Aankoop Superb 2.8 automaat Elegance

ertromp

Forumguru
Voor deze km stand een te hoog bedrag.
Je zult ook inzicht moeten krijgen in de geschiedenis van bijvoorbeeld de versnellingsbak.
Welk onderhoud is hier aan gedaan in de afgelopen jaren want kosten aan dit soort versnellingsbakken vallen meestal hoog uit.
Daarnaast kun je bij dit soort km standen natuurlijk onkosten verwachten aan het onderstel zoals draagarmen, lagers etc.

rvdm

Lid
De auto heeft een complete oh historie. Pas distr riem en waterpomp vv en grote beurt gehad.
Bak is me niet bekend. Auto is recent rondom gespoten.
De prijs is €4250.
Waar moet ik dan eventueel op letten. Rare geluiden bij het rijden? Slecht schakelen?
Uiteraard kun je van te voren nooit weten wat er in de toekomst kapot gaat.

Alvast bedankt voor de reacties

ertromp

Forumguru
Waarom recent gespoten? Schadegeval?
Nog is de €4250 veel te veel!
Schakelen mag niet met "klappen" gaan.
Neem een hobbelige weg en luister naar bijgeluiden.
Ik denk dat je voor dit geld een betere Skoda kunt scoren met minder km.

Hhhmmm... op het oog een nette auto.
Vers gespoten.
Ziet er blingbling uit maar inderdaad rijst de vraag: why?

Voor het mooie omdat het een echte liefhebber is?
In dat geval SUPER :xyxthumbs:
Of heeft ie zo in mekaar gezeten dat het op deze wijze verdoezeld moest worden?
Vergeet 1 ding niet: het compleet spuiten van een auto als dit loopt MEGA in de papieren.
Met compleet af- en opbouwen zit je al snel aan een bedrag waarvoor je een leuke auto kunt kopen.

Anyway, dat wilde je niet weten.
Punten waarop je moet letten?
Ik heb deze tips al eens eerder gegeven aan een mede V6-rijder.
Ow ja, dit duitse spreekwoord staat voorop he: Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser :grin:

Loop dit lijstje even langs, er staan wat standaard zaken tussen die iedere verkoper zou moeten checken en een paar "bijzonderheidjes".
- is er regelmatig aantoonbaar onderhoud uitgevoerd? Je zegt dat de S1 een complete O.H. historie maar is dit ook afgetekend in het O.H. boekje?
- is er sprake van een normale (15k) danwel verlengde onderhoudsinterval (30k) - dat laatste is belangrijk voor de gebruikte olie want bij de VOI kijk je tegen 22,95 E per Liter aan (Castrol 5W30)
- distributieriem incl. spanrollen en waterpomp zijn reeds vervangen zeg je? Dat is mooi! Maar check dit via een factuur dan wel O.H. boekje.
- vraag naar het olieverbruik want deze motoren staan erom bekend dat ze olie verbruiken (1 op 2000 is normaal) - belangrijk: houd het oliepeil nauwgezet in de gaten en controleer dit ook regelmatig.
- de aandrijfashoezen zijn nogal gevoelig, controleer daarom of deze nog intact zijn, kijk op z'n minst of er dik zwart vet op de binnenkant van de velgen zit, dan weet je dat het fout zit. Laat de deal hier niet op afketsen want reparatie kost je per rubber ongeveer 150 E.
- specifiek voor die automaatbak zou ik erop letten of hij soepel schakelt. Geen ruwe schokken, geen bijgeluiden (ook niet onder vollast). En als het even kan zou ik proberen te achterhalen of de z.g. "levenslang houdbare olie" van die bak al eens is vervangen. Na 245k heeft die echt zijn beste tijd wel gehad, dus zeker laten vervangen als dat nog niet gebeurd is (bij een dealer, niet zelf aan klooien).

Voor de rest is het een geweldige wagen met maar heel weinig storingen, rammeltjes, piepjes, kraakjes of wat dan ook.
Veel ruimte, plenty power, super veel luxe aan boord en het zoeft echt over de weg.

Als verder alles klopt dan kan ik niet vallen over de prijs.
Die 245k zouden IMHO geen probleem mogen zijn mits fatsoenlijk onderhoud is gedaan aan de S1.
Ik bedoel: het is wel een dikke V6 met alle luxe aan boord, complete O.H. historie en onlangs gespoten.
Dus het mag wat kosten :tongue:
En de vorige eigenaar heeft geen miskoop gedaan waar ie weer snel vanaf wilde, want hij heeft er kennelijk 3 jaar in rond gereden.

Succes met je beslissing enne... keep us posted! ;)

RayDelft

Forumguru
Met zo'n auto van die leeftijd en km's kan het vriezen en kan het dooien.
Ik vraag me af waarom hij gespoten is.
Hij kan superB zijn en nog jaren plezier geven, maar hij kan ook aan de vooravond van een hoop ellende staan.
Als ik zoiets zou overwegen zou ik hem laten keuren. De kosten daarvan verdien je altijd terug.
Mankeert hij niets dan weet je dat, en kan je met een gerust hart gaan kopen en rijden. dat is de moeite van de keuring waard dan.
Mankeert hij een beetje, dan heb je iets om over te onderhandelen, en zijn de keuringskosten ook de moeite waard geweest, en is het een bak ellende, dan ben je je geld kwijt, maar heb je jezelf een hoop ellende bespaard.

