Aanraakschermen in auto's gevaarlijk

JeSko

Forumguru
Niet zo verassend dit artikel, maar wel confronterend, en kan er zelf ook van meespreken, in onze Superb is veel nog te bedienen via fysieke knoppen, daar heb ik niet de minste moeite mee, en deze vind ik op de tast of na één snelle blik, in onze Cactus kan je de klimaatregeling enkel bedienen via het touchscreen, en dan dwaal ik veel te lang af van de weg, vind het erg onhandig en gevaarlijk en een reden waardoor ik veel liever met de Superb rijd. Ze moeten deze "ontwikkeling" stoppen! Waarom miljarden investeren in Verkeersveiligheid, auto's die zelf vooruit kijken, motorkappen die klappen opvangen etc etc, als men alles omslachtiger en gevaarlijker maakt qua bediening.

Afleiding door aanraakschermen in je auto drie keer gevaarlijker dan rijden onder invloed

https://www.hln.be/consument/afleid...vaarlijker-dan-rijden-onder-invloed~aba6d6bf/
 

Duijzer

Donateur
Mee eens. De 'touch' van touchscreens zou standaard uit moeten gaan boven 5km/uur zodat je niets meer kunt bedienen, alleen kijken. 9 van de 10 keer als er iemand voor je slingert, erg langzaam gaat of ineens een stuurbeweging maakt zie je dat ze op een scherm zitten. Een scherm van de auto of een meegebracht scherm, het effect is hetzelfde.
Je ziet wel eens mensen tegen een lantaarnpaal lopen omdat ze op hun scherm kijken. Dat zal best pijn doen, maar de impact bij 100km/uur is nog iets groter. Zo'n carrosserie beschermt wel wat, maar je zult de eerste niet zijn die aan z'n eind komt omdat hij/zij zo nodig een berichtje 'moest' beantwoorden of de kachel hoger moest zetten.

Het argument dat het in de luchtvaart ook allemaal via touchscreens gaat, gaat niet op. Vliegtuigen gaan weliswaar veel sneller, maar de veiligheidsmarges en de afstanden tot elkaar zijn enorm veel groter. De kritische instellingen in een vliegtuig (sturen, flaps, vermogen) gaan allemaal met knoppen. Juist omdat je in crisissituaties intuïtief 'de knop om moet zetten'. En dan is vier handelingen om die knop in beeld te krijgen niet echt handig...
 

Japanese Power

Donateur
+1 Jeffrey.

Jarenlange campagnes tegen appen in de auto ten spijt, maar een nieuw probleem dient zich aan en daar hoor je niemand over klagen vanuit overheid, justitie of politie... Vreemde ontwikkeling...
Weet je, m'n opvolger wordt geen Enyaq met 1 groot tut-screen maar gewoon een youngtimer Landcruiser met alleen maar fysieke knoppen :thumbsup:
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik dacht dat dit artikel zou gaan over alle bacteriën die zich snel vermenigvuldigen op het scherm waar iedereen aan zit.

Skoda tekortkoming, navigatie is met spraak in te regelen totdat je keuze kan maken uit de 3 verschillende routes, dan moet het ineens aangeklikt worden
 

Canon-Eye

Forumguru
alle bacteriën die zich snel vermenigvuldigen op het scherm waar iedereen aan zit
Dié snap ik niet. Fysieke knoppen worden toch ook door "iedereen" aangeraakt? Maakt geen verschil voor de bacteriegroei, lijkt me.

Voor het overige eens met alle bezwaren. En zaken als het bijregelen van volume, temperatuur, zenderkeuze en zo moeten natuurlijk te allen tijde gewoon mogelijk blijven tijdens het rijden - en wel op de tast, dus met fysieke knoppen die de bestuurder "blind" kan vinden.

Aan het onmogelijk maken van de bediening tijdens het rijden kleeft overigens ook een groot bezwaar, namelijk: een bijrijder kan in dat geval de bediening van het touchscreen dus niet van de bestuurder overnemen.
Dus wat gaan we dan krijgen: een parking opzoeken om bv. de temperatuurinstelling te wijzigen? :nono:

Dergelijke auto's laat ik wel staan.
 

Okki

Donateur
Hopelijk waait deze nieuwe manier van bedienen (die bijna elke fabrikant direct klakkeloos overneemt op nieuwe modellen) snel over
 

JeSko

Forumguru
zaken als het bijregelen van volume, temperatuur, zenderkeuze en zo moeten natuurlijk te allen tijde gewoon mogelijk blijven tijdens het rijden - en wel op de tast, dus met fysieke knoppen die de bestuurder "blind" kan vinden.

Helemaal eens, ze drammen er nu zelfs zo in door dat de fysieke stuurknoppen, die ik erg vaak bedien, voor muziek, volume, maxidot etc etc, ook touch geworden zijn. Deze touch knopjes werken trouwens beroerd en zijn onhandig als de pest.
 

SuperBeeb

Forumguru
Al die 'externe' veiligheidsvoorzieningen zijn juist alleen maar nodig vanwege de extra risico's door (touch)screens.
Kijk maar naar een 40 jaar oude skoda, die had al die meuk niet nodig, want er zat geen scherm in. En die werd toen ook veilig genoeg geacht om de weg op te kunnen :D

Helaas is t voor fabrikanten veel goedkoper 1 cluster met touchknoppen te plaatsen dan een fysieke knop (zie lichtbediening in de Golf 8).
En omdat al die 'fake' knoppen lastig te bedienen zijn zitten we straks de hele tijd tegen de auto te praten: 'hey Skoda, licht aan'. Reactie: "Alleen als je het lief vraagt" :deuk:.
 

