Aanhangwagen Octavia IV

Vorige week is er bij mijn Octavia IV Combi RSiV een afneembare trekhaak compleet in mijn achterbumper gemonteerd/weggewerkt. Op het kenteken staat een trekgewicht van 0 kg, maar ik hoef ook niks te trekken. Puur en alleen als ik met een fietsendrager op pad ga. En een aanhanger trek ik wel met een andere beschikbare auto die ik op de zaak heb staan:thumbsup:
 
Ik had ook een Octavia uit 2020 1.5 zonder trekgewicht. Je krijgt dit niet meer goed. Die auto was uit polen geïmporteerd.
Ik heb nu een andere Octavia 2020 1.5, daar zit wel 1500kg trekgewicht op. Goed uitkijken bij aanschaf van andere auto!
 
IK heb dit in het verleden ook eens uitgezocht en uit laten zoeken:

Geen trekgewicht op kenteken?
Dan kun je een trekhaak laten monteren (mits technisch mogelijk) máárrrrr je mag geen aanhanger trekken.
Je kan dan een boete krijgen en belangrijker nog; je bent niet verzekerd. Tevens kan het problemen geven als er iets kapot gaat; dan kan de dealer dekking onder garantie weigeren e.d.

Om achteraf alsnog trekgewicht op kenteken te krijgen moet de auto inderdaad naar de RDW voor een keuring (volgens mij kon dat destijds alleen bij de RDW in Almere :unsure: ).
Echter moet je daar een COC kunnen overleggen waarop trekgewicht voor jouw (type) auto is gehomologeerd. Zo 'n COC is een vrij simpel papiertje dat bij alle Octavia stations met motor Y van bouwjaar x van uitvoering Z etc etc. zit (of beschikbaar is). Helaas wordt deze wel per land uitgegeven. En als je pech hebt staat er geen trekgewicht op. Zoals hier het geval.
Een laatste optie is om een specifiek COC papiertje te krijgen van jouw auto. Die kan Skoda afgeven... maar dat kost enorm veel moeite, tijd en geld (alles moet getest worden etc.). Dus dat gaat niet gebeuren voor één auto.

Bij de Mercedes C-KLasse hybrid Station waren ze in eerste instantie vergeten het kenteken gewicht op COC te zetten. De kogeldruk stond er wel op (75Kg), maar geen max. toelaatbare massa. Dus helaas pindakaas. Het zure was dat voor de Sedan (compleet hetzelfde, met zelfde motor etc.) alles wel geregistreerd was. Dit is na de Facelift van de C-klas overigens wel gecorrigeerd.
 

marco_b

Forumguru
Even ouder draadje opnieuw naar boven halen. Wellicht dat ik de leaseauto ga inleveren en prive een auto ga aanschaffen.

Zoals jullie wellicht weten was ik in 2021 bezig met een Octavia iV maar door leverproblemen is die order geannuleerd.

Nu zie ik in Duitsland een mooie iV RS staan met trekhaak en volgens omschrijving mag deze 1.500 kg trekken. Wanneer hier op COC dit trekgewicht staat dan wordt dit in Nederland overgenomen? Voor zover ik weet was een RS in Nederland niet leverbaar met een trekhaak en heeft deze als trekgewicht op kentekenbewijs 0kg staan.

Wie helpt mij op weg?

Gaat trouwens om deze:

Verkoopprijs: € 32.880,-
Kilometerstand: 58.460 km
Bouwjaar: 07/2021

gegevens van ADAC staan hier:
 

Tees

Donateur
Volgens mij is bij importeren van een auto leidend wat er op het bewijs van technische specificaties staat. Als dus in Duitsland die wagen 1500 kg mag trekken, is dat wat er geldt als je m importeert.
 

jesse_s93

Donateur
@marco_b, wellicht dat ik niet goed kijk, maar ik zie in de advertentie niets over het trekgewicht staan. Enkel op de algemene ADAC site. Iemand kan ook een trekhaak plaatsen puur voor de fietsendragen o.i.d. Dat betekent dan wel dat hij (mogelijk) niets mag trekken. In de advertentie lees ik bijvoorbeeld dat hij niet af-fabriek erop zat, maar "nachgerust" is -> kortom, later gemonteerd. Dan zou je moeten kijken of de optie "trekhaakvoorbereiding" bij de bestelling is meegenomen.
 

marco_b

Forumguru
Zie het inderdaad nu staan. Wanneer deze op de COC staat dan neemt de RDW wel over? Of kunnen ze lastig doen omdat een Nederlands geleverde RS niets mag trekken?

Ik word er wel gelukkig van dat deze via een omweg dan wel de caravan mag trekken.

Dit was de variant die ik in 2021 had besteld (Sportline met Pouw pakket (verlaagd en de RS velgen):

skoda octavia sportline blauw achterzijde.jpeg
 

Tees

Donateur
Volgens mij is CoC leidend, autos worden tenslotte op verschillende markten met verschillende opties en dus verschillende CoCs geleverd. En sommige autos zijn natuurlijk uberhaupt niet leverbaar op de NLse markt, daarom is de CoC leidend.
 
Interessant draadje. Ik heb net een Octavia RS iV en met bestellen geaccepteerd dat een trekhaak niet mogelijk is.
Wat schetst mijn verbazing dat er op het kentekenbewijs 'gewoon' vermeld staat: Techn.max. AHW (geremd): 1500kg.
Bij navraag bij dealer Muntstad konden ze me niet helpen, ze stonden ook voor een raadsel.
Maar als ik het goed begrijp zou er dan in NL een trekhaakvoorbereiding aanwezig moeten zijn bij de nieuwe auto's?
 

spikehome

Forumguru
Interessant draadje. Ik heb net een Octavia RS iV en met bestellen geaccepteerd dat een trekhaak niet mogelijk is.
Wat schetst mijn verbazing dat er op het kentekenbewijs 'gewoon' vermeld staat: Techn.max. AHW (geremd): 1500kg.
Bij navraag bij dealer Muntstad konden ze me niet helpen, ze stonden ook voor een raadsel.
Maar als ik het goed begrijp zou er dan in NL een trekhaakvoorbereiding aanwezig moeten zijn bij de nieuwe auto's?

Dan kan je gewoon de originele trekhaak achteraf monteren.
 

Okkie73

Senior Member
Bij import geldt wat @Tees zegt. De technische (toelating)gegevens van de auto uit het land van herkomst worden door de RDW overgenomen. Ik heb een paar jaar geleden een golf VII geïmporteerd en toen expliciet naar de technische papieren van de auto gevraagd, daarop stond idd 1500kg trekgewicht. Deze papieren worden met de auto verkocht en moet je bij de RDW overleggen zodat de gegevens goed ingevoerd (overgenomen) kunnen worden. Normaal gesproken appeltje eitje.
 

Berghuis

Donateur
Interessant draadje. Ik heb net een Octavia RS iV en met bestellen geaccepteerd dat een trekhaak niet mogelijk is.
Wat schetst mijn verbazing dat er op het kentekenbewijs 'gewoon' vermeld staat: Techn.max. AHW (geremd): 1500kg.
...
Hier precies hetzelfde, ook enorm verbaasd toen ik op het kentekenbewijs keek.
 
Ja.. maar als dus die verklaring er niet bij zit, of niet is ingevuld, dan komt er dus 0kg op het kentekenbewijs te staan.. en ik heb begrepen dat het flink janken geblazen is om dat anders te krijgen.. vrijwel niet te doen.. heb volgens mij nog niet gelezen van iemand die het gelukt is..?

Dat was volgens de verkoper van mijn RS ook de reden dat ie er nog stond: geen trekhaak. Ook t eerste wat ie vroeg aan de telefoon: wil je een trekhaak? nee., oh ok, ja want dat kan dus niet op deze was t antwoord.. mij maakte het niet zoveel uit..
heb op de O3 wel een trekhaak gehad.. in al die jaren een keer of 4 gebruikt.. waarvan nog een aantal keer voor anderen ook...
 

Rallye

Forumguru
Zo’n blik op het kentekenbewijs kan wel een mooi punt zijn bij onderhandelingen dus…… Om de prijs te verlagen….
 
Bovenaan Onderaan