Michel
Forumguru
In een ander draadje heb ik hier al eens iets over verteld, maar hier in meer detail mijn ervaringen bij/na een onderhoudsbeurt en de afhandeling van een coulance aanvraag door Pon. Ik heb hier even mee gewacht, omdat ik in afwachting was van de reactie van Pon.
Een kleine 2 weken geleden heb ik mijn trouwe vierwieler weggebracht voor een 60.000 km onderhoudsbeurt. Eigenlijk was er weinig nieuws te melden, waar men naar moest kijken. Alleen twijfelde ik of de voorbanden na al die kilometers al niet ver heen waren, maar verder verwachtte ik eigenlijk geen bijzonderheden.
Aan het begin van de middag werd ik teruggebeld over de werkzaamheden, die men al had uitgevoerd en dat waren dus gewoon zaken die onderdeel zijn van een grote(re) onderhoudsbeurt, zoals olie, luchtfilter, bougies, interieurfilter etc.
Zoals ik eigenlijk al vermoedde liepen de banden toch zachtjes op hun eind en dienden ze te worden vervangen. Daarnaast waren de twee richtingaanwijzerlampjes aan de achterkant aan vervanging toe, omdat de oranje verf op die dingen langzaamaan losliet. In feite gaven ze dus wit licht af. Maar goed, dat zijn kosten die zijn te overzien en banden zijn natuurlijk normale slijtage.
Maar als klap op de vuurpijl kwam daar dus nog eens de vervanging van een wiellager bij. Ik had hier niets van gemerkt, dus was redelijk verrast toen ik dit hoorde. Mijn auto is van november 2005 en valt dus 8 maanden niet meer in de garantie. De dealers mogen van Pon geen coulance aanbieden als het gaat om draaiende delen, dus ik moest wel betalen, anders kreeg ik om begrijpelijke redenen mijn auto niet mee. Ik mocht dus even bijna € 800,-afrekenen.
Ik kreeg wel het advies om bij de importeur een verzoek tot (gedeeltelijke) coulance in te dienen, dus dat heb ik dezelfde avond nog middels een brief gedaan.
Vandaag heb ik dus uitsluitsel gekregen van Pon en het antwoord was duidelijk: "Wij hebben uw coulance verzoek in behandeling genomen en kunnen deze, op basis van de leeftijd en de aard van het defect aan uw auto, niet honoreren. Hierdoor hebben wij geen mogelijkheid om tot een tegemoetkoming in de gemaakte reparatiekosten te komen."
Verder stond er vermeld dat de dealer er alles aan heeft gedaan om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Dit laatste moet ik maar aannemen, want weliswaar kreeg ik korting op de banden, maar verder is dit gewoon niet te controleren. Ik vraag me af hoe ze de kosten dan hebben weten te drukken voor wat betreft de feitelijke vervanging van het lager, want al met al kostte het wiellager me inclusief montage en BTW nog altijd ongeveer € 206,-.
Al met al erg teleurstellend. Het gaat me niet eens zozeer om het bedrag (hoewel ik het liever niet had uit willen geven), maar om de opstelling van de Pon organisatie. Blijkbaar kan een defect, draaiend onderdeel alleen kosteloos tijdens de garantieperiode worden vervangen. Nu zullen er velen zijn die zeggen dat een wiellager altijd stuk kan gaan, maar de auto is altijd goed en netjes behandeld en heeft ook geen schade gehad. Dan mag je naar mijn mening ook een langere levensduur verwachten dan iets meer dan 2,5 jaar en 60.000 km.
Ik ben er in ieder geval nog niet uit of mijn volgende auto weer uit het VAG-concern zal komen en dat heb ik ook in de enquete van mijn dealer aangegeven. Dat heeft niet zozeer met het product te maken, maar met de service er omheen. De dealer heeft overigens verder prima werk geleverd.
Een kleine 2 weken geleden heb ik mijn trouwe vierwieler weggebracht voor een 60.000 km onderhoudsbeurt. Eigenlijk was er weinig nieuws te melden, waar men naar moest kijken. Alleen twijfelde ik of de voorbanden na al die kilometers al niet ver heen waren, maar verder verwachtte ik eigenlijk geen bijzonderheden.
Aan het begin van de middag werd ik teruggebeld over de werkzaamheden, die men al had uitgevoerd en dat waren dus gewoon zaken die onderdeel zijn van een grote(re) onderhoudsbeurt, zoals olie, luchtfilter, bougies, interieurfilter etc.
Zoals ik eigenlijk al vermoedde liepen de banden toch zachtjes op hun eind en dienden ze te worden vervangen. Daarnaast waren de twee richtingaanwijzerlampjes aan de achterkant aan vervanging toe, omdat de oranje verf op die dingen langzaamaan losliet. In feite gaven ze dus wit licht af. Maar goed, dat zijn kosten die zijn te overzien en banden zijn natuurlijk normale slijtage.
Maar als klap op de vuurpijl kwam daar dus nog eens de vervanging van een wiellager bij. Ik had hier niets van gemerkt, dus was redelijk verrast toen ik dit hoorde. Mijn auto is van november 2005 en valt dus 8 maanden niet meer in de garantie. De dealers mogen van Pon geen coulance aanbieden als het gaat om draaiende delen, dus ik moest wel betalen, anders kreeg ik om begrijpelijke redenen mijn auto niet mee. Ik mocht dus even bijna € 800,-afrekenen.
Ik kreeg wel het advies om bij de importeur een verzoek tot (gedeeltelijke) coulance in te dienen, dus dat heb ik dezelfde avond nog middels een brief gedaan.
Vandaag heb ik dus uitsluitsel gekregen van Pon en het antwoord was duidelijk: "Wij hebben uw coulance verzoek in behandeling genomen en kunnen deze, op basis van de leeftijd en de aard van het defect aan uw auto, niet honoreren. Hierdoor hebben wij geen mogelijkheid om tot een tegemoetkoming in de gemaakte reparatiekosten te komen."
Verder stond er vermeld dat de dealer er alles aan heeft gedaan om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Dit laatste moet ik maar aannemen, want weliswaar kreeg ik korting op de banden, maar verder is dit gewoon niet te controleren. Ik vraag me af hoe ze de kosten dan hebben weten te drukken voor wat betreft de feitelijke vervanging van het lager, want al met al kostte het wiellager me inclusief montage en BTW nog altijd ongeveer € 206,-.
Al met al erg teleurstellend. Het gaat me niet eens zozeer om het bedrag (hoewel ik het liever niet had uit willen geven), maar om de opstelling van de Pon organisatie. Blijkbaar kan een defect, draaiend onderdeel alleen kosteloos tijdens de garantieperiode worden vervangen. Nu zullen er velen zijn die zeggen dat een wiellager altijd stuk kan gaan, maar de auto is altijd goed en netjes behandeld en heeft ook geen schade gehad. Dan mag je naar mijn mening ook een langere levensduur verwachten dan iets meer dan 2,5 jaar en 60.000 km.
Ik ben er in ieder geval nog niet uit of mijn volgende auto weer uit het VAG-concern zal komen en dat heb ik ook in de enquete van mijn dealer aangegeven. Dat heeft niet zozeer met het product te maken, maar met de service er omheen. De dealer heeft overigens verder prima werk geleverd.