Aankoop EV, advies (niet meer) nodig!

Herperduin

Forumguru
@Fmoon Jammer! Wel fijn dat het beter bedrijf is. Wellicht helpt de tijd nog wel om onder het bedrag uit te komen. Jammer dat ze eerst zeggen onder het bedrag van bijbetalen uit te komen en dat je dan alsnog duurder uit bent… Nog gevraagd of de prijzen niet binnenkort gaan dalen zoals je gehoord had?
Misschien gewoon lekker de huidige auto blijven rijden?

Canon-Eye

Forumguru
Als verkoper zou ik eerder iets gezegd hebben in de trant van "Nou, dát is best wel scherp - ik ga mijn uiterste best voor u doen!"

Daar zit een compliment in voor jouw onderhandelingsresultaat en toch ook alvast een voorbehoud dat hij het misschien niet kan verbeteren...

Fmoon

Forumguru
Man heeft er al het nodige afgehaald waardoor die €50,-! Goedkoper is dan de offerte van dichterbij huis. Nu wil het toeval dat die mij net een bericht stuurt: “als ik morgen nog mijn calculator 1x stukmaak en er nog een goed bod uit kan gooien, wilt u dan langskomen?”

Ik heb gezegd dat ik het wil aanhoren, het moet wel een dermate goed aanbod zijn wil ik dat doen.

Prijs van KIA omlaag, ja kan hij op wachten. Maar volgend verkoper gaat het om bepaalde uitvoeringen en uitrustingen waar het op KAN zijn. Ja dat weet niemand, maar opzich als m’n pa nu akkoord gaat krijgt die natuurlijk een geweldig aanbod.

• Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Donateur
Die kloppen het bestaande kenteken in en weten alles al; de rest is gewoon een showtje…
Hij weet toch al dat je niet terug zult gaan naar die eerste, dus hij kan er gerust nét iets boven gaan zitten.

Tees

Donateur
Nog eventjes laten zweten, en dan voor een mooie prijs de handtekening zetten. Blijkbaar wil de beste man graag verkopen, dus er kan nog wel wat uitgeperst worden.

Fmoon

Forumguru
En toch is het niet doorgegaan.

De twijfel was er al wel wat omtrent de “oude” techniek die KIA toepast in de EV5 met de 400. In de 6 en 9 word gebruikt gemaakt van de 800.

Buiten dat toch eens op de routeplanner gekeken en voor een vakantie heen zou je al 6/7 moeten stoppen. Daarbij gaf de routeplanner aan bij 10% accu dan te laden. Voor de zekerheid zou hij het al bij 20 willen doen en dan doe je de snellaad tot 80% (33 minuten). Dus dan sta je nog vaker te laden dan 6/7x. Toch word hem dat te gortig.

Toch nog even wachten totdat de betaalbare auto een accuradius van 700+ heeft (en dan misschien werkelijk 500).

Het zou mij ook niet verbazen gezien de EV5 al een tijdje op de markt is in Azië dat er redelijk snel wel de 800v techniek zal worden toegepast waardoor je kan snelladen in 15 minuten in de EV5. Lees ook steeds meer over de ontwikkeling van de accu’s. Tuurlijk zijn huidige auto gaat never nooit meer 30k opleveren. Maar stel dat het over 3 jaar nog wel 15 is. Dan heeft die minder hard afgeschreven dan de EV5 die hij nu zou kopen, wetende dat mogelijk over 3 jaar alles er anders uit kan zien.

• Leuk
Waarderingen: EdK

leon-cupra

Forumguru
Ik lees eerder koudvrees argumenten …

Nieuwe technologie , 800v , … allemaal goed en wel maar wanneer laadstations dit nog niet aankunnen dan ben je daar ook niets mee. Sowieso heb je ook een laadcurve die sterk afhangt.

6/7 keer stoppen, hoever reizen ze wel niet? Als je zo lange reizen maakt is, gezien de geschatte leeftijd van jouw ouders, het mss ook wel aangeraden om geen 5-6u aan een stuk te rijden maar iets meer te stoppen. Daarnaast reizen is wss max een paar keer per jaar. Gaat dan wss niet op 3 keer extra stoppen aankomen.

Mss best dat hij nog niet overstapt op EV, het zou hem mss onnodige stress opleveren. Mijn vader heeft dat ook lange tijd gehad met zijn tesla tot hij het gewend was om buitenshuis te laden. Sindsdien is het hem een plezier om onder baan te zijn met zijn Tesla.

Herperduin

Forumguru
@Fmoon Dit is wel enigszins verrassend maar kan het wel weer begrijpen. Ik weet niet hoe vaak de auto voor vakantie gebruikt gaat worden maar laden mag toch niet meteen het probleem zijn. Denk dat het gewoon ook wennen is.
Heb je wel een goed aanbod gehad?

hemi24

Donateur
Is ‘ie op zijn leeftijd nog op de vlucht?!?

