Aankoop advies Skoda Rapid

Jeroen K

Actief lid
Ik vind de armsteun in de Rapid erg prettig, voor mij prima in te stellen (ik ben 1,87m). Ik wil geen auto zonder een goede armsteun hoor. Handrem is prima te bedienen (al vind ik een handrem wel ouderwets hoor, dat kan toch automatisch?).
 

EdK

Forumguru
Bij mijn Fabia 3 zit de armsteun wel eens wat in de weg voor de handrem,
Totaal geen last van met de Fabia
Daartegen met de Yeti moest ik soms de armsteun eerst naar achter schuiven om hem eraf te halen als ik hem gebruikte.
Want een handrem gebruik ik eigenlijk prive bijna nooit, staat altijd in zijn versnelling !
Zakelijk daartegen gebruik ik hem wel weer dagelijks bij klanten, dit omdat ik daar vaak op dijkjes of ander soortige taluuds sta geparkeerd om de werkplaats zo dicht mogelijk bij object te hebben.
En ja hij heeft een keer bijna zijn voorwielen kunnen wassen......... en met de tractor van klant maar weer wat terug getrokken.
Stond wel erg dicht bij het te servicen object moet ik zeggen.....
 

Jeroen K

Actief lid
Wat je zegt is natuurlijk waar, is ook eigenlijk geen moeite. Maar het staat wel veel opgeruimder en ik vond het erg prettig bijvoorbeeld bij stoplichten op hellende wegen. Bij eventuele reparatie had ik niet bij stilgestaan, zal inderdaad wel duurder zijn ja.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Electronische handrem die er niet af wil schijnt ook nog wel eens voor te komen, bel je de dealer: 'komt u over 2 weken maar langs (met vastzittende handrem) dan hebben we tijd. ;)

@EdK Handrem gebruik ik vooral onderweg, zoals vanmorgen toen ik op de helling van de van Brienoordbrug stil stond, omdat de brug open was (dan dus gewoon motor uit via start/stop), en vorige week toen ik vóór- en achterwielen aan het wisselen was. Parkeren inderdaad altijd in de versnelling, en alleen in bijzondere gevallen op de handrem.
 

jesse_s93

Donateur
@Jeroen K , de functie waar je bovenstaand naar verwijst waarbij de rem twee tellen wordt vastgehouden op een helling kun je ook krijgen of activeren op auto's met een handrem. Dit is de hill hold assist. Het staat inderdaad wel een stuk opgeruimder.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die hill hold assist had ik een keer op een leenauto, maar dat was er eentje die inderdaad alleen "assisteert" - bij het wegrijden tegen een helling op kreeg ik ca. 2 seconden de tijd om de voetrem los te laten en weg te rijden, daarna liet hij 'm lekker terugrollen. Meer een hellingproef-asisstent dus.

De elektronische handrem op zich had voor mij niet persé gehoeven, maar ik ben wel heel erg blij met de Autohold die daarin meegebakken is: in combinatie met de DSG ervaar ik dat als ideaal in druk stadsverkeer (verkeerslichten) en bij filerijden, dat laatste met de bak in M zolang het afwisselend stopt en stapvoets gaat zodat hij in 1 blijft staan.
 

Rednael

Nieuw lid
Ik heb inmiddels nog wat onderzoek gedaan, en kwam de Renault Clio Estate tegen. Erg mooie auto moet ik zeggen, en ook qua prijs zeer aantrekkelijk, misschien zelfs onder die van de Rapid.

Heeft één van jullie misschien ervaring met de Clio Estate? Zo niet, hoor ik uiteraard ook graag jullie mening.

Dank allemaal!
 

Jeroen K

Actief lid
De Clio station hebben wij ook bekeken. Wij vonden hem erg klein, zeker achterin met aflopende daklijn. Voelt ook zeker als andere klasse aan. Qua design vond/ vind ik hem wel erg leuk (buitenkant).
 

Skodarno

Senior Member
Andere klasse? Sorry hoor maar het zijn beide budget modellen. Heb zelf een Clio 4 (RS) gehad. Vond de afwerking prima. Geen rammeltjes etc. Alleen de infotainment is lelijk. Een Rapid is een stuk ruimer ja.
 

Cordoba

Forumguru
@Skodarno Je hebt verschillende soorten 'klasse': de een waarbij je het hebt over de kwaliteit/degelijkheid, en de andere waarbij het gaat over de grootte van de auto. Als ik me niet vergis vallen de Clio en de Rapid beiden in de B-klasse, waarbij de Rapid dan wel zo'n beetje de grootste/ruimtste in de B-klasse is, en het hier en daar misschien wint van de kleinsten in de C-klasse. Als ik @Jeroen K zijn post lees, over klein en aflopende daklijn, gaat het dus over de ruimte in de auto, niet de kwaliteit.
 

Jeroen K

Actief lid
Vergeef me mijn foute woordkeuze dan, ik had het echt over de hoeveelheid ruimte. Niet dat de Rapid kwalitatief beter is, daar kan ik niet over oordelen want heb nooit een Clio gehad.
 

EdK

Forumguru
Clio moet je vergelijken met de Fabia van dezelfde periode !
En de Rapid is op markt gezet tussen de Fabia en de Octavia in !
Maw Rapid zal zeker een klasse beter zijn , maar goed ik vind de Fabia al een klasse beter dan de Clio
Maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat renault zeker mijn ding niet is.....
 

hemi24

Forumguru
@Rednael : heb je ondertussen al eens een keer gereden met een Rapid (of andere mogelijke kanshebber)?

Ben ook wel een beetje benieuwd wat je nu rijdt; wat je huidige referentiekader is, zeg maar…
 

Rednael

Nieuw lid
Nee helaas nog niet. Als referentiekader heb ik vooral oude autos zonder stuurbekrachtiging :maakmegek: en een Hyundai Getz uit 2006
 
Bovenaan Onderaan