7 maanden mogen genieten, nu motor kapot

Tees

Donateur
Ik ga er idd een beetje stevig in, maar het is een feit dat een professionele verkoper een grotere verantwoordelijkheid heeft vanwege meer kennis dan een particuliere koper. Ja, het kan pech zijn en het kan een probleem zijn dat al aanwezig was bij aankoop. De bewijslast tegen het laatste ligt zoals gezegd op dit moment bij de verkoper.

Mits de koper met zo'n probleem niet aggressief het gesprek opent, zou een goede verkoper ook op z'n minst het gesprek aangaan. Dat een koper teleurgesteld en gestresst is en is niet al te vriendelijk overkomt kan ik me indenken, we hebben t tenslotte niet over een pak melk, maar ik vind van een professional dat je dat netjes hoort op te pakken. Uiteraard weten we ook hier niet hoe TS het gesprek aangegaan is.
Helaas gebeurt dat gesprek aangaan geregeld niet, precies vanwege de wetenschap dat de meeste mensen het er uiteindelijk bij laten zitten.

En dat is een situatie waar ik me behoorlijk aan kan ergeren omdat hier een bepaalde oneerlijkheid en machtsongelijkheid in zit. En vooral omdat dit systeem daarmee in stand blijft.

MarcoO2

Forumguru
Dat snap ik ook wel hoor, en je irritatie is terecht. Maar vanuit een algemene frustratie conclusies trekken in een specifieke zaak kan behoorlijk verkeerd uitpakken. Vandaar mijn nuancering ;)

• Leuk
Waarderingen: Tees

Maggy

Forumguru
Balen.
Rechtsbijstand die geen niet-bovag doet, is oa de anwb rechtsbijstand, die iedereen met een ww-lidmaatschap heeft. (Nu overstappen naar een andere rechtsbijstand gaat je niet helpen, aangezien je minimaal 3mnd bij die rechtsbijstand moet zijn om een lopend conflict op te lossen, en het liep al voor die tijd, dus gaan ze daar zeker niks aan doen)
Non-conform…. Tja, dat is afhankelijk van de verkoopprijs, in samenhang met de kilometerstand en de staat ( ook van onderhoud, boekje ingevuld erbij?) van de auto
Verder, ik lees, gereviseerde motor bij 105 dkm; heb je daar een bon van? Zo nee, dan is het niet gebeurd, want je kan niks bewijzen, en dan is het gewoon een auto met dik 160 op de teller.
Hoeveel garantie gaf de verkoper zelf? (afgezien van de wettelijke garantie die bij sommige bedrijven alleen civiel juridisch afgedwongen kan worden)
Persoonlijk denk ik dat het heel vervelend is en dat de kans om dit überhaupt te winnen minimaal is.

Octavia2006

Nieuw lid
Reactie van Marco lijkt me de enige juiste. Auto van 15 jaar oud met inmiddels 165.000 km, 13.000 km na aankoop, kapot. Zeker met juist die motor wordt dat een lastig verhaal. Aangekocht bij een handelaar. Nou zijn die er in veel soorten, maar het is vaak toch een stapje onder een garagebedrijf. Geen idee hoe de prijsstelling was, maar dat zegt ook nog wel wat. Dat de rechtsbijstand er tenslotte ook geen brood in ziet is ook nog een indicatie dat we wellicht nog wat informatie missen.

Slider

Forumguru
Denk inderdaad wat @MarcoO2 juist is.
Het kopen bij een handelaar heeft dit risico nu eenmaal. Daar zijn de prijzen ook naar, garantie tot na de oprit zo gezegd.
Dit had bij elke garage hebben kunnen gebeuren, niemand haalt heel de motor preventief voor verkoop uit elkaar voor gehele inspectie.
Dat risico koop je af met Bovag of andere garantie.

7 maanden en 11k km reedt hij nog goed blijkbaar. Als je dit juridisch gaat aanvechten, maak je denk ik geen schijn van kans. De handelaar gaat zeggen dat het 11k goed heeft gereden, hij gaat niet garant staan wat er in die 7 maanden met de auto is gebeurd en hoe er mee is gereden. Die motor had ook net zo goed vanzelf in de soep hebben kunnen lopen.

Heb vaker van de NPO Rijdende Rechter gevallen bekeken (wordt veel gesmeten met dat nonconformiteit), precies ook dit soort gevallen met een handelaar. Ook daar werd altijd door de rechter gezegd: Als koper ben je ook verantwoordelijk, je kiest bewust deze manier van kopen.
Daar gaan ze dan met een onafhankelijk team/garage het bewuste euvel helemaal onderzoeken, als mogelijk bewijs tegen de handelaar. En dan nog is niet alles te verwijten.

Ben bang dat is letterlijk een gevalletje pech hebben is :confused:

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
@Tees : ik snap je best, maar volgens mij dicht jij de autoverkoper (in het algemeen) ook meer credits toe, dan wat ze in werkelijkheid hebben…

Bovenaan Onderaan