Aanraakschermen in auto's gevaarlijk

Canon-Eye

Forumguru
@leon-cupra : Bellen onderweg is sowieso gevaarlijk, ook handsfree... Het is niet voor niets door sommige grote opdrachtgevers (Shell bijvoorbeeld) categorisch verboden voor zowel de eigen medewerkers als die van anderen die in hun opdracht werken.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye vind het bellen in de wagen idd redelijk gevaarlijk. Voel zelf ook dat ik dan niet 100% met het is rijden bezig ben. Is wel heel sporadisch dat ik bel in de wagen.

Achtergebuur belt voor zijn werk de hele dag door in de wagen. Noteert dan geregeld ook wat ... snap niet dat die nog nooit eens iets ernstig tegen gekomen is op de baan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zal zelf niet snel bellen tijdens het sturen, alleen in uiterste noodzaak en dan nog zo kort mogelijk. Inkomende gesprekken kap ik zo snel mogelijk af, zeker als ze niet betekenen dat ik de huidige rit moet wijzigen: "ik bel je straks terug". En als het dan wél dringend blijkt, zoek ik de eerstkomende parking of afrit op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Ik bel en wordt zowiezo zeer uitzonderlijk gebeld. En als er al eens iemand belde, vergis ik mij meestal van knop waardoor ik opleg ipv oppak. :banghead:
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn auto fungeert als rijdend kantoor, incl. bellen. Ik ben dolblij dat ik de inefficiënte auto-tijd om kan buigen in productieve tijd.
 

EdK

Forumguru
Tsja had vandaag ook weer een enkele rit van 2 uur, dus heen en terug 4uur.
En op heenweg heb je dan contact met je collega, die dan soms klus moeten doen waar jij voorheen wel eens bent geweest en dus info lospeuteren.

En terugweg is vaak met de projectleider voor bestellen materiaal wat klaargelegd moet worden voor volgende dag.
Of alvast één en ander doornemen voor de klus bij andere klant de volgende dag.
Want ja als wij weer op zaak aankomen in middag dan zijn die vaak al thuis achter de billen van moeders de vrouw.....

Maar handsfree bellen is een stuk prettiger , maar als je gesprek hebt waar ook nog even diep in geheugen gegraven moet worden , dan betrap ik me er ook wel op dat de aandacht op de weg minder word.
 

Sjoerdb

Forumguru
Dié snap ik niet. Fysieke knoppen worden toch ook door "iedereen" aangeraakt? Maakt geen verschil voor de bacteriegroei, lijkt me.

Je hoeft het ook niet te snappen, artikel in startpost gaat over touchscreen en niet over fysieke knoppen.

Over de fysieke knoppen is het algemeen bekend dat het gore vieze dingen zijn, net als handvaten en toiletbril en doekjes in de keuken
 

Frup

Forumguru
Het meest goor schijnt de broekriem van mannen te zijn. Immers worden de handen pas ná toiletbezoek gewassen... bah.
Geef mij maar een fysieke knop, voor de meest gebruikte zaken, die ik blindelings kan vinden.
Touchscreen vind ik wel fijn voor het rustig naar wens instellen van allerlei zaken (als ik stil sta).
 

Rataplan

Forumguru
De nieuwste Octavia heeft nog een aantal fysieke knoppen en icm met de digitale toetsen die onderin altijd aanwezig zijn vind ik het niet hinderlijk. De nieuwste Golf daarentegen heeft deze fysieke knoppen niet en moet je soms verder het menu in om iets simpels te wijzigen en dat is irritant.

...aan bv onze Cactus zal ik nooit zo kunnen wennen, die auto heeft charme en bravoure, maar weinig logica en een slechte ergonomische layout.
Wáárom hèb je die auto dan überhaupt? ;)

Maar handsfree bellen is een stuk prettiger , maar als je gesprek hebt waar ook nog even diep in geheugen gegraven moet worden , dan betrap ik me er ook wel op dat de aandacht op de weg minder word.
Daarnaast; iemand die naast je in de auto zit en met je in gesprek is, kijkt over het algemeen met verkeer mee en weet dus wanneer hij/zij even het gesprek moet inhouden omdat de bestuurder even moet opletten.
 
Zelf geen last van overkill aan digitale knoppen. De knoppen die ik nodig heb bedien ik alvorens weg te rijden.

- stoelverwarming zet ik in desgewenste stand voor vertrek.
- driver mode doe ik hetzelfde.
- navigatie idem (en bij tussentijds wijzigen van route doet Siri wat moet zonder iets te toetsen).

Verder helpt het dat bellen, incidenteel een app laten voorlezen en beantwoorden ook allemaal via voice command op de iPhone loopt.
 

Rataplan

Forumguru
Ik wissel nogal eens van driver mode! Meestal in standaard, in de leukere stukken sport en als die voorbij zijn weer in standaard (of eco :cool:).
 
Mocht je dit willen doen dan is het ook maar drie klikken (echte toets - een klik op touchscreen - echte toets). Geen risico en kost je 2 seconden.
 

hemi24

Forumguru
Valt me op dat er hier veel moraalridders zijn die zeggen alles netjes in te stellen voor ze gaan rijden of alleen als ze stilstaan.

:dankje:

En nu even serieus..?

Ik durf best toe te geven, hoewel dit niet iets is om trots op te zijn, dat ik heel veel dingen doe juist tijdens het autorijden.
Gelukkig heb ik in de Kodiaq een systeem met een duidelijk touchscreen welke snel reageert met overzichtelijk menu’s, maar uit ervaring weet ik dat dit bij andere merken een stuk onduidelijker en trager kan werken.

Voorbeeld van een slecht en traag systeem zijn de touchscreens van o.a. de Peugeot 308 (‘14-‘18).
Volgens mij is dat hetzelfde systeem wat ook in de Cactus van JeSko’s vrouw zit.

Trouwens slecht gepositioneerde fysieke knoppen zijn minstens zo gevaarlijk!
 

Erik1977

Forumguru
Mocht je dit willen doen dan is het ook maar drie klikken (echte toets - een klik op touchscreen - echte toets). Geen risico en kost je 2 seconden.

2 seconden bij 50 km/h is 28 meter verder zonder dat je gekeken hebt naar de weg. Geen risico??

Begrijp me niet verkeerd ik doe het ook hoor maar weet dat het zeker niet zonder risico is.
 

JeSko

Forumguru
Voorbeeld van een slecht en traag systeem zijn de touchscreens van o.a. de Peugeot 308 (‘14-‘18).
Volgens mij is dat hetzelfde systeem wat ook in de Cactus van JeSko’s vrouw zit.

Klopt is eenzelfde systeem, echter durf ik toegeven dat het systeem in de Cactus tocj wat vlotter is dan datgene in mijn 308, de 308 was echt de beginreeks (2014) van die schermen en werkte idd niet perfect, het scherm in de Cactus is vlotter, wellicht een update gehad (2017).
 
Bovenaan Onderaan