Aandrijfas

Mijn Skoda Superb maakt bij het op en afrijden van een drempel een licht geluid.
De garage gaf aan dat het van de draagarm komt en liet mij zien dat het ronde stuk (plastic, denk ik) wat uitstak. Advies: draagarm 2x vervangen. Online zie ik ze rond de €60 per stuk.

Daarnaast zag de monteur bij de aandrijfas dat het achterste rubber licht lekte. Advies: volledige aandrijfas linksvoor vervangen. Online vind ik een tweedehands exemplaar voor ongeveer €200.

Nu vraag ik me af:

Is het wel nodig om de hele aandrijfas te vervangen?

Of is het vervangen van alleen de (bolle) ashoes van nog geen €20 ook voldoende?

Aangezien de draagarmen vervangen moeten worden, gelijk ook het probleem van die aandrijfas lek oplossen denk ik ook.

Wat zijn jullie ervaringen en tips hiermee?

Alvast bedankt!

Tees

Donateur
De bekende VAG-draagarmrubberskraak. Heeft m.i. weinig nut die te vervangen voor tweedehands, die zullen t allemaal ook hebben of weldra krijgen. De enige echte oplossing is om ze te vervangen voor powerflex (PU) rubbers. Wordt de ophanging wel ietsjes stijver van.
Of doen zoals velen doen: elke beurt of elke paar maanden even siliconenspray in/rond de rubbers spuiten. Houdt het geluid meestal wel een behoorlijke tijd weg. Geen definitieve oplossing, maar kan het probleem wel heel lang stil houden. Tot het punt dat de rubbers dusdanig kapot zijn dat dit nog maar kort werkt en ze echt vervangen moeten worden, maar in mijn F1 heb ik t toch volgehouden tot de wagen 17 jaar oud was, en m'n huidige O2 (13 jaar oud) heeft er nog nauwelijks last van (maar spuit ik wel preventief in, om dat ook zo te houden).

De aandrijfashoesen heb ik niet zo'n verstand van.

Bedankt voor je reactie.
De draagarmen was ik van plan om nieuw aan te schaffen. Voor 60euro p.s. moet het goed komen.
Auto staat nu op 164.000km 2020. In 1.5jr 40k gereden. Ik verwacht na het vervangen nog vele kms te kunnen rijden.

Ben alleen benieuwd naar de aandrijfas.

Eltjo

Forumguru
Skoda verving alleen de complete aandrijfas (€750) voor mijn S2.
Bij Autodoc was van SKF €130, maar was toen helaas nergens voorradig (wel de andere kant). Dus toen voor meer geld losse homokineten gekocht en op de originele as laten monteren. De passing voor eentje was echter een probleem; het paste net met niet.
In jouw geval zou ik gewoon de hoes laten vervangen door een goed merk of wellicht beter origineel.

Mbt de draagarmen; ik sluit me.aan bij @Tees. Constructie kan anders zijn, maar bij mij zijn bij 360 dkm alleen de achterste scharnierpunten van de armen vervangen.
Als je toch voor compleet nieuwe armen gaat, monteer dan iets goeds Lemforder schijnt voor de S2 gelijk te zijn aan origineel.

Laatst bewerkt:
Weer bedankt voor de reacties.

Heb inmiddels 2ehands aandrijfas met 95k km gevonden en gekocht afkomstig van 2021. Dat is opgelost.
Nu even 2x nieuw draagarmen bestellen. Nu zegt winparts, zie foto, dat beide modellen passen. 1 heeft extra bout andere niet.
Wel heb ik nodig? Experts onder ons die bijv. Obv vin kan bekijken of direct al een antwoord heeft.

2020 iv

Bedankt

Bijlagen

• Screenshot_20250909_100934_Chrome.jpg
    Screenshot_20250909_100934_Chrome.jpg
    194,6 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20250909_101006_Chrome.jpg
    Screenshot_20250909_101006_Chrome.jpg
    166,9 KB · Weergaven: 10

Eltjo

Forumguru
Dat is kennelijk het verschil.
Het is een afweging van de meerprijs, de extra kosten die je hebt als je alsnog de fusee later moet vervangen en de extra arbeid(kosten) die er dan alsnog bijkomen.

De constructie van de achterzijde van de draagarm is bij mijn S2 idd anders.
Bij de S3 is het rubber wat (denk ik) de monteur jou liet zien en uit de arm stak een geheel met de arm. Dan zal je of nieuwe Powerflex PU rubbers in de oude draagarm moeten inpersen of de hele arm vervangen.

Overigens kan je iig bij Autodoc de VIN in je account invoeren bij het zoeken en wellicht ook bij andere leveranciers.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan