Aangenaam allemaal! (cruisecontrol deel x)

liquidsebbey

Nieuw lid
Hey allemaal en aangenaam!

Ik heb afgelopen weekend een leuke skoda fabia op de kop getikt :D , 166dkm uit 2002 (1.4MPI). Tot afgelopen weekend in principe altijd Opeltjes gehad. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik de Opel geen seconde mis omdat de Fabia wel heel erg lekker rijd! En dat is ook een reden om fijn hier lid te worden van het Skodaforum!

Nu deed de cruise control het welgeteld 1 dag en daarna niet meer :( Nu lees ik hier dat er af en toe probleempjes mee zijn dus maar een goede handleiding hoe alles na te lopen ontbreekt. Nu kwam ik ook al goede Skoda manuals tegen hier op het forum (Alleen om die reden werd ik al lid!) maar hierin ontbreekt de uitleg van de linker hendel helaas ;)

Maar goed, om alles kort samen te vatten de afgelopen dagen:

- Bij de aanschaf was er een zekering door (12V autostekker), die is vervangen en werkt weer! :)
- Mijn Bazaar iPhone ladertje wordt wel super heet trouwens (in mijn vorige autotje was dat niet zo :D
- Radio vervangen (goedkope Caliber, alles beter dan de plakkerige Pioneer die er in zat)
- Zou de cruise control op een zekering zitten die wellicht nu door is? Welke is het? (no#)
- Ik heb de variant met het - RES + OFF schakelaar en SET knop op de handel (links)
- Deze Skoda Fabia rijdt veel lekkerder dan een Opel Corsa D (2011) ;)
- ODBII kabel erin geknald en nagelopen: 0 errors, 0 motorproblemen :) (Altijd fijn om te zien)

Waar zou mijn cruise probleem aan kunnen liggen? En zouden we hier niet voor eens en voor altijd een goeie manual voor dit probleem kunnen aanleggen? (stap voor stap)

Groeten en bedankt voor het leuke forum allemaal!

Sebastiaan

Cordoba

Forumguru
Welkom Sebastiaan. Een Skoda is wel geen Opel, maar als ie oud wordt kan ie ook wel eens kuren hebben. CC probleem ligt ook nog wel eens aan slijtage van de hendel (de contacten dan), vooral als de CC veelvuldig op een verkeerde manier wordt gebruikt. Het uitschakelen van de CC met de knop op de hendel is niet aan te bevelen, dat geeft op de lange duur vaak storingen, uitschakelen CC kun je door even de rem aan te tikken, of de koppeling in te trappen (bijvoorbeeld om te schakelen). Gas geven schakelt de CC niet uit, maar overruled de CC tijdelijk. Als je bijvoorbeeld even wat extra snelheid wil maken om in te halen, kun je gewoon even gas bij geven (via pedaal dus), na inhalen laat je het gas los, en gaat ie weer terug naar ingestelde CC-snelheid.

Zekering indeling staat wel op het forum (ik denk in het 'downloadcentrum') maar is ook terug te vinden in je manual, en vaak zit aan de binnenkant van de klep van de zekeringkast een kaartje met symbolen voor de simpele/snelle weergave functie van de zekeringen.

Vervangen van de CC-hendel, is een serieuze klus, omdat het stuur eraf moet met de ring met de hendels, en dan moet dus ook de airbag los.

mhens

Lid
Hoi! Ik ben bang dat ik met de volgende suggestie wellicht de plank missla, maar heb je de cruise niet per ongeluk in de off stand gezet?

Is mij wel eens gebeurd per ongeluk ;)

Het zou te simpel zijn maar wie weet dat we de basis over het hoofd zien :)

ertromp

Forumguru
Welkom hier!
Gelukkig al genoeg tips voor de cruise control.
Blijft voor mij de mooiste Fabia de I!
Post tzt wat foto's Verder nog plannen met de auto?

liquidsebbey

Nieuw lid
Plannen voor de auto heb ik niet, behalve er van genieten. Gisteren was ik al dolblij dat de ODBII lezer geen fouten gaf! :) een hele geruststelling. Bij de aanschaf nog even op de brug gehad om even onder te kijken maar geen schokkende dingen!

Hier nog wat fotos:

De laatste foto is van het beruchte hendeltje. Hij staat overigens niet op OFF. Heb flink heen en weer zitten schuiven in de hoop dat er wellicht enig contact zou zijn maar helaas. Is er een manier om te kijken of het probleem bijv. niet in de hendel zit maar ergens anders? Waar onder de motorkap vind ik dit kastje? (Of zit het ergens anders ;) ?)

Sebastiaan

Antera

Donateur
Word uitlezen dan om te kijken waar de storing even zit als dat zo is. En er zit geen kastje het word namelijk door het motormanagment geregeld

Eer je aan de gang gaat met de CC-hendel en je veel ellende op de hals haalt, de oorzaak van een niet werkende CC kan ook een defecte remschakelaar zijn, vaak in samenhang met het oplichten van het EPC lampje maar daar lees ik bij jou niets over. Trap je rem eens in en laat iemand controleren of de remlichten het nog doen.
Maar dan nog kan het gebeuren dat die het wel doen en het toch in de remschakelaar zit.
Ik had ooit hetzelfde probleem, dan weer wel, dan weer geen CC, dan weer geen, dan weer wel oplichten EPC-lampje, na wat zoeken bleek het de remschakelaar te zijn. Blijft een poosje in het storingsgeheugen staan, maar verdwijnt wel na verloop van tijd als de storing niet meer optreedt

andrehj

Forumguru
Welkom Sebastiaan. Een Skoda is wel geen Opel, maar als ie oud wordt kan ie ook wel eens kuren hebben. CC probleem ligt ook nog wel eens aan slijtage van de hendel (de contacten dan), vooral als de CC veelvuldig op een verkeerde manier wordt gebruikt. Het uitschakelen van de CC met de knop op de hendel is niet aan te bevelen, dat geeft op de lange duur vaak storingen,
Wacht even, je gebruikt een knopje op een manier waarvoor die bedoeld is (namelijk het cancellen van de cruise control, het staat er notabene op gedrukt) en dat is de verkeerde manier? Dat snap ik niet.
Bij een hele serie (volgens mij jarenlang) heeft iemand bij de fabricage de zaak verprutst, waardoor al die hendels stuk gaan, maar dat kun je de gebruiker niet aanrekenen.

Bovendien zijn de alternatieven beide slecht. Het onnodig bedienen van de koppeling geeft maar onnodige klappen in de aandrijflijn en kan bovendien niet bij een automaat, en het uitschakelen van de CC met de rem geeft alleen maar onnodige schrikreacties bij achterliggers.
Gewoon uitschakelen met het daarvoor bedoelde knopje dus.

Cordoba

Forumguru
andrehj: ik begrijp je redenering, maar als regelmatig blijkt dat de boel versneld kapot gaat door 'normaal' gebruik, lijkt een alternatieve methode mij toch slimmer, in plaats van als een soort Don Quichot het normale gebruik aan te houden.

Over het slecht zijn van de alternatieven: het uitschakelen van de CC gebeurd eigenlijk vrijwel altijd als de snelheid te hoog is, of niet langer volgehouden kan worden omdat je bijvoorbeeld een kruising/verkeerslicht/file nadert. Dan ga je toch snelheid verminderen, dus opgloeien van de remlichten maakt achterliggers alleen maar attent, en ook terugschakelen is niet ongebruikelijk bij serieuze vermindering van je snelheid. Schrikreacties bij achterliggers lijken mij voorbehouden aan bumperklevers, en mensen die niet goed opletten wat er voor ze gebeurd. Als mijn snelheid 10 km/u of meer naar beneden moet, dan vindt ik de hendel daar geen prettige optie voor (met het minnetje de ingeschelde snelheid verlagen)

liquidsebbey

Nieuw lid
De remlichten werken prima, en de rem zélf uiteraard ook. Net even gechecked. Zoals ik al zei is het error geheugen leeg, dus verwacht hier ook niets mee. De schakelaar zou kunnen; het heeft de eerste dag wel gewerkt. Op welk zekering no# loopt dit systeem? (Waar zit het instrumentenbord onder de kap?)

Aanvulling: is een software update een optie?

andrehj

Forumguru
CC heeft geen aparte zekering, wordt rechtstreeks door het motormanagement gedaan. Ik schat de kans op 90% dat het de schakelaar is (google hier maar eens op, dit is een zeer veel voorkomend probleem).

Ronnie

Forumguru
Het is niet alleen de remlichtschakelaar (deze is dubbelwerkend: licht en CC) het kan de schakelaar op het koppelingspedaal ook nog zijn.

bij mij was de oorzaak de remlicht schakelaar maar bij mij ging ook het lampje EPC branden gelukkig een slimme man op bezoek gehad van de ANWB en storing gevonden en onderdeel vervangen bij de dealer onderdeel incl montage en de storing laten wissen was ik 32euro kwijt

Cordoba

Forumguru
Sebastiaan: instrumentenbord is dat spul voor je neus met die wijzers en die lampjes, daar zitten ook nog wat stekker aansluitingen op aan de achterkant.:jaja:

Garages zit veel verschil in prijs en kwaliteit, ook een officiele dealer is geen garantie voor goed werk en kennis van zaken. Ik weet niet in welk deel van het land je zit, om je eventueel een betrouwbaar en deskundig adres te geven.

Rallye

Forumguru
Bij een Fabia uit 2001 komt mij dit probleem niet bekend voor, wel bij de Octavia II PFL uit de eerste jaren (2005/06/07). Ik zou het probleem dus in eerste instantie bij een Fabia uit 2001 niet in de hendel zoeken.

Bij de CC-hendel van die Octavia's (ik had er zelf ook zo-een, met het probleem) kon je het ON/OFF-knopje alleen even richting "OFF" duwen (zonder dat hij in de OFF-positie klikte) en zo de CC even uitzetten, zonder dat hij de ingestelde snelheid vergat, wat bij het helemaal op OFF zetten wel gebeurde.

Wacht even, je gebruikt een knopje op een manier waarvoor die bedoeld is (namelijk het cancellen van de cruise control, het staat er notabene op gedrukt) en dat is de verkeerde manier? Dat snap ik niet.
Bij een hele serie (volgens mij jarenlang) heeft iemand bij de fabricage de zaak verprutst, waardoor al die hendels stuk gaan, maar dat kun je de gebruiker niet aanrekenen.

De vraag is of het niet voldoende doorduwen van de OFF-knop om de ingestelde snelheid te kunnen resumen onder beoogd gebruik viel. Volgens mij, maar ik heb het niet nagezocht, stond deze mogelijkheid niet in de handleiding. Overigens zijn vele hendels (waaronder die van mij) onder garantie vervangen)

Bovendien zijn de alternatieven beide slecht. Het onnodig bedienen van de koppeling geeft maar onnodige klappen in de aandrijflijn en kan bovendien niet bij een automaat, en het uitschakelen van de CC met de rem geeft alleen maar onnodige schrikreacties bij achterliggers.

Eens. Toch doe ik het maar via de koppeling tegenwoordig, ook met mijn FL-Octavia, die een andere hendel heeft. Je rijdt dan een min of meer constante snelheid, dus die klap in de aandrijflijn zal niet zo groot zijn. De Octavia III resumedt trouwens na het op laten komen van de koppeling, dus daar werkt dit niet.

Gewoon uitschakelen met het daarvoor bedoelde knopje dus.

Ja, uitschakelen wel, in de zin van dat de CC niet meer resumedt. Wil je wel resumen dan zou ik dat, bij de genoemde serie Octavia's, niet met het knopje doen.

Canon-Eye

Forumguru
Ja, uitschakelen wel, in de zin van dat de CC niet meer resumet. Wil je wel resumen dan zou ik dat, bij de genoemde serie Octavia's, niet met het knopje doen.
Natúúrlijk is de bediening van de CC doelbewust zodanig ingericht dat je 'm kunt uitzetten met behoud van de laatste instelling door middel van het knopje. Da's immers één van de wezenskenmerken van de cruisecontrol (ook al toen ik medio 1985 een VDO Tempostat in m'n toenmalige Audi 80 liet inbouwen) en het zou ernstig afbreuk doen aan het bedieningsgemak als je 'm na elke verkeersnoodzakelijke snelheidsvermindering opnieuw zou moeten instellen.

Die Tempostat heeft dik 14 jaar dienst gedaan in opvolgende auto's tot ik begin 2002 een F1 combi kreeg met fabrieks-CC. Bij deze auto was de koppelingsschakelaar zo gevoelig ingesteld dat een vederlicht tikje op het pedaal (waarmee de drukgroep nog totaal niet wordt beïnvloed) voldoende was om de CC uit te schakelen. Dat was makkelijker dan het schuifknopje op de 3e foto in post #5, want dat ging een stuk zwaarder waardoor ik de hendel echt vast moest pakken om te voorkomen dat ik die weg zou drukken (en dan, als ik het goed heb, meteen onbedoeld van dim- naar grootlicht zou overschakelen).
Het schuifje naar rechts duwen tot de aanslag is echter wel degelijk de "officiële" manier om de CC uit te zetten met behoud van instelling; door de klik heen zet je 'm definitief uit en wordt dat geheugen gewist.

Hieronder een plaatje van de volgende generatie bedieningshendels - hier werkt het net zo, maar zijn de posities "cancel" (= tegen de klik aan) en "off" (= door de klik heen) afzonderlijk aangegeven. Het "rolletje" bovenop laat zich heel soepel bedienen met één vinger zodat de hand niet van het stuur hoeft.
Zo'n hendeltje zat in mijn OIIC DSG van oktober 2007; de foto heb ik net gemaakt in de Fabia. Ik ben een behoorlijk fanatiek CC-gebruiker dus dat knopje wordt intensief gebruikt, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ook niet in de Octavia, waar ik 134000km in heb gereden; de Fabia is inmiddels ruim door de 60k heen. Ik zie geen enkele reden om voor de CC-bediening met de pedalen te gaan stoeien.

20130818_CC-2202.jpg

Bovenaan Onderaan