60.000 km + afhandeling coulance door Pon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michel

Forumguru
In een ander draadje heb ik hier al eens iets over verteld, maar hier in meer detail mijn ervaringen bij/na een onderhoudsbeurt en de afhandeling van een coulance aanvraag door Pon. Ik heb hier even mee gewacht, omdat ik in afwachting was van de reactie van Pon.

Een kleine 2 weken geleden heb ik mijn trouwe vierwieler weggebracht voor een 60.000 km onderhoudsbeurt. Eigenlijk was er weinig nieuws te melden, waar men naar moest kijken. Alleen twijfelde ik of de voorbanden na al die kilometers al niet ver heen waren, maar verder verwachtte ik eigenlijk geen bijzonderheden.

Aan het begin van de middag werd ik teruggebeld over de werkzaamheden, die men al had uitgevoerd en dat waren dus gewoon zaken die onderdeel zijn van een grote(re) onderhoudsbeurt, zoals olie, luchtfilter, bougies, interieurfilter etc.

Zoals ik eigenlijk al vermoedde liepen de banden toch zachtjes op hun eind en dienden ze te worden vervangen. Daarnaast waren de twee richtingaanwijzerlampjes aan de achterkant aan vervanging toe, omdat de oranje verf op die dingen langzaamaan losliet. In feite gaven ze dus wit licht af. Maar goed, dat zijn kosten die zijn te overzien en banden zijn natuurlijk normale slijtage.

Maar als klap op de vuurpijl kwam daar dus nog eens de vervanging van een wiellager bij. Ik had hier niets van gemerkt, dus was redelijk verrast toen ik dit hoorde. Mijn auto is van november 2005 en valt dus 8 maanden niet meer in de garantie. De dealers mogen van Pon geen coulance aanbieden als het gaat om draaiende delen, dus ik moest wel betalen, anders kreeg ik om begrijpelijke redenen mijn auto niet mee. Ik mocht dus even bijna € 800,-afrekenen.
Ik kreeg wel het advies om bij de importeur een verzoek tot (gedeeltelijke) coulance in te dienen, dus dat heb ik dezelfde avond nog middels een brief gedaan.

Vandaag heb ik dus uitsluitsel gekregen van Pon en het antwoord was duidelijk: "Wij hebben uw coulance verzoek in behandeling genomen en kunnen deze, op basis van de leeftijd en de aard van het defect aan uw auto, niet honoreren. Hierdoor hebben wij geen mogelijkheid om tot een tegemoetkoming in de gemaakte reparatiekosten te komen."
Verder stond er vermeld dat de dealer er alles aan heeft gedaan om de kosten zoveel mogelijk te drukken. Dit laatste moet ik maar aannemen, want weliswaar kreeg ik korting op de banden, maar verder is dit gewoon niet te controleren. Ik vraag me af hoe ze de kosten dan hebben weten te drukken voor wat betreft de feitelijke vervanging van het lager, want al met al kostte het wiellager me inclusief montage en BTW nog altijd ongeveer € 206,-.

Al met al erg teleurstellend. Het gaat me niet eens zozeer om het bedrag (hoewel ik het liever niet had uit willen geven), maar om de opstelling van de Pon organisatie. Blijkbaar kan een defect, draaiend onderdeel alleen kosteloos tijdens de garantieperiode worden vervangen. Nu zullen er velen zijn die zeggen dat een wiellager altijd stuk kan gaan, maar de auto is altijd goed en netjes behandeld en heeft ook geen schade gehad. Dan mag je naar mijn mening ook een langere levensduur verwachten dan iets meer dan 2,5 jaar en 60.000 km.

Ik ben er in ieder geval nog niet uit of mijn volgende auto weer uit het VAG-concern zal komen en dat heb ik ook in de enquete van mijn dealer aangegeven. Dat heeft niet zozeer met het product te maken, maar met de service er omheen. De dealer heeft overigens verder prima werk geleverd.
 

Wallie

Lid
Ja, welkom bij Pon... stelletje klantonvriendelijke z*kken zijn het daar, zeker als het om dit soort dingen gaat :(.
 

Gieliovd

Forumguru
Jammer zulke dingen Michel. Ik had het andere draadje ook al gelezen.

Ik kan er mateloos gefrustreerd door raken, zulke dingen.

Het is een moeilijk punt van discussie. De ene rijdt 300.000 km met een wiellager en de volgende 60.000. Is dit buitensporige slijtage? Ik vind van wel. De dealer niet.

Maar denk maar zo. Zal het bij de Nissan of de Toyota wel vergoed zijn? Ik weet het niet.
 

cvegreen

Forumguru
Ik had het in het andere draadje ook al gelezen en gevolgd . Nu ik verwachte het wel een beetje dat het niet onder garantie zou vallen , gewoon omdat het een rollend onderdeel is . Of het bij andere merken beter is weet ik niet , heb het nog nooit meegemaakt. Ik heb tot nog toe al heel veel geluk gehad met mijn wagens , dat er niet te veel stuk ging .
 

VEEJAY

Forumguru
Tis jammer dat ze zulke leuke auto's importeren, want anders zou ik er met een boog omheen gaan.
 

Psioneer

Actief lid
Bij een Toyota wiellagers vervangen? Rijd al 15 jaar met de mijne (bouwjaar 1978). Heb ooit 200km met de assen vol water gereden omdat de ontluchting niet afsloot onder water en ik wel nog naar huis wilde na drie kwartier vast te hebben gezeten in de Oude Maas.
Even op z'n kant gehouden om het water eruit te laten lopen, nieuwe olie erin en gaan met die banaan. Alweer zo'n 50000km geleden inmiddels.

Dat was pas kwaliteit. Onverwoestbaar, zo'n Landcruiser.

Ben overigens altijd welkom bij de dealer. Niet zo bij de wasstraat.
 

Michel

Forumguru
Na het uiten van mijn teleurstelling via een mail, heb ik vandaag van mijn dealer een voorstel te horen gekregen, waarin ik me kan vinden. Wat mij betreft is het hiermee afgedaan en men heeft er weer een tevreden(er) klant. Eind goed, al goed.

Alleen kan ik nu het icoontje naast het onderwerp niet meer aanpassen. Het huidige icoontje geeft in ieder geval niet meer mijn bui weer n.a.v. dit voorval.
 

Hugo1973

Actief lid
Na het uiten van mijn teleurstelling via een mail, