Aanschaf Fabio 1.4 2000

Jerrie

Lid
http://link.marktplaats.nl/373759600

Morgenvroeg ga ik naar deze auto kijken.
Weet, het is kort dag, maar pas vanavond met de verkoper gebeld.
Hoop echt dat iemand dit nog leest en antwoord wil geven.

Zit hier een distrubutieriem op en moet die gelijk bij de 100.000 vervangen worden, inclusief waterpomp en spanrollen?
Wat zijn de kosten hier ongeveer van, als je het laat doen?

Ik heb al gelezen dat koppakkingen vaak lek zijn>controleren op witte rook en olie in het koelreservoir.
Condens van binnen, door deuren die lekken en lekker waterbak voorruit>raam nat maken, en bekleding controleren.

Volgens de verkoper is het nodige vervangen, zoals beschreven in de ad. en zal hij de rekeningen opzoeken.
De NAP is volgens mij speculatief. omdat de eigenaar voor deze niet alle beurten in het boekje heeft gestempeld. Waar baseert men dan de NAP op?

Met wat geluk gaat de auto weg voor €3050, alleen moet de auto over twee maanden voor de APK.
Is het een idee, om de auto (in overleg) voor de APK te brengen, en ik hoogstens de APK kosten kwijt ben, als er veel opmerkingen over zijn.
Dat dan de koop niet doorgaat. Gevolg kan wel voor de verkoper zijn dat hij met een slecht APK rapport ziet, waardoor hij de auto minder snel verkoopt.
Tja, toch wel weer spannend een auto te kopen die toch al wat gedateerd is:smiley29:
En het is inderdaad Fabia ipv Fabio
 

Mark

Banned
Mooie wagen, op de foto's ziet hij er nog heel netjes uit. Wel jammer zonder airco. Kun je geen aankoopkeuring op de wagen laten uitvoeren, dan weet je wat er goed en slecht is aan deze wagen.
 

Jerrie

Lid
Dag Mark.
Aankoopkeuring, is een mogelijkheid. Ben hier alleen wat in gekleurd, paar geleden dit bij een Opel Vectra laten doen, later bleek dat er toch meer aan de hand te zijn. Was bij de ANWB (hoop niet dat ik nu niet op de tenen van iemand ga staan):shocked:
 

Fabia

† In Memoriam
Je kan ook Dekra laten keuren. De auto ziet er mooi uit maar ja dat zegt niet alles. Ik zou de Fabia eerst maar eens APK laten keuren (door de huidige eigenaar) en daarna verder praten over de aankoop. Persoonlijk zou ik verder zoeken naar een Fabia met airco. Wat de NAp betreft kijk eens op: http://www.autopas.nl/page.ocl?pageid=19&version=1
 

Jerrie

Lid
Lekke koppakking? zie foto

Foto-6LVOZQXK-D.jpg


Ben wezen rijden met de auto, viel niet tegen.
Alleen voor kleine schade dat iets tegen de kentekenplaat heeft gedrukt waardoor linker spatbord iets is ontzet, je moet er echt naar zoeken.
Alleen wel halverwege de testrit gezien dat er witte smurie op de oliedop zat.
Later weer gecontroleerd en niks meer te zien.
Zou dat condens kunnen zijn?
Koelvloeistof reservoir, zag ik geen olie sporen, wel dat hij peil tijdens de rit gestegen was, ca 2cm.
Foto-6EOHIMRN-D.jpg

Foto-BQ4EWJ8X-D.jpg

Foto-6W8FEDA6-D.jpg
 

Gieliovd

Forumguru
Die smurrie moet je je geen zorgen over maken. Is gewoon mayo dat zich vormt door korte ritjes met te lage olietemperatuur. Ziet er minimaal uit.

Voor onderhoud kan je terecht op http://www.skoda.nl/media/downloads/Prijslijsten/2010/PONH0962_Pakketprijzen_DEF.pdf en dan zie je ook gelijk de kosten voor je distrisetje.

€385 bij de dealer, exclusief waterpomp zo te zien.

Termijn is 90.000 uit mijn hoofd.

Wat betreft de koelvloeistof, het is een expansievat dus het is normaal dat het niveau een beetje wisselt.

Ik zou zeker proberen of hij de wagen door de APK laat gaan voordat je hem koopt. Als ik het zo lees zal het niet zo'n probleem zijn. Uitgelijnd, nieuwe banden, schijven... Zijn toch voorname punten voor de APK. Dan hou je nog gasmeting over en je verlichting....
 
Dat zijn normale verschijnselen. Water zet uit dus hoger pijl en de smutch die zag komt idd door korte ritjes.
Als je er geen verstand van hebt dan is een keuring de betere optie.

