Interessant topic dit, ik ben ook een beetje aan het nadenken en twijfelen over een EV. Als ik alleen in Nederland zou rijden zou het een no-brainer zijn. Maar vooralsnog is de kans dat we een of twee keer per jaar naar Hongarije rijden best groot (familie), naast af een weekje of een dagje weg, en dan heb zo m'n twijfels over de beschikbaarheid van laadgelegenheden onderweg en al helemaal ter plaatse. Een paar keer stoppen is inderdaad absoluut het probleem niet, maar dan moet er wel wat te laden zijn, en het liefst met een fatsoenlijke bak koffie of een goede lunch erbij.
Als voorbeeld, meestal overnachten we ergens in Bayern bij een vrij groot hotel (2 gebouwen, 3 verdiepingen, al gauw zo'n 50-60 kamers. Bij dat hotel zijn slechts 2 laadpalen, toch best kans dat die bezet zijn als je aankomt. En na na een nachtje slapen en een ontbijt een kwartiertje rijden en dan al weer stoppen om te laden voelt ook niet lekker. In Oostenrijk stoppen we de laatste tijd regelmatig bij een restaurant zuid van Wenen voor een goede schnitzel. Er is slechts een enkele laadpaal beschikbaar bij dat restaurant (en zeker als het mooi weer is het daar heel erg druk). En tenslotte, in het dorp/stadje van bestemming, geen enkele laadpaal, dus dat betekent eigenlijk als je er bijna bent ergens anders moet gaan stoppen om voldoende capaciteit te hebben om daar aan te komen en weer terug tot een fatsoenlijke laadgelegenheid.
Maar goed, een EV5 vind ik best leuk, en een Elroq of Enyaq ook trouwens (en dan heb ik denk ik wel meteen m'n shortlist gehad). Gelukkig doet m'n O3 het nog prima, dus haast heb ik niet. En op dit moment ligt een goed aangeklede Enyaq niet binnen budget, maar als ik nog een jaartje of zo kan doorsparen wel, en die staat toch wel bovenaan m'n shortlist.