden.
Kortom, het kopen van een auto kan voor een bedrijf zo gek nog niet zijn.
 

Dirkmk1

Senior Member
@ bakkertje: Je begrijpt het goed inderdaad. Werkgever koopt geheel het wagenpark. Waarbij we ook een eigen garage/werkplaats hebben met 9 monteurs, dus eventuele aanpassingen etc zijn tegen materiaalkosten.

Die xenon op superskoda is volgens mij de originele lamp die zal niet gaan passen op een H7 (?) fitting.
 

Bakkertje

Forumguru
Ahaa, dat verklaart een hoop, dan zou ik inderdaad ook geen 2900 euro uit gaan geven aan een auto die niet van jezelf is. Ik weet niet of je verplicht bent om bij Skoda te shoppen, anders zou je nog eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een 508, die zijn tegenwoordig rijker uitgerust dan Skoda (voor hetzelfde geld).

@jalex_h: Die ongelukken waren niet zozeer onze schuld (in tegendeel zelfs!). Wat ik ermee aan wilde geven is dat het risico van dergelijke situaties bij het bedrijf ligt. Ik ken de financiële constructies niet, maar het lijkt me voor het bedrijf ook een stuk ontzorging als je geen eigen wagenpark hoeft te onderhouden. In het geval van Dirk hebben ze een eigen werkplaats met eigen personeel, dan wordt het natuurlijk weer een heel ander verhaal. In het geval van mijn vader destijds werd er bijvoorbeeld ook beknibbeld op het onderhoud (goedkope banden bijvoorbeeld).
 

Dirkmk1

Senior Member
Ahaa, dat verklaart een hoop, dan zou ik inderdaad ook geen 2900 euro uit gaan geven aan een auto die niet van jezelf is. Ik weet niet of je verplicht bent om bij Skoda te shoppen, anders zou je nog eens kunnen kijken naar bijvoorbeeld een 508, die zijn tegenwoordig rijker uitgerust dan Skoda (voor hetzelfde geld).

Niet verplicht, maar mijn voorkeur gaat uit naar Volvo of een VAG product. Ik heb het niet op Franse auto's. Volvo is te duur en te klein dus dan kom je in de Passat / Superb range. Passat is mij iets te eenheidsworst, je ziet hem teveel, Superb is net wat meer aangekleed en meer ruimte. Makkelijke keuze dus. Daarbij "doe" ik één en ander in de volkswagen/vag-scene dus dan kan ik daar ook met een Skoda voor de dag komen.
 

Bakkertje

Forumguru
snappik, mij zul je ook niet snel in een frans product vinden. Dat je VAG minded bent had ik al begrepen aan je nick ;). Ik neem aan dat je ook een "hobby" type 1 hebt? Zelf hebben we onlangs nog onze type 1 cabrio van de hand gedaan .. Daarnaast zelf al sinds 1997 in VAG gereden (2 type II GTI's onder andere)
 
Bovenaan Onderaan