Aankoopadvies

duimp

Lid
Ik ben op zoek naar een fabia combi ivm gezinsuitbreiding en mijn vrouw heeft een rolstoel dus enige ruimte ben ik wel nodig. nu is mijn oog op de fabia combi gevallen ivm redelijk wat ruimte voor een leuke prijs (aanschaf/wegenbelasting).

nu zit ik alleen nog te twijfelen welke combi het moet worden, diesel, benzine of gas.
ik rijd nu ongeveer 20.000 km waarvan 90% snelweg. ik heb net een jaarcontract gekregen dus weet natuurlijk niet wat er na dit jaar gebeurd.

ik heb dus onderstaande auto's vergeleken in een tabel en kwam op de volgende bedragen per jaar uit

1.2 tdi greenline 2150 per jaar (verbruik 1 op 24)
1.2 12 v 2400 per jaar (verbruik 1 op 16)
skoda op gas 2000 per jaar (verbruik 1 op 10)

1.2 tdi greenline
voordeel: vrij goedkoop in aanschaf en diesel rijdt lekker
nadeel: lees veel verhalen over roetfilter en geen idee hoe duur diesel in onderhoud is

1.2 12v
nadeel: duurder in aanschaf
voordeel: geen negatieve verhalen kunnen vinden

skoda op gas
voordeel: komt als goedkoopste rijden uit de bus
nadeel: weinig auto's van te vinden en geen idee hoe duur gas in onderhoud is.

Hebben jullie nog goede adviezen voor mij?
alvast bedankt
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo Duimp,

Juist omdat ik 20000 km p/jaar rijd heb ik voor diesel gekozen. Als je netjes rijdt volgens schakelindicator en niet harder dan 110 is zelfs 1:27 mogelijk. Als je goed gelezen hebt zeggen ze allemaal, dat de roetfilter vervuild bij korte (stad)stukken. Zelf heb ik enkele keren 1:29 gehaald. In de zomer heb je zomerkwaliteit diesel en meer energie per liter. In de winter voegen ze antivlokdopes toe waardoor ie onzuiniger wordt. Maar ja, ik ben 'n echte dieselfan mede vanwege het grote koppel bij weinig toeren. Hij rijdt wel erg fijn. Probeer er enkele uit. Het is de voordeligste diesel. De andere zijn kleiner of veel zwaarder. Bij sommige kun je niet instappen zonder je hoofd te stoten. Anders oude diesel kopen 405 station uit 1991. Die zijn perfect 1:20. Succes.
Groeten,
Helmond42, Joop
 

Cordoba

Forumguru
De km's die je maakt zijn niet echt overtuigend voor een diesel (ik denk dat je 25-30 k km per jaar moet rijden, om het eruit te halen), maar als je 2e hands zoekt zijn ze redelijk goedkoop in aanschaf. Overigens zijn ook je verzekeringskosten hoger bij een diesel. (zwaarder, en hogere nieuwprijs)

Er rijden niet zoveel Skoda's op gas, en een extra brandstof betekent extra complexiteit als er een probleem is (dus duurder in onderhoud bij problemen). Er zijn een aantal tevreden LPG-rijders, maar ook mensen met problemen. Ander nadeel van LPG: of je levert bagageruimte in, of een beperkte actieradius op LPG (kleine tank in bijv. bak reservewiel).

Voor een goed vergelijk van het brandstofverbruik, kun je het beste op spritmonitor kijken: dan kun je voor de verschillende motoren en brandstoffen het gemiddelde brandstofverbruik bekijken, en dan heb je een reëel beeld. De cijfers op spritmonitor komen namelijk van gebruikers, niet van fabrikanten of andere belanghebbenden.
 

jonbongoofy

Forumguru
Een tip voor als je verder gaat met je zoektocht van een fabia combi op lpg, kijk eens bij de oosterburen. mobile.de bijv. Meer keuze en ook (vaak) lagere km standen
 

turboturbo

Forumguru
Tja, als je na dit jaarcontract weer dichterbij gaat werken / of de fiets / met de trein gaat, zit je met een diesel (en in iets mindere mate gas) Dan ben je het veiligst met de 1.2 12V benzine. Ga je na dat jaar door met een vast contract en/of ga je meer km's maken dan geldt het omgekeerde :)