JeSko

Forumguru
VW heeft jarenlang geschitterd in ergonomische Interieurs, als je in een VW group auto stapt van de voorbije 10 jaar word alles meteen duidelijk, dat was hun sterke punt, alles zit/zat daar waar het het meest logische was, en viel te bedienen op de meest logische ergonomische manier. Als ik in mijn Skoda stap voelt dat telkens als thuiskomen, alles is goed ingedeeld, duidelijk en eenvoudig in bediening, aan bv onze Cactus zal ik nooit zo kunnen wennen, die auto heeft charme en bravoure, maar weinig logica en een slechte ergonomische layout.
 

BigCheese

Forumguru
Ik heb jaren in een Peugeot 308SW gereden. Afgezien van de belabberde bouwkwaliteit was ik ook geen fan van het touch screen gebeuren (overigens identiek aan de Citroën Cactus), maar ik vraag me af wat jullie allemaal willen bedienen onderweg. De climate control staat bij mij altijd op dezelfde stand en het radiovolume kun je ook op je stuur bedienen (bij mij zijn dat fysieke knoppen). En voice control voor telefoon werkt ook prima.

De ergonomie is in het algemeen in mijn Skoda wel veel beter dan bij de Fransman. Daar kon ik niet eens mijn gordel in hoogte verstellen en dat ministuurtje vond ik een onding.
 

ertromp

Forumguru
Knuppel in het hoenderhok: top toch die touchscreen bedieningen? :D
Hoe vaak verstellen we de temperatuur in de auto? Die van mij staat al tijden op automatische regeling en op 21 graden.
Hoe vaak zitten we aan de lichtschakelaar? Die van mij staat sinds jaar en dag op AUTO.
Hoe vaak veranderen we de DCC instellingen van de auto? Bij mij al jaar en dag op persoonlijk ingesteld. Hoe vaak verander je de Drive mode instellingen? Hoe vaak verander je een afstand voor de adaptive cruise control?
De Navi bedienen was al jaren middels het touchscreen en dat verandert dus niet
De radio zender kiezen of volume verstellen hebben we ook het stuurwiel voor.
 

Duijzer

Donateur
ik verstel de temperatuur nog wel eens... Stoelverwarming aan of uit, stand hoger of lager. Drive modus wisselt per rit, net hoe m'n stemming is. Blij dat daar nog 'gewone' knoppen voor zitten!
 

Canon-Eye

Forumguru
De climate control staat bij mij altijd op dezelfde stand
Bij mij niet... Ik zorg er met name in de zomer voor dat het verschil binnen><buiten niet te groot wordt, dus dat leidt nog weleens tot bijstellen.
En verder wil ik ook snel kunnen omschakelen tussen bv. volle kracht voorruitontwaseming en andere niet-automatische standen. De hele climatronicbediening dus..., inclusief ventilatorsnelheid.
 

BigCheese

Forumguru
Oh navi bedienen doe ik alleen nog via spraak. Android Auto dwingt dat ook af als je Google Maps gebruikt (en niet stilstaat), dat is dan wel weer een goede ontwikkeling. Misschien zou dat nog iets zijn om verplicht te stellen.

Stoelverwarming is inderdaad wel fijn met een knop te bedienen.
 

Erik1977

Forumguru
Tja iedere vorm van afleiding is natuurlijk gevaarlijk in het verkeer. Waar trek je de grens en wat ga je verbieden als wetgever?
 

Canon-Eye

Forumguru
Het lijkt me een te lastige opgave om precies te omschrijven aan welke eisen van eenvoud de bediening van diverse functies moet voldoen om nog een typegoedkeuring te krijgen.
Het lijkt me een betere route om, naar analogie van de EURO-NCAP botstesten, een "bedieningsgemaktest" te ontwikkelen waarbij de auto meer sterren krijgt naarmate de bediening van een aantal specifiek genoemde functies tijdens het rijden gemakkelijker gaat. Moet je eens opletten hoe snel het probleem dan verdwijnt...
 

JeSko

Forumguru
Ik pruts regelmatig aan de knopjes, zetelverwarming schakel ik vaak in of uit, of minder de stand ervan, temperatuur vind ik via stand auto soms goed werken maar ik merk dat ik het dan vaak net te warm of te koud krijg, dus handig dat ik die meteen kan aanpassen, knopje van de kantelbare spiegel ( bij achteruit manoeuvreren (, bediening zonnedak, bij vele is dat tegenwoordig ook met touch gedoe a la Tesla, audio via het stuurwiel, maar dat zijn ze ook in touch variant aan het maken en is pure rommel.
 

EdZ

Donateur
Iemand al ervaring met de "sliders" van VW? Ben eigenlijk wel benieuwd. Die moet je ook blind kunnen vinden, lijkt me.
 

leon-cupra

Forumguru
Bediening in het algemeen is “gevaarlijk”. Even de temperatuur veranderen ed gaat nog redelijk veilig met gewone toetsen. Met heel dat touchscreen nog geen ervaring. Maar zelfs met toetsen is het redelijk afleidend. Moest deze middag even bellen naar schoenmoeder. Geprobeerd via voice command.Deed niet onmiddellijk wat ik verwachtte. Zoeken naar de (fysieke) knoppen. Je voelt daarna pas dat je op dat moment minder bezig ben met het opletten in het verkeer.

Ik pruts regelmatig aan de knopjes
Ik ook, maar alleen ‘s avonds of ‘s morgens :D:D



(Bij het wegrijden s morgens naar het werk en s avonds naar huis)
 
Bovenaan Onderaan