Aankoop EV, advies nodig!

hemi24

Donateur
DC laden met enige vermogen thuis lijkt mij nog verder weg.

Denk het niet, volgens mij hadden we hier recentelijk al iemand op het forum die een dergelijke installatie met thuisbatterij had staan…

edit: link naar het draadje:

Tees

Donateur
Ah jah, vanuit een thuisbatterij. Maar ook daar geldt: nu is een thuisbatterij nog een enorme niche. Dat zal de komende jaren (en vooral na komende jaarwisseling) vast aardig toenemen (heb zelf recent ook al met een schuin oog naar een kleine gekeken)

Maar een beetje auto heeft een 60-80 kWh accu en qua thuisbatterij heb je met 15 kWh al een flinke jongen. Je moet wel héél veel zonnepanelen hebben liggen om een dusdanig grote thuisbatterij rendabel te maken dat je je auto er significant mee kan opladen. Ik zou er voorlopig dus nog niet rekening mee houden qua investering in een laadpaal.

andrehj

Forumguru
Thuis laden met 22 kW lijkt mij zeer onwaarschijnlijk in de ook maar iets van nabije toekomst. Dat komt namelijk neer op 95A, dan moet je al een 3x35A aansluiting hebben voordat dat mogelijk wordt. En een 2x3x16A groep voor die laadpaal. Technisch is t mogelijk, maar t vastrecht voor 3x35A vs 3x25A is al stevig hoger, en de winst die je boekt is toch beperkt.
Niet mee eens.
Gemiddeld gebruikt een woning in rust maar een paar 100 Watt. Die vind je op een 3x25 A hoofdaansluiting helemaal niet terug. Bovendien kun je een 25 A automaat sowieso al 17% overbelasten, waardoor je er al 29 A door kunt trekken (mits je de temperatuur in je meterkast onder controle houdt).
Je kunt dan dus je 22 kW lader instellen op maximaal 29A door de hoofdaansluiting, waardoor je al met maximaal 20 kW kan laden.
Als je dan nog een 3-fase PV-systeem hebt, dan is de kans best groot dat je overdag de volledige 22 kW kunt halen.

Dat heb je weliswaar maar zelden nodig, maar daar staat tegenover dat een 22 kW laadpaal technisch nagenoeg identiek is aan een 11 kW versie. Enkel de kabel is wat dikker, en het relais wat zwaarder. Er is dus ook maar weinig prijsverschil.

Verder heeft een 22 kW lader nog het voordeel dat je er ook 1-fase met 5-7 kW mee kunt laden, waarmee je bij load balancing of PV-laden het gat tussen 1-fase 16 A (3.7 kW) en 3-fase 6 A (4.2 kW) kunt overbruggen.

Ik zou dus altijd een 22 kW versie installeren. En uiteraard zorgen dat je de meest uitgebreide loadbalancing hebt.

Een 35 A hoofdaansluiting is inderdaad veel te duur en voor 99.9% van de woningen, ook full-electric, niet nodig.

Tees

Donateur
Goh, ja, je kan natuurlijk ook de marge van de automaat permanent opzoeken...het zou mij echter wel verbazen als er een fatsoenlijke electricien te vinden is die dat zo voor je wil instellen.

Wat ik me sowieso afvraag: mag je een 25A groep achter een 25A hoofdzekering zetten? Dus: @EdK, kom er maar in!

Fmoon

Forumguru
We hebben voor de grap, en dan maar even puur uit hobby (en goedpraat naar z’n bankrekening) eens even alles berekend inclusief de afschrijving (blijft een schatting maar oké). Ik heb eens gezegd; waar sta je over 10 jaar aan kosten? Uitgerekend: als hij z’n huidige auto nog 5 jaar zou houden en dan een auto van 50k zou kopen inclusief afschrijving berekend (voor zover mogelijk) totaal 97K kwijt zijn aan het hebben van een auto.

Maar dan heeft die een auto van 5 jaar oud.

Als die NU de EV5 koopt is die 67k kwijt maar dan heeft die een auto van 10 jaar oud.

Uitgaand dat die auto van 5 jaar dan nog 20k waard is en die EV5 met z’n 10 jaar nog 10K?

Dan is het geen gek idee eindelijk die krabbel eens te gaan zetten lijkt me :-). Ik denk dat het onder de streep gewoon niks uitmaakt. Het interessante is nu dat hij best een knap bedrag terug krijgt voor zijn auto. 4 jaar mee gereden en eigenlijk maar 8K afschrijving erop.

Heb geen kosten berekend voor mogelijke reparaties aan het houden van zn huidige auto overigens. Dat kan natuurlijk net zo makkelijk goed gaan. Bij de KIA is die eigenlijk redelijke risico loos.

En ach, je leeft nu. Misschien over 10 jaar wel niet meer.

Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Haha ja inderdaad.

Ik denk dat het ook beetje het nieuwe is. Ineens elektrisch rijden. Al lijkt het mij beter dan dat HEV. Denk dat je daar serieus kosten mee gaat krijgen. Onlangs onder garantie ook al wat vervangen wat €2800,- mocht kosten. Motor komt nooit op temperatuur, zelf bij een rit van 40km is de olie nog niet heet.

EdK

Forumguru
Ja @Tees het mag wel, maarrrr er van uitgaande dat de hoofdzekering dan een C25 is en jij een B25 plaatst.
Of het wijsheid is ? Zou toch eerder dan een B20 plaatsen vanwege de selectiviteit !

• Leuk
Waarderingen: Tees

Herperduin

Forumguru
als hij z’n huidige auto nog 5 jaar zou houden en dan een auto van 50k zou kopen
Kans is groot dat dezelfde auto dan niet meer voor 50k te koop is maar stuk duurder (inflatie) en dat de spaarrekening niet evenredig mee gegroeid is. Dat zou dus pleiten voor een aankoop nu ipv over vijf jaar.
Als afschrijving over afgelopen jaren slechts 8k geweest is dan vind ik dat bijzonder weinig en een goed moment om nu knoop door te hakken.

Bovenaan Onderaan