Persoonlijk vind ik de verschillen in kosten op jaarbasis uit jouw begroting klein. En moet je inderdaad onderhoudskosten mee begroten. Voor een diesel en gas zullen die gemiddeld genomen hoger liggen, zeker als er storingen zich voordoen (roetfilter, EGR, of gas-gerelateerde problemen zoals Cordoba aanstipt)
Dan kan je berekende voordeel in een klap omgedraaid worden!

Ik heb zelf ook anderhalf jaar ruim 20dKM per jaar gereden met een benzine voor m'n werk, maar ik wist dat dit tijdelijk was dus de overstap naar een diesel niet gemaakt. Nu ruim 2 jaar later gebruik ik de auto sporadisch voor werk (gebruik meest de fiets) en vooral voor familie bezoek (langere afstanden) en kom ik denk ik niet meer boven de 15dKM per jaar uit.

Had ik een diesel genomen en die weer moeten inruilen op benzine, dan was ik de besparing op jaarbasis al weer kwijt. Aan opnieuw aanschafkosten en het eerste onderhoud. Immers blijkt het in de regel zo te zijn dat je met een 2e hands aardig wat opstart kosten hebt omdat de vorige eigenaar 'adviespunten' van de garage niet meer heeft laten uitvoeren met het oog op 'ik doe 'm toch weg volgend jaar'. Denk aan slijtage onderdelen als banden, remmerij etc. Allemaal niet heel spannend, maar toch.

Verder vond ik persoonlijk een overweging de rust van een benzine motor aan boord tov een diesel, daar heb ik op jaarbasis wel iets meer € voor over. En je hoeft je ook niet zon zorgen te maken als je een tijdje lang wel alleen maar korte ritten maakt waarbij de motor nauwelijks warm wordt (bv in de winter met slecht weer als ik de fiets toch laat staan voor kleine afstanden) dat is minder funest voor een benzine motor dan voor een diesel....


Succes met je keuze!
 
Laatst bewerkt:

jesfen

Senior Member
Ikzelf heb ook de keuze moeten maken.
Ik rijd 20-25k per jaar en had op een of ander rekentabel op internet het omslagpunt voor mij berekend.
Voor mij zou dat op 17.000 moeten liggen.
Dus vandaar dat ik voor de diesel heb gekozen
In ieder geval succes met je keuze!!
 

Ridley

Forumguru
Ik weet niet wat je budget is, maar je kunt die van mij overnemen. 1.2 TSI met 36k op de teller van januari 2012. Of die van mijn vader 1.2 TSI van 2010 met 28k op de teller. Ze zijn al ingeruild op een F3 namelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

duimp

Lid
Budget ligt rond de 8000 euro, het liefst minder natuurlijk.
Moet er eerst nog uitkomen of het diesel, benzine of gas wordt
 

duimp

Lid
Waarschijnlijk gaat het toch een diesel worden, als ik al ander werk ga vinden zal het toch nooit dichtbij worden.
En die 20000 km is alleen maar mijn woon-werk verkeer dus er komt zeker wel 5000 prive bij.

Nu ben ik aan het zoeken en aan het kijken welke opties ik graag wil maar zijn parkeersensoren nu echt een must.
Is het lastig achteruit parkeren met een fabia?
Navigatie lijkt me leuk maar hoor slechte ervaringen van andere mensen met het updaten van vaste navigatiesystemen (prijsverhaal)

Graag hoor ik jullie tips en ervaringen
 

Joske

Forumguru
ik persoonlijk op gelijk welke auto vind parkeersensoren achteraan een must :)

