(aankoopadvies) 1.4tsi vs 1.8tsi qua verbruik en DSG vs handbak.

Wanderer200

Senior Member
Ik heb de 1.4TSi DSG nu 2 weken in gebruik en ik moet zeggen dat het me niet lukt om überhaupt de 1:14 te halen, op lange afstanden snelweg is met een fluwelen voetje net 1:13,5 te halen en een korter ritje door de stad resulteert (zelfs met enorm voorzichtig rijden) in een verbruik van hoogstens 1:12.5

Ligt dit aan mij? aan het weer? wat is de ervaring van andere 1,4tsi dsg rijders halen jullie wel de 1:14?
 

Joske

Forumguru
Winterbanden?

Of, probeer eens om wel wat door te rijden en zie dan eens wat het verbruik doet ;)
 

CDO

Forumguru
Ik rij op de snelweg 120 op de cc, op 16" en zie dan op de boordcomputer waardes richting de 1 op 14/15.

Bij de pomp is het in werkelijkheid dan net boven de 1 op 13 tot 1 op 13,5 als ik mijn best doe.

Had van een 1.4 wel wat zuiniger verwacht.
 

Joske

Forumguru
Wil je nu niet ongerust maken, maar je hoort toch geen ratelende ketting bij koude start?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wanderer200

Senior Member
Wil je nu niet ongerust maken, maar je hoort toch geen ratelende ketting bij koude start?

Ik heb nog nooit een ratelende ketting gehoord dus ik weet niet hoe opvallend het klinkt? maar volgens mij hoor ik niets vreemds... neem aan dat het geratel na het starten ook wel een tijdje aanhoud?

Sowieso heb ik een jaar garantie op de auto :) maar ik denk dat alle probleem gevallen inmiddels ook al we bij de dealer vervangen zijn?
 

h dejong

Actief lid
Kijk de vrouw heeft een kleinere voet? ;)

Ik rij elke dag Groningen op en neer.
Waar mogelijk op de CC en het is een gecombineerde rit van stad en snelweg om op bestemming te komen.
Ondanks de 1.8 haal ik toch vaak 1:14-1:15. Soms iets boven de 1:15.
Gemiddelde tank ligt momenteel toch vaak rond de 1:14
 

Wanderer200

Senior Member
Misschien is de Boarcomputer van de 1.8 gewoon te optimistisch :tongue:

Maar mijn vrouw rijd over het algemeen wel zuiniger ja, met de vorige 1,9tdi haalde z eook betere waardes dan mij :tongue:
 

h dejong

Actief lid
Vandaag ritje Amsterdam gedaan.
Vanmiddag met de harde (tegen) wind 1:13,8.
Vanavond de terugreis afgetikt op 1:14,8.
Gewoon de geldende snelheden op CC
 

Wanderer200

Senior Member
Dat lukt mij dus niet, vanavond heeft mijn vrouw een rit met vooral snelweg gedaan met 130 op de CC verbruik 12,8. Mijn gemiddelde overall verbruik (wat het nr 2 geheugen aangeeft) staat nu op 13,4.

Snap er echt niets van wat dit veroorzaakt? kan toch niet zo zijn dat een 1,4 het verbruik van een 1,8 niet eens haalt??
 

h dejong

Actief lid
Hmm bijzonder. En dan heb je ook nog een DSG die in feite op het gunstigste moment kwa verbruik voor je schakelt. Ik heb een handbak.

Terugrekenend en kijkend naar de boardcomputer gegevens, zou ik nu op zo'n 750km op de tank uitkomen. Dat zou dan 1:15 betekenen.
Denk niet dat dat gehaald wordt, maar toch.
Wat er nu op nr2 staat weet ik niet. Nog niet gekeken

Binnenkort maar eens meeten?
 

Wanderer200

Senior Member
Heb je je verbruik wel eens nagerekend adhv een tankbeurt en de gereden kilometers? hoop eingelijk dat jouw BC gewoon veel te optimistisch is :D

Valt mij eerlijk gezegd wel tegen, ik had wel verwacht op de snelweg vrij gemakkelijk 1:14,5 te rijden, ik lijk dat nu alleen onder de meest positieve omstandigheden te halen. Het gekke is dat de BC om de snelweg wel een vrij positief actueel verbruik aangeeft maar mijn gemiddelde gaat maar niet omhoog :tongue:

De auto heeft bij 94.000 zijn laatste echte beurt en bij 101.500 (toen ik hem kocht) een beurtje waarbij alleen de olie is ververst dus ik zou verwachten dat het qua onderhoud wel goed zit.

Keertje meeten is prima!
 
Bovenaan Onderaan