6 tot 7 keer laden, dan ben je ondertussen wel een aardig eindje Spanje in, of de Toscane in Italië, of ergens halverwege Kroatië…
(of met een caravan aan het Gardameer)

800V techniek overschat je denk ik; o.a. de EV6 heeft het, maar ik zie deze auto in geen enkele test uitblinken t.o.v. vergelijkbare wagens met 400V accupakketen…

Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Wellicht koud water vrees inderdaad hoor. Snap het wel, maar ook ik heb gezegd dat het maar voor een X aantal keer per jaar is. Denk dat het gewoon het onbekende is, en dan zoeken naar de juiste reden om het niet te doen. Aan de andere kant, ik laat hem aan wat hij wil. En als je zo twijfelt, ja dan wellicht maar niet doen. Krijg je ook geen spijt.

Misschien zijn ze er over 2/3 jaar inderdaad wel met een betere range.

hemi24

Donateur
Dat is een rit voor 2 dagen, dus eigenlijk is het 2 dagen met elke dag 2 laadstops en een overnachting met opladen tot 100%…

:arghh:

Alhoewel, 2 dagen…

… is wat ik een aantal keren met de ID.3 gedaan heb:

IMG_3084.jpeg

1777921782641.png

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
En dan is 2x een half uurtje stoppen helemaal niet zo raar...je moet tenslotte ook lunchen, kopje koffie, en af en toe de benen strekken. Wij kijken nu naar een (tweedehands) EV en willen daarmee naar Noorwegen. Zeker met de kinderen is elke 2 uur stoppen een must, dus ik maak me weinig zorgen over de extra tijd die we kwijt zijn door de laadstops.

Fmoon

Forumguru
Feitelijk waar.

Denk toch dat de angst hem erin zit dat die der vaker naar “opzoek” moet dan die vooruit zou bedenken. Het is natuurlijk een andere manier van op vakantie gaan.

CharlesTucker

Forumguru
Interessant topic dit, ik ben ook een beetje aan het nadenken en twijfelen over een EV. Als ik alleen in Nederland zou rijden zou het een no-brainer zijn. Maar vooralsnog is de kans dat we een of twee keer per jaar naar Hongarije rijden best groot (familie), naast af een weekje of een dagje weg, en dan heb zo m'n twijfels over de beschikbaarheid van laadgelegenheden onderweg en al helemaal ter plaatse. Een paar keer stoppen is inderdaad absoluut het probleem niet, maar dan moet er wel wat te laden zijn, en het liefst met een fatsoenlijke bak koffie of een goede lunch erbij.

Als voorbeeld, meestal overnachten we ergens in Bayern bij een vrij groot hotel (2 gebouwen, 3 verdiepingen, al gauw zo'n 50-60 kamers. Bij dat hotel zijn slechts 2 laadpalen, toch best kans dat die bezet zijn als je aankomt. En na na een nachtje slapen en een ontbijt een kwartiertje rijden en dan al weer stoppen om te laden voelt ook niet lekker. In Oostenrijk stoppen we de laatste tijd regelmatig bij een restaurant zuid van Wenen voor een goede schnitzel. Er is slechts een enkele laadpaal beschikbaar bij dat restaurant (en zeker als het mooi weer is het daar heel erg druk). En tenslotte, in het dorp/stadje van bestemming, geen enkele laadpaal, dus dat betekent eigenlijk als je er bijna bent ergens anders moet gaan stoppen om voldoende capaciteit te hebben om daar aan te komen en weer terug tot een fatsoenlijke laadgelegenheid.

Maar goed, een EV5 vind ik best leuk, en een Elroq of Enyaq ook trouwens (en dan heb ik denk ik wel meteen m'n shortlist gehad). Gelukkig doet m'n O3 het nog prima, dus haast heb ik niet. En op dit moment ligt een goed aangeklede Enyaq niet binnen budget, maar als ik nog een jaartje of zo kan doorsparen wel, en die staat toch wel bovenaan m'n shortlist.

Fmoon

Forumguru
Denk dat je daar precies aanstipt waar het hem ook wel in zit waar de twijfel zo groot is. Gewoontes zijn loop der jaren erin geslopen en dit zou een flinke verandering zijn voor vakanties.

De gedachte dat over een 2/3 jaar de techniek weer een stuk verder is lijkt mij ook geen gekke gedachte. Als je het financieel bekijkt maakt het ook weinig uit eigenlijk, huidige auto zal nog wel de helft afschrijven dan de 30k die hij er nu voor krijgt. Maar die EV5 schrijft veel meer af in 2/3 jaar. Krijg zelf ook het idee dat er enorm veel van die dingen deze kant op komen, de auto die je “besteld” die staat al ergens in Azië op voorraad en komt al met 2 maanden in de haven aan hier. Krijg je niet een enorm overschot aan die auto’s en zakt de prijs niet binnen een jaar al flink?

Tja twijfels, maar denk dat je niet een goede of foute keuze kan maken hierin. Nu tank vol en 800km rijden geeft rust, maar dat is maar een x aantal dagen per jaar.

hemi24

Donateur
Is me met een ICE maar zelfen gelukt om de hele tank leeg te rijden zonder een plaspauze tussendoor te moeten maken… :arghh:

Ik zeg: het zit tussen de oren!

Bovenaan Onderaan