Ik heb het op de F1 Combi en op de O3 Combi en het blijft soms moeilijk inschatten waar nu eigenlijk de "kont" eindigt ;)
(vandaar de pdc er bij genomen)
vooraan pdc is gewoon luxe.. ook leuk hoor, had ik op de O2 :D (maar ik mis het helemaal niet)
 

Ridley

Forumguru
In al mijn Fabia's nog nooit pdc gehad, wel in C4 Picasso vd zaak. Wil me niet op de borst kloppen of pretenderen een goede chauffeur te zijn, maar als ik 3 maanden in een auto rij parkeer ik hem op 10 cm van een muurtje af. Voor of achteruit
 

duimp

Lid
Maar als je een maxidot hebt kun je dan ook gelijk handsfree bellen?
Of staat dat los van elkaar
 

bobracing

Forumguru
minidot werkt ook met handsfree zie mijn topic. Ik overweeg om er een ander stuurtje in te zetten en ook een maxidot naderhand, maar nogmaals alle opties werken ook met minidot :)
Ik zou voor de diesel gaan, kosten baten heb je er zo uit.
Met flink doorrijden zit je 1 op 22 ongeveer, rustig normaal 1 op 24, ga je er een sport van maken dan 1 op 25/27.

die 1.2TDI blokjes zijn erg fijn is mijn ervaring en erg sterk! Mijn vorige lupo 1.2TDI 3L had er namelijk 405.000km op de teller staan en rijdt nu nog steeds rond!

Tuurlijk hebben de nieuwe TDI wat later last van dat EGR problemen etc.. maar vaak kan je dit nog zelf oplossen alvorens echt je EGR kapot is. Kwestie van onderhoudt en onderhouden en lekker veel kilometers maken. Ik heb de wagen nu sinds september 2014 en heb er al bijna 9.000km mee gereden en de auto staat nu op 217.750 ongeveer.

Problemen:
2x storingslampje EGR (1ste keer vanzelf uit ,2e keer sensor defect)
1x gloeispiraal ( was wederom sensor defect)
1x gloeispiraal (software update)
1x terugroepactie.

Bovengenoemde is gewoon pech hebben nu, maar nu weet je wel weer wat er goed is aan de wagen haha.

Succes met je keuze
 

bobracing

Forumguru
Wat je moet doen is gewoon uitdraai aanvragen van de dealer ;)
Als je geluk hebt kan je zo de historie wat zien.
Mijn wagen had ook onderhoudsboekje bijgewerkt tot de 190.000km en de beurt van 205.000 was nog niet uitgevoerd bij 208.000km. Bij de dealer na aankoop uitdraai aangevraagd en kreeg slechts 3 A4tjes met daarop niet echt gekke problemen, wel het EGR in het begin bij de 54.000km ofzo, keer software update, remmen vervangen, koppelings pedaal dat inzakte bij insturen bocht en nog iets... dat was alles buiten de normale beurten om :)
Dus je kunt het altijd vragen of de dealer het kan uitdraaien mits hij dealer onderhouden is maar dat zie je in het boekje en anders het bedrijf benaderen die de beurten heeft gedaan.
 

CDK

Forumguru
@duimp inkoopwaarde 7800,- verkoopwaarde 9200,- ergens daar tussenin zou dus marktconform zijn.
je zou kunnen aandragen dat er schade aan zit, er heel veel 1.2 tdi greenlines te koop worden aangeboden, wellicht dat je daar de prijs mee kan drukken.
 
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Iemand een idee wat deze auto waard is, egr klep is al een keer vervangen

Ik betaalde voor F II 1.2 TDI Greenline met dezelfde kilometerstand en hetzelfde bouwjaar 7900 bij een vakgarage, dus met 6 mnd garantie. Ik had geen winterbanden/velgen (175 euro op marktplaats), en ik zie hier een maxidot en en andere airco. Trekhaak heb ik ook. De vraagprijs bij de vakgarage was 8500, inruil een Doblo uit 2003 met ruim 3 ton en een piepende turbo, gebrekkige ramen, afgeleefd interieur, rondom krassen/deuken.
 
Bovenaan Onderaan