95 of 98 benzine

EdK

Forumguru
In nederland kun je je gewoon aan de euro95 houden zoals ook in je tankdopdeksel zal staan.
Het verhaal van de E10 in frankrijk en het advies vanuit nederland om dan euro 98 te tanken komt vanwege het volgende feit.

E10 schijnt een oplossende werking te hebben op sommige kunststof slangen en pakkingen en keerringen.
En doordat er nederlanders hierdoor gestrand zijn met hierdoor ongewenste kosten , is er een advies uitgegaan om bij twijfel of je slangen etc. bestand zijn tegen deze E10 maar voor de euro 98 te kiezen.
 

deusjevo

Forumguru
Die Nederlanders zijn vast niet gestrand omdat ze een paar keer E10 getankt hebben.
Heeft vast andere oorzaak gehad, die 10% alcohol kan echt geen kwaad in hedendaagse auto's.
 

piair1982

Forumguru
Kortom voor een turbo motor (1.2 1.4 1.8 tsi) heeft het wel zin.
Ik heb net een tank v-power getankt. Zal eens zien of ik verschil merk.
 

Gieliovd

Forumguru
Dit is zo'n uitgemolken onderwerp op dit en andere fora. Het is allemaal afhankelijk van zoveel factoren dat je het niet gaat merken.
 

cvegreen

Forumguru
Toen ik met mijn fabia nog reed (1.2 HTP) werd mij hier en in de garage 95 aanbevolen en heb nooit last gehad en was meteen een beetje goedkoper / liter dan de 98.
 
Handleiding Yeti blz 205 (digitaal pdf bestand):

"Bij wagens met voorgeschreven loodvrije benzine min. 95 RON kan het gebruik van
benzine met een hoger octaangetal dan 95 een vermogensverhoging en een een lager
brandstofverbruik opleveren."


Voor de Yeti 1.2 TSI is min. 95 RON voorgeschreven.
Mijn indruk is dat de motor inderdaad wat rustiger loopt (blijft erg subjectief natuurlijk)
 

RobPG

Lid
Grappig, en dit zegt dan weer de Engelstalige manual: "On vehicles with prescribed unleaded petrol min. 95 RON, the use of petrol with a higher octane number than 95 does not result in a power increase or a lower fuel consumption." Ofwel géén verschil door RON98 gebruik. Kan me niet voorstellen dat de benzine daar anders is dan in Nederland.
Nu heb ik ook wel es BP Ultimate (RON98) getankt. Meende dat-ie daar wel lekkerder op draaide, maar geen minder verbruik (BC) geconstateerd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dit soort discussies zal altijd blijven omdat subjectieve indrukken per definitie onbetrouwbaar zijn. De enige manier is een experiment op de volgende wijze. Laat een aantal bestuurders, liefst 20 of meer, 2 x het zelfde stuk rijden met dezelfde auto. De ene keer op 95, de andere op 98 (of V-power en what have you). Zorg ervoor dat noch de chauffeur, noch degene die de auto ter beschikking stelt kennis heeft van de soort brandstof. Vervolgens statistisch toetsen of en in hoeverre er sprake is van een significant verschil in rij-beleving.
 
Het lijkt of Skoda zelf het ook niet zeker weet. In de duitse, spaanse en franse handleiding wordt ook vermeld dat er wel een verbetering kan optreden. Misschien dan toch een vertaalfoutje in het engels?
 
Nog een laatste aanvulling.

Volgens supplement voor instructieboekje per 11/2010:

Voorgeschreven brandstof - loodvrije benzine RON 98/(95)
Loodvrije benzine RON 98 gebruiken. U kunt ook loodvrije benzine RON 95 tanken,
maar dit leidt tot een licht vermogensverlies.
Als u geen loodvrije benzine RON 98 of RON 95 kunt krijgen, is het in geval van nood
ook mogelijk om loodvrije benzine RON 91 te tanken. U mag de rit daarna slechts
voortzetten met matige toerentallen en een minimale motorbelasting. Rijden met
hoge toerentallen of zware belasting kan in dat geval tot ernstige schade aan de motor
leiden! Zo snel mogelijk weer benzine met het voorgeschreven octaangetal tanken.
Brandstof met een lager octaangetal dan RON 91 mag zelfs in noodsituaties niet
worden gebruikt, omdat er anders ernstige schade aan de motor kan optreden!


Het lijkt er op dat Skoda toch liever heeft dat we RON 98 tanken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
in het mijne staat iets anders, n.l. dat je in de tankklep moet kijken. En verder:

"gebruik loodvrije benzine 95 RON. U kunt ook loodvrije benzine 91 RON gebruiken, maar dit leidt tot een licht vermogensverlies."

98 komt in het hele verhaal niet voor
 
In de oude instructieboekjes staat inderdaad dat er geen vermogenswinst of verbeterde verbruikswaarden zijn bij gebruik van RON 98. In de laatste versies echter wel. Misschien een voortschrijdend inzicht bij Skoda?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zoals ik net al aangaf wordt er zelfs helemaal niet gesproken van 98. Persoonlijk lijkt het me ook grote onzin zolang je niet te maken hebt met een bijzondere (sport)auto. Ze zullen wel een deal met de olie-maatschappijen hebben, denk ik dan.
 

reeseend

Forumguru
De 1.6 FSI motor in mijn Octavia rijdt prima op Ron95 maar beter op Ron98. Dit staat ook duidelijk in de instructieboekjes dat Ron98 betere motorprestaties genereerd. Vooral op vakantie met de klapcaravan erachter tank ik Ron98 omdat er dan toch meer vermogen ter beschikking is.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vraag blijft wat "beter" is en of je dit ook kunt aantonen aan de hand van harde data en wat de subjectieve kant betreft een eerder door mij beschreven experimentele methode. Soms zijn dingen idd beter, maar is de vraag of je daar praktisch gezien consequenties aan moet verbinden. Stel bv, er blijkt een significant verschil in gemiddelde lengte van Belgen en Hollanders van 0.5 mm. De (retorische) vraag is dan of je daar als confectie-industrie ernstig rekening mee moet houden.
 
Bovenaan Onderaan