Veel succes met je besluit
 

Jerrie

Lid
Dat zijn normale verschijnselen. Water zet uit dus hoger pijl en de smutch die zag komt idd door korte ritjes.
Als je er geen verstand van hebt dan is een keuring de betere optie.

Veel succes met je besluit

Dank je, lijkt me ook normaal.
Maar toen ik gisteren alles doorlas over de Fabia werd condens en de koppakking vaak benoemd.:super:
Keuringsdiensten zitten in Uden, Den Haag en Utrecht.Eind uit mijn richting. Dacht, laat ik maar eens een vertrouwens koop doen.:winkie:
Inmiddels de auto gekocht, komt dinsdag op naam.
 

namleop

Actief lid
Gefeliciteerd met zo'n mooie Skoda.
Die primaire kleuren zijn toch het mooist he?

Overigens v.w.b. de distributieriem: als ik het goed lees is het een 1.4MPI, dit is nog een Skoda-motor (i.p.v. VW) en die heeft een ketting. Dus niet vervangen alleen controleren op slijtage.

Veel plezier ermee!
 

Jerrie

Lid
Dank voor de felicitaties

Keuze van de kleur was ondergeschikt, (ik rijd er toch niet veel in):grin:
Auto is voor de vrouw.
Zelf rijd ik met veel plezier in een antracietgrijze Octavia combi TDI (compas)
Zal alleen zomers soms wisselen van auto, ik kan dan niet steeds de auto met airco pakken. Dan kan ik er vast ook in gaan slapen.

Rijdt lekker, enige wat ik nu tegenkom is dat het deksel van de benzineklep niet sluit. Kabel trekt zich terug, even via de binnenkant van de kofferruimte de kabel weer terug gezet. Binnenkort nieuwe kabel monteren.

Boekjes en rekeningen erbij, het afgelopen is er voor €2500 aan onkosten gemaakt.
Naast een grote beurt,
Dynamo vervangen
Multiriem
Twee stuurkogels
Nieuwe banden
Schokdemper voor 2x
Stofhoes
Vierwiel uitlijnen
Draaihoek sensor stuurhuis
Brandstofpomp unit
Raammechaniek
Thermostaat plus huis
Accu

Maand terug:
(weer) Vierwiel uitlijning
Remschoenset achter
Remschijf voor 1x
Remblokset voor
Wiellagerset LI-voor
Homokineetset LI-voor

Nu maar hopen dat het straks ook niet rechts moet, want dat geintje koste al rond de €1000 :icon_smile_dead:
Ik dacht gelezen te hebben, dat het meestal links voor is wat vervangen moet worden.

Banden zijn als nieuw, maken helaas wel veel lawaai, of is dat gebruikelijk bij de Fabia?

Even off-topic, om de hoeveel km moet de olie ververst worden (vrouw is met de auto weg, en onderhoudsboekje ligt erin):cool:
 
Hoi Jerrie,

Heb je de auto nog gekocht?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Fabia gehad en dacht ook aan een lekke koppakking. Gelukkig voor niets:baby012:. Als je de motordekplaat eraf haalt, zie je twee rubberslangen vanaf je olievulpunt naar je gasklephuis lopen. Die dikke komt uit in je lucht inlaat. Het dunne slangetje zit waarschijnlijk verstopt en/of is helemaal gaar, waardoor je die witte smurrie krijgt. Dit was tenminste bij mij het geval. Je weet het natuurlijk pas zeker als je het kleppendeksel eraf haalt, was bij mij verder brand en brandschoon en ook aan de peilstok geen smurrie.
Verder was bij mij het gasklephuis bijna dicht gaan zitten door vervuiling. Even eraf gehaald en ingeweekt met kruipolie, gepoetst met een oude tandenborstel en daarna met schone doek nagewreven.
 

Jerrie

Lid
Dank weer voor de reactie's

Auto is gisteren voor de APK en beurt geweest, dit door een ''goede kennis''
Wat klein spul, lampje, ruitewisserbladen en een rubber voor een stuurkogel(?)
Wat wel opviel is dat olie erg zwart was en er een oliefilter opzit (Fram?) die volgens ''de kennis'' al jaren niet meer verkocht wordt.
Zijn indruk is dat de olie al lang niet meer vervangen is, terwijl het op wel op de rekening van de vorige beurt is vermeld.

Koppaking is niet lek, de tips voor schoonmaken van het gasklephuis lees ik helaas nu pas. Anders had ik dat gelijk ook laten controleren.

Maar volgens ''de kennis'' heb ik een goede aanschaf gedaan en is er verder niks op aan te merken:473:
 
Bovenaan Onderaan