Aanhangwagen Octavia IV

Ben erachter gekomen dat alle in nl geregistreerde octavia iv's met dit typegoedkeuringsnummer geregistreerd staan met trekgewicht. Alleen de geïmporteerde staan geregistreerd zonder trekgewicht. Probleem zit ''m in het CoC document, dat bevat geen trekgewicht, wordt door de Rdw gebruikt om' 't voertuig te registreren.

Sent from my SM-A505FN using Tapatalk
 
Zojuist van Skoda/PON het volgende bericht ontvangen. Dat is dus einde verhaal. Geen man over boord, de aanhanger is een nice-to-have, maar toch .....

Geachte heer Quist,

Uw voertuig werd door de Duitse dealer zonder af fabriek trekhaak of zonder trekhaakvoorbereiding besteld.

Achteraf is het trekgewicht helaas niet alsnog toe te kennen (ook niet met technische aanpassingen).

Hiervoor geeft de fabrikant namelijk geen toestemming.

Het is voor ons niet mogelijk om u een verklaring te leveren, waarmee u trekgewichten op het kenteken kunt laten vermelden.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Typegoedkeuring
Technische Services
.............................................................................................................
Pon’s Automobielhandel B.V.
 

hemi24

Forumguru
Dat antwoord is me eigenlijk net even te kort door de bocht!
In Duitsland worden gewoonlijk ook auto’s later met een trekhaak uitgerust, ookal zijn die zonder trekhaakvoorbereiding geleverd…
Trekgewicht hangt aan de typegoedkeuring en niet aan de optie trekhaakvoorbereiding.
Misschien toch eens bij het RDW aankloppen?
 
Ik zou best naar de RDW kunnen stappen en een herkeuring aanvragen. Alleen de RDW doet dat alleen als de fabrikant hiervoor zwart-op-wit toestemming geeft (ze willen de auto natuurlijk niet aan gort trekken tijdens de herkeuring). Ik denk niet dat ik Pon zover kan krijgen dat ze mij die toestemming gaan geven (gebaseerd op bovenstaande mail). Ik zie even geen uitweg uit deze knoop .......
 

jongetje

Forumguru
Ik denk dat dit een wijze les is voor velen om de trekhaak er ook bij te bestellen als je een auto besteld, ook al is dit 2e hands dat je dit meeneemt in de koopovereenkomst. Dan is het aan de dealer/garage om dit goed te regelen en loop je zelf niet vast. Ik ben bang dat je pech hebt, hoe vervelend dit ook is. Als de fabrikant, dealer en importeur niet mee (kunnen) werken dan krijg je het zelf niet voor elkaar...
 

hemi24

Forumguru
Ik zou best naar de RDW kunnen stappen en een herkeuring aanvragen. Alleen de RDW doet dat alleen als de fabrikant hiervoor zwart-op-wit toestemming geeft (ze willen de auto natuurlijk niet aan gort trekken tijdens de herkeuring). Ik denk niet dat ik Pon zover kan krijgen dat ze mij die toestemming gaan geven (gebaseerd op bovenstaande mail). Ik zie even geen uitweg uit deze knoop .......

Ik snap niet zo goed wat je bij Pon denkt te kunnen halen, aangezien zij eigenlijk helemaal geen partij voor je zijn: RDW wil toestemming van de fabrikant; die vind je in Tsjechië
Jouw Octavia is geïmporteerd uit Duitland, dus je zou het nog een keer kunnen proberen via Skoda Duitsland, maar volgens mij is Pon niet direct betrokken in deze...

https://www.skoda-auto.de/unternehmen/impressum
 
Ik heb contact gehad met Skoda Duitsland.
Conclusie is simpel: als een voertuig niet af-fabriek met trekhaak(voorbereiding) is geleverd, dan kan je misschien wel een trekhaak monteren, maar de fabrikant zal nooit toestemming geven om een aanhanger te trekken. Je zult dus geen trekgewicht op je kenteken geregistreerd krijgen.
 

Tees

Donateur
Ik vraag me wel af wat die trekhaak voorbereiding dan precies inhoudt? Misschien ben ik een beetje ouderwets, maar tot een paar jaar geleden had een auto een goedkeuring om te trekken óf niet, en dat was onafhankelijk van de montage van een trekhaak of voorbereiding daartoe. Je kon dus altijd achteraf een trekhaak (laten) monteren en dan een aanhanger erachter hangen.

En eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er bij trekhaak voorbereiding een zwaardere carrosserie oid gebruikt zou worden, das veel te duur. Extra koelventilatie zoals ergens al genoemd kan ik me nog iets bij voorstellen, maar dat is eigenlijk geen zaak van de RDW, die moet alleen zeggen of iets veilig is of niet. Ik vraag me af of hier meer achter zit vanuit VAG...?
 
De optie trekhaakvoorbereiding kost in Duitsland circa 200 euro (in NL standaard). Dat kan niet veel meer dan een kabeltje, en mogelijk een andere afstelling in de koeling zijn. Niemand die het precies kan vertellen, ook niet bij Skoda Duitsland.
Bottomline wil Skoda Duitsland geen akkoord geven dat deze auto een aanhanger kan trekken, dus gaat de RDW hier ook geen herkeuring voor doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

turboturbo

Forumguru
Ik vraag me wel af wat die trekhaak voorbereiding dan precies inhoudt? Misschien ben ik een beetje ouderwets, maar tot een paar jaar geleden had een auto een goedkeuring om te trekken óf niet, en dat was onafhankelijk van de montage van een trekhaak of voorbereiding daartoe. Je kon dus altijd achteraf een trekhaak (laten) monteren en dan een aanhanger erachter hangen.
Ik heb me hierover ook enorm verbaasd en heel veel mensen.
Het begon destijds met hybride auto’s die dit dus al niet mochten terwijl eigenaren er alleen een fietsdrager meer wilden vervoeren. Maar dat mocht dus simpelweg niet in veel gevallen en kennelijk is dat dan een probleem bij APK oid.

Al jaaaaren lang ging het zo (trekhaakje achteraf monteren en klaar) dus niemand heeft dit aan zien komen, kennelijk zelfs Pon niet destijds met de Karoq (als die het was met de aanpassingen in het koelsysteem)

Kennelijk zit het probleem ‘m er in dat het dus niet meer alleen in een kabeltje trekken is. Zaken als aangepaste koeling, allerlei rij- assistentie zaken zoals parkeer hulpen (aanmelden van trekhaken bij de boordcomputer etc) vormen nu meer dan ooit een technische barrière. Ik denk dat het met de downsize trend te maken heeft; kon je vroeger als fabrikant de koeling makkelijk ‘oversized’ houden zodat er voldoende marge is - tegenwoordig worden olie- en koelwater volumes express zo klein mogelijk gehouden zodat de motor zo min mogelijk volume hoeft op te warmen bij koude start en de emissies sneller hun optimale uitstoot waardes halen.
 

ESL

Actief lid
Maar bij mijn superb iv die toch dezelfde aandrijflijn heeft is de trekhaak wél gewoon achteraf gemonteerd en mag ik gewoon 1600kg trekken. Waar zit dat verschil in dan?
 

jongetje

Forumguru
Het verschil is dat auto's geleverd in Duitsland blijkbaar niet altijd trekhaakvoorbereiding hebben en die geleverd in Nederland wel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ESL

Actief lid
De mijne kwam oorspronkelijk uit België. Geïmporteerd omdat er in Nederland te lange wachttijden waren.
 
Zolang de auto trekhaak voorbereiding heeft, zit je goed (dan worden de trekgewichten op je kenteken geregistreerd). Maakt niet uit dat je de trekhaak achteraf monteert. Trekhaak voorbereiding is standaard in NL, optie in DE. In België weet ik niet.

Sent from my SM-A505FN using Tapatalk
 
Bericht van Skoda fabriek:

thank you for your interest in SKODA brand. If your car does not have this information in the COC list, it cannot be added. Your car is not homologated for towing equipment.



Sent from my SM-A505FN using Tapatalk
 

Bubke

Nieuw lid
Ik heb net met interesse net dit topic gevonden/gelezen. Ik loop nl. met mij Superb iV (geïmporteerd uit Luxemburg) op dit moment tegen hetzelfde probleem aan. Op de coc verklaring en net ontvangen kentekenbewijs blijkt geen trekgewicht te staan vermeld en de dealer heeft mij inmiddels weten te vertellen dat er geen trekhaakvoorbereiding is maar heeft wel een offerte gemaakt voor het realiseren van een vaste en afneembare trekhaak. Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben en een oplossing weten te vinden? De Superb iV heeft normaal gesproken een trekgewicht op kenteken van 1600 kg max.
 
Bovenaan Onderaan