RayDelft

Forumguru
hmmm jonger én minder KM zelfde motor/bak..
je moet wel van de kleur houden
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ik ben altijd een beetje argwanend bij zo'n tekst als: "kost bij de Skodadealer al gauw 9000 of 10.000 euro". Nou snap ik wel dat een dealer vanwege zijn verplichtingen wat hoger zou zitten maar niet 2x zo hoog. Ook hier vraag ik me af welk addertje onder het gras zit. Als je met zo'n grote bak kosten krijgt dan is dat niet weinig doorgaans. Dus: laten keuren, tenzij je er zelf veel verstand van hebt.

rvdm

Lid
Ok, super bedankt allemaal voor jullie reactie, ik ga em vanavond is goed bekijken. En een rond mee toeren uiteraard.

Dat ie gespoten is heeft te maken met dat er rondom een paar kleine krasjes opzaten en dat meneer bij een schadebedrijf werkt, dan gaat het natuurlijk allemaal wat makkelijker.(dit is wat meneer mijzelf vertelde natuurlijk)
Bij 240k is er ook een aandrijfas vervangen.

Ik hou jullie op de hoogte.

gr en vast een fijne avond

Miez1

Forumguru
@Cyberbob,

Hoewel ik niet op de markt ben voor zo'n auto maak je met dit soort informatie het Forum wel wat het zijn moet. Klasse! Daar kunnen mensen wat mee.

@rvdm,

Hoewel totaal wat anders maar op het Volkforum staat al een tijd lang een 'knappe' zwarte 1.8T te koop met ondehouds historie en slechts 117K op de teller. Er is veel te koop ik weet het maar als ik je moet 'conecten' let me know.

Alles gute !

Miez

van_der_P

Senior Member
Te duur kan ik hem niet vinden. Als je op www.GasPedaal.nl kijkt. Dan is deze auto het goedkoopste. Het model hierna heeft 80.000 km minder op de teller kost € 6800,-- er staan er ook met 115.000 op de teller voor € 7500,--. Allemaal bouwjaar 2003, Automaat, 2.8 v 6.

rvdm

Lid
Allen,

bedankt voor jullie info en reacties.
Ik ben sinds vanochtend de trotse eigenaar van de SuperB. Alles zag en ziet er tiptop uit.
Rijdt goed, schakelt goed enz enz.

Nou zit er nog een oudere navigatie in. Ik ben van plan om er een nieuw systeem in te zetten. Iemand suggesties?

Groetjes Rogier

Cyrus

Actief lid
Gefeliciteerd met de aanschaf!

Er past een 2-DIN systeem in je middenconsole; op dat vlak is er qua aftermarket veel te koop. Sinds deze zomer heb ik mijn Pioneer AVIC verwisseld voor een Kenwood 2-DIN systeem en daar heb ik geen spijt van. Kenwood werkt met Garmin samen; de navi is erg goed maar de ondersteuning ook. Regelmatig updates met kleine verbeteringen, kaarten zijn goed beschikbaar en worden ook regelmatig ververst.

Bij Pioneer is het om te huilen: zodra het systeem opgevolgd is door een nieuw model, is het gedaan met ondersteuning.

Sony en Alpine zijn wellicht ook nog alternatieven om te overwegen. Sony werkt samen met TomTom voor de navigatie, Alpine met iGO. Dat wordt beide ook erg goed ondersteund.

lawewing

Forumguru
Beste Rogier,

Nog van harte welkom en gefeliciteerd met je aanschaf! De Superb ziet er goed uit en rijdt dus ook nog eens lekker! Dat worden hopelijk veel onbezorgde kilometers.

Voor wat betreft je vraag, ik raad je aan om een originele Columbus of Amundsen of Amundsen+ te nemen of een Pioneer, en geen goedkope Chinese kloon. Dat laatste heb ik in mijn O2 wel geprobeerd, maar dat was een drama. Alhoewel de kloon veel functionaliteiten had, viel het bedieningsgemak behoorlijk tegen (oorzaak Windows CE). Maar nog belangrijker, de kloon zoog mijn accu binnen een dag helemaal leeg! Ik heb nu een Amundsen+ en die bevalt uitstekend. Ik heb bewust geen Columbus genomen, omdat die (met name vanwege de interne harde schijf van 30gb) erg diefstalgevoelig zijn.
Succes met het maken van je keuze!

Cyrus

Actief lid
@lawewing: in een Suberb I kun je geen Columbus, Amundsen oid kwijt. Alleen 2-DIN VAG spul (nagenoeg alleen 2e hands te krijgen en verouderd) of een keuze maken uit het nieuwe spul van Kenwood, JVC, Pioneer, Sony, Alpine etc.

Waarbij je dan met name dient te letten op de herkomst van de navigatie (goed ondersteunde navi van een partij als Garmin, iGO, TomTom etc of merk-eigen, zoals Pioneer en JVC) en de ondersteuning daarvan op de langere termijn. Qua audio zijn de hiervoor genoemde merken allemaal prima en uitwisselbaar; bediening en menustructuur zullen dan eerder de doorslag geven.

Bovenaan Onderaan