Aankoopadvies gevraagd superb 2018-2019

rsb1150gs

Nieuw lid
Hallo forumleden,

Ik overweeg de aanschaf van een Skoda Superb Combi vanaf 2018 en ben op zoek naar advies, met name over de zwakke punten en de minimale opties die ik zou moeten overwegen. Ik ga waarschijnlijk 25.000km per jaar rijden waarvan 5-7000 km met sleurhut dus wil eigenlijk ook niet een auto met meer dan 125.000km .

Zijn er specifieke zaken waar ik op moet letten bij het kiezen van een superb. Ik wil o.a. een open dak, adaptieve cruise control, leren bekleding en natuurlijk een trekhaak ? Wat is het verschil tussen de 1.4 en 1.5tsi, dat word mij niet erg duidelijk als ik online zoek.

Zijn er ervaringen of overwegingen die jullie willen en kunnen delen ? Ook omdat meeste autos een ex lease autos zijn zal het onderhoud over algemeen best wel redelijk zijn uitgevoerd.

Zelf kom ik van een vw transporter T5 en een Mercedes c350 uit 2008 welke ik beide erg waardeer, maar helaas de c klasse is wat te klein en de t5 word te oud dus willen nu terug naar 1 grote auto en er zijn weinig grotere alternatieven als de superb.

Alvast bedankt voor jullie waardevolle input!

Remco
 

JeSko

Forumguru
Een S3 is een hele prima auto, zijn weinig echt frequente klachten over te vinden, buiten nu af en toe iemand die pech heeft met zijn DSG.

Dat open dak, hiermee zou ik oppassen, deze pano daken willen nogal eens lekken, dit door verstopping van de waterkanalen, dat merk je dan snel dankzij natte voeten ;) gebrekkig onderhoud van dit dak ligt hier vaak ten gronde aan, of soms is het ook gewoon pech. Mijne heeft gewoon 3 jaar goed gewerkt, ik liet het altijd jaarlijks met een spray behandelen en de goten/afwatering werden uitgekuisd.


Volgens mij kan zowel de 1.4 benzine als de 1.5 benzine prima een caravan trekken. Ervan uitgaande dat je een benzine zoekt?
 

Bakkertje

Forumguru
Prima auto zo'n Superb en inderdaad qua ruimte bijna niet te overtreffen (behalve wellicht een Kodiaq?).

Qua opties zou ik bij Skoda ten minste voor elektrisch verstelbare stoelen nemen, niet zozeer vanwege de stoel zelf maar omdat je dan een stoel hebt waarbij je de kanteling van het zitgedeelte in kunt stellen. Dat kan bij een handmatige stoel niet. En daarmee kan ik mijn perfecte zit vinden in de auto.

Verder ben ik persoonlijk fan van Adaptieve Cruisecontrol (zeker in combinatie met een DSG bak), maar daarover zijn de meningen hier op het forum nogal verdeeld. Maar die staat al op je lijstje. Bij Skoda zijn daar twee versies van, 1 tot 160 km/uur en en 1 tot 210 km/uur.

Zelf rijd ik momenteel in een Passat (uit 2015) en dat is voor mij ook groot genoeg. Grootste voordeel van de VW zit hem wmb in de ophanging die minder doorhangt dan bij Skoda.
 
Ik zou inderdaad ACC en DSG zeker meenemen! Maken het een fijne daily driver! Zeker als je de bak even laat chippen! Persoonlijk zou ik voor een 2.0 gaan als je die kunt vinden die komen namelijk met een hele goede dsg.
 

rsb1150gs

Nieuw lid
Dank voor de reacties, ik heb gekeken naar de diverse motoriseringen, maar helaas zijn de 1.8 of 2.0 erg zeldzaam of in verhouding veeeeeelste duur. Ik heb er nu 2 op het oog , 1 met en 1 zonder acc alleen de inruil prijs van mijn eigen Mercedes valt 1500-2000 euro lager uit bij die met acc.... Het word daarmee een principe ding, dus ik moet even kijken wat ik met mijn mb ga doen
 

TDI_DSG

Senior Member
@hemi24 ik heb er bijna 5 jaar en 185.000 km mee gereden met een 1.8 TSI. Helemaal in het begin is de koppeling vervangen bij 12.000 km en daarna probleemloos geweest. @rsb1150gs Ik zou zeker kijken of er een adaptief onderstel onder zit. Ik had dat wel, maar als je dat niet hebt wil de S3 nog wel deinen en zeker met een caravan is dat niet handig. Volgens mij is er ook een verschil in trekgewicht tussen een 1.5 en een 1.8. Ik heb nu een kodiaq 1.5 maar de S3 1.8 reed lekkerder...
 

rsb1150gs

Nieuw lid
Ik kom de term adaptieve onderstel bijna nergens tegen, is dit ook nog ergens te herkennen aan knopjes of dergelijke? En wat is mij af vroeg of het chiptunen van motor en dsg nog een aanrader is. Eigenlijk ben ik zelf geen fan van kleine motoren, maaar tegenwoordig ontkom je er bijna niet meer aan.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eigenlijk ben ik zelf geen fan van kleine motoren, maar tegenwoordig ontkom je er bijna niet meer aan.
Dat hangt natuurlijk erg van je eisen af. Ik ervaar de 1.0TSI / 115pk als meer dan toereikend voor gewoon vlot dagelijks gebruik. Ook met de 1100kg Eriba Touring erachter, zij het dat ik daarmee hoogstens incidenteel (bij inhalen) even rond de 105 km/u i.p.v. 90 wil rijden. Hij kan wel sneller, maar ik heb die behoefte helemaal niet.
 

Tees

Donateur
In de S3 zijn eigenlijk geen kleine motoren geleverd, de kleinste is de 1.4 TSI met 150 pk/ 250 Nm. De opvolger daarvan was de 1.5 TSI (vanaf 2018, zelfde vermogen/koppel) en dan zijn er nog de de 1.8 en 2.0 TSIs. Ieder z'n keuze natuurlijk, ik kan t ook wel begrijpen als je een stevige motor wilt hebben, maar de 1.4/1.5 kan je iig niet echt onderbemeten noemen voor de Sup.

Naar mijn mening is er sowieso nog een soort hang naar grotere motorinhoud, die grotendeels door t verleden komt. Maar om t in perspectief te plaatsen: een S1 met 2.0 of 1.8T had minder vermogen/koppel dan de huidige 1.4 TSI, waarbij t koppel van de TSIs ook nog eens veel vroeger beschikbaar is dan de ongeblazen motoren van vroeger.
 

rsb1150gs

Nieuw lid
Mijn hang naar grotere motoren is komt er eigenlijk uit voort dat ik hiervoor allemaal best wel "snelle" auto's heb gereden met genoeg koppel voor een caravan o.a. Volvo v70 2.0T (1997), BMW e61 530D (2004) en nu een VW transporter t5 2,5l 185pk (2007) en mijn mercedes C350 uit 2008 met (272 pk). Het nadeel wat ik in het verleden heb meegemaakt met huurautos (VW) welke voorzien waren van de kleinere turbo motoren is dat pas boven de 1100-1400 toeren er wat gebeurt, voornamelijk met stadsverkeer vond ik dat erg vervelend.

De reden dat ik nu toch voor een Superb wil gaan is dat de ruimte op de achterbank zelfs voor volwassenen erg fijn is en er geen andere auto aan kan tippen binnen mijn buget van +/- €22.000. De Mercedes E-klasses zijn voor dat bedrag toch wel wat ouder en onzuiniger en de Kodiaq's en Tiguan Allspaces zijn TE duur, ondanks die laatste 2 wel erg hoog op mijn verlanglijstje staan. Ook wil ik nu eindelijk eens een auto kopen in garantie waarbij ik niet bij ieder rammeltjes zenuwachtig hoef te worden ..... Ik heb helaas wat financiële ervaring opgedaan met mijn BMW en Transporter
 

JeSko

Forumguru
Is een Octavia 2.0 VRS geen optie dan? Die zijn ook ruim op de achterbank, oké niet Superb ruim maar toch heel royaal, vallen nog te vinden onder 22k volgens mij, en hebben meer dan power genoeg om een caravan te trekken. Met een stage 1 trekken ze de as(sen) zelfs onder je sleurhut vandaan en ben je plots met een aanhangwagen onderweg ;)
 

JeSko

Forumguru

 

Duijzer

Donateur
Ik zou wel even naar de achtervering kijken. De Superb staat standaard wat slap op z’n veren. Lekker comfortabel, maar met een caravan erachter , mensen op de achterbank en die enorme kofferbak vol, gaat hij wel doorhangen. Hulpveren is een mogelijkheid, maar misschien eens contact opnemen met @Antera voor een alternatief.

Waarom neem je geen Diesel als je 25.000 per jaar rijdt? Dan heb je koppel, brandstof is goedkoper, motor is zuiniger en omdat de diesel gepest wordt zijn ze misschien nog goedkoper in aanschaf ook.
Qua extra belasting kom je daar met 25.000 km wel uit ten opzichte van brandstofkosten.
 

LT83

Forumguru
Als ik jouw ervaring en wensen zo beluister zou ik zeker niet voor een 1.4/1.5 motor gaan. Het is en blijft een kleiner torretje en in vergelijk met de 6 cilinder uit de C-klasse is het qua rijden echt een heel ander verhaal.
In Duitsland is de Superb 3 ook met de 2.0tsi uit de Octavia RS geleverd, dat zou mijn inziens een mooie optie zijn.
De 1.8 is ook voldoende alleen zit je bij automaat vast aan de DQ200 en dat is zoals eerder hier aangegeven niet ideaal.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja als ik het zo lees dan is een Passat GTE wel wat voor je.
218 pk 400 nm koppel en meer dan genoeg ruimte.. Ja een Superb is groter, maar mijn kinderen van inmiddels 1,80+ hebben echt ruimte genoeg. Ja met z'n drie-en is het inmiddels minder gezellig op de achterbank..

Uit ervaring kan ik je vertellen dat ik een 530D met mijn GTE van 100 tot 180 gewoon simpel bijblijf, het is dat ie niet aan de kant wilde voor een VW anders was ik denk ik nog voorbij gegaan, met volle bepakking (toen greep de wife assist in en vond het wel genoeg).

0-100 in 7 (en een beetje) seconden, en met de caravan echt geen centje pijn, mag 1600 kg trekken.
Voordeel van de Passat is ook dat ie stugger is en veel minder doorhangt dan een Superb..

Bijvoorbeeld:

Deze heeft zelfs nog wat andere fijne opties:
- DCC
- elektrische achterklep
- Blindspot detectie
- Lane assist
- Virtual cockpit
- head up display

En nee dit is niet mijn auto die ik aan je probeer te verkopen ;)
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Bovenaan Onderaan