Aankoop advies Skoda Rapid

Rednael

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een nieuwe auto te kopen, en mijn oog is gevallen op een Skoda Rapid. Qua model vind ik de spaceback mooier dan de hatchback, maar misschien dat ik toch liever voor de hatchback zou gaan vanwege de grotere kofferbak.

Uiteraard heb ik al wat onderzoek gedaan om wat meer te weten te komen over de Rapid, echter is veel van deze info alweer wat ouder. Vandaar dat ik hoop dat jullie als ervaringsdeskundige mij een beetje kunnen helpen.

Verbruik:
Vanwege de huidige benzineprijzen wil ik het liefst zo zuinig mogelijk kunnen rijden. Is dit mogelijk met een Rapid, en zo ja, welke motor schikt zich hier het beste voor. (ik ben overigens op zoek naar een benzine auto)

Betrouwbaarheid:
Is een Skoda Rapid een betrouwbare auto volgens jullie? Zijn er bepaalde motoren welke betrouwbaarder zijn dan andere?

Comfort:
Ik lees veel over dat een Rapid hard geveerd is, wat is jullie mening hierover? Is dit alleen bij oude modellen het geval, of ook bij de nieuwere? Daarnaast lees ik ook veel klachten over gedreun tijdens het rijden, ook hiervoor geldt, is dit alleen bij oude modellen het geval, of ook bij de nieuwere?

Wat rijden jullie aan:
Nu jullie een beetje weten waarnaar ik op zoek ben, wat zouden jullie mij dan aanraden? Welk model, motor, uitvoering, etc. Of zouden jullie mij de aanschaf van een Rapid uberhaupt niet aanraden, dat kan ook natuurlijk. Ik hoor graag jullie mening.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen bij het vinden van de juiste auto. Graag hoor ik jullie mening en advies.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd.

Met vriendelijke groet,
 

Skodarno

Senior Member
Ik rij met de 1.4 TSI gemiddeld rond de 1 op 18. Veel snelweg. Comfort vind ik prima, nergens te hard. Ik vind de auto vooral zweverig maar heb dan ook veel stugge wagens gehad. Gedreun zal wel met drie cilinders zijn, daar kan ik niet over oordelen.
 

Tees

Donateur
Als je zo zuinig mogelijk wilt, dan is de 1.0 TSI de logische keuze. Er zijn veel mensen die daar erg tevreden over zijn, maar als je wat meer verwacht van een motor, is ie misschien wat licht. Ik rij zelf met zn voorganger, de 1.2 TSI, in een Octavia (groter en zwaarder dus) en ben zeer tevreden.

Over het algemeen zou ik er wel eentje uit modeljaar 2015 of later nemen, vanwege de nieuwe EA111 motorfamilie die als zeer betrouwbaar geldt (dat is de 1.0 TSI sowieso, die bestond niet in de EA211). Even goed opletten als je er eentje uit 2014/2015 vindt, welke motor t is. De motoren uit de EA211 en EA111 leken erg op elkaar qua specs, soms moet je echt naar de motorcodes kijken om t verschil te weten.

Er is trouwens een liftback en een spaceback, waarbij de spaceback het meeste weg heeft van een hatchback (om het ingewikkeld te maken ;)). Volgens mij doel jij op de liftback.


PS: Velen hier waarderen t als je je even voorstelt in de Meet & Greet!
 

Okki

Donateur
Ik rij de 1.2 van 2016. Kijk maar in mn handtekening naar het verbruik en de onkosten die ik er (niet) aangehad heb.

Weggedrag: iedere auto rijdt anders, een Ferrari rijdt ook niet als een Porsche en vise versa.

Bij normaal rijden een prima auto en zelfs met 4 personen en bagage in de bergen geen enkele probleem.

Beste auto die ik ooit gehad heb.
 

Rednael

Nieuw lid
Dankjewel voor je reactie. Ik begrijp dat iedere auto anders rijdt, maar herken jij iets in de verhalen over gedreun tijdens het rijden en/of te harde vering?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jeroen K

Actief lid
Ik rij nu ruim 4 jaar in een nieuw gekochte Rapid Spaceback. Zeer tevreden en geen ongebruikelijke onkosten. Onze auto heeft de 1.0tsi, geen strepentrekker maar beslist snel genoeg. Gedreun of harde vering heb ik nooit last van gehad. In een luxere uitvoering een heerlijke auto (wij hebben een drive). Het is in bijna 25jaar autobezit de auto die ik het langste heb. Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat ik al ruim een jaar wacht op zijn opvolger, een Scala.
 

Rednael

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie Jeroen. Mag ik vragen wat je gemiddelde verbruik is met deze 1.0 tsi?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jeroen K

Actief lid
Lange stukken 1 op 20, kortere stukken met veel stadsverkeer/ stoplichten 1 op 16/17.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
De laatste jaren is alleen de Spaceback geleverd, de hatchback is alleen de eerste jaren gemaakt. Het dreunen komt mij vaag bekend voor, als ik het goed heb was dat een probleem met de achterklep en dat moet op het forum wel terug te vinden zijn. Een beetje afhankelijk welke periode/prijsklasse je zoekt, zou je ook nog naar een Seat Toledo (KG-serie vanaf 2012) kunnen kijken die is technisch gelijk aan de Rapid uit die periode.
 

Rednael

Nieuw lid
Ja ik had de Toledo ook gezien inderdaad. Moet zeggen dat ik die misschien wel het mooist vindt. Ik probeer alle occasion sites in de gaten te houden en hopelijk komt één van de drie voorbij, met de juiste opties e.d.

Is de Toledo buiten de inrichting en het uiterlijk om, motorisch totaal hetzelfde als de Rapid?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Okki

Donateur
maar herken jij iets in de verhalen over gedreun tijdens het rijden en/of te harde vering?

Nee gedreun niet. Harde vering? Wegen in Randstad zijn slecht, sommige richels overdwars voel je, maar ook me onze fiat Panda en Kia Pikanto. Als is het bij alledrie op een andere manier. Kwestie van zelf ervaren.
Wat voor mij niet hard is kan voor jou wel hard zijn.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De 1.0 TSI is een no-brainer. Indien je het budget hebt voor een wat jongere Rapid met deze motor, dan zou ik geen andere motor overwegen. Heb hem in mijn Octavia, top motor!
 

Cordoba

Forumguru
Rapid en de KG-Toledo zijn technisch gelijk, zoals Fabia, Polo en Ibiza gelijk zijn: zelfde bodemplaat, motoren, versnellingsbakken enz. het verschil zit in de logo's, ramen, plaatdelen die iets anders van vorm zijn. Soms zie je dat in het begin of juist het eind van de productie één merk/model een iets eerdere versie of juist latere versie van een motorblok heeft, dat heeft dan te maken met de productiecapaciteit. In het algemeen is het zo dat vanaf pakweg halverwege de jaren 90, alle Seats al VW-motoren hebben, en voor Skoda is dat vanaf pakweg 2004. Vanaf die data zijn motoren dus mechanisch volledig gelijk net als versnellingsbakken (kun je ook zien aan de motorcodes), wel kan het zo zijn dat de motorsoftware bij verschillende merken/modellen anders is, waardoor er wat verschil in vermogen is. Bijvoorbeeld de 1.2 TSI heeft bij Skoda 90 pk, maar bij VW 105 pk, voor de 1.0 zijn dit resp. 95 pk (Skoda) en 110 pk (VW), maar dat kun je door een 'fabrieksupdate' bij VAGtechniek ook aan laten passen, zodat je dezelfde motorsoftware krijgt als de krachtigste versie zoals het VAG-concern die origineel levert.

Tip: voor het zoeken van auto's gebruik gaspedaal.nl, die houdt alle bekende autosites in de gaten, alleen marktplaats niet. Als je op gaspedaal een zoekopdracht aanmaakt, krijg je ook een mailtje als er een nieuwe auto is die in jouw zoekopdracht valt.
 

Rednael

Nieuw lid
Herhaaldelijk onnodig quoten! Quote verwijderd!
Heel erg bedankt voor de uitleg en de tip, Cordoba. Ik kende Gaspedaal.nl nog niet, maar heb meteen een alert ingesteld voor mijn twee zoekopdrachten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rednael

Nieuw lid
Ik heb vandaag toevallig in een Seat Ibiza van iemand gereden, wel al wat jaartjes oud. Maar deze had een midden armsteun voor, en deze zat mij verschrikkelijk in de weg. Toen vroeg ik mij af of jullie de midden armsteun van de Skoda Rapid als prettig ervaren, of juist niet?

Bij deze Seat Ibiza kan ik hem namelijk niet in hoogte verstellen, waardoor hij eigenlijk te hoog was om prettig te kunnen schakelen. Daarnaast zat hij redelijk in de weg wanneer ik de handrem wilde gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zou niet zonder armsteun kunnen, maar die moet dan wel op de voor mij juiste hoogte ingesteld kunnen worden. Als dat niet gaat, dan valt de auto gewoon af... Heb vorig jaar of zo een keer proefgezeten in een Kamiq en een Arona en daarin kreeg ik de armsteun met geen mogelijkheid goed ingesteld. Dus die zijn van de kandidatenlijst af...

Handrem: toen ik de Fabia nog had, zat de handremhendel ook een tikkie ongelukkig onder de armsteun verstopt. Stoorde mij niet zo heel erg, tenslotte gebruik ik die alleen bij stilstand en dat nog niet eens zo vaak.
 

Tees

Donateur
Dat van de handrem herken ik ook uit de Octavia: ik heb de (centrale) armsteun zo ver mogelijk naar voren staan om nog wat steun eraan te hebben (ergens wat merkwaardig dat dat zo moet met mijn 1.97m), en dan zit ie half boven de handrem. Vind ik totaal geen probleem trouwens.
Een armsteun op de goede hoogte vind ik ook wel erg fijn, had m er niet op uitgezocht, maar het feit dat ie er zit is toch wel prettig :jaja:
 

Cordoba

Forumguru
Bij mijn Fabia 3 zit de armsteun wel eens wat in de weg voor de handrem, maar verder niet, maar ik herken het probleem wel van @Redneal: ooit van de garage een keer een Cordoba (6L generatie, 2002-2008) meegehad als leenauto. Ook daarbij het probleem dat ie niet laag genoeg kon, waardoor je een hele rare polshoek moest maken om te schakelen, en met de armsteun omhoog geklapt bij het schakelen regelmatig met de elleboog/bovenarm tegen de opgeklapte armsteun aan. De Cordoba is gewoon een Ibiza met kont, dus tot de achterbank precies gelijk. Ik weet niet of de Ibiza die je hebt gereden ook uit deze bouwjaren (of eerder) kwam, maar dat zou veel verklaren.
 
Bovenaan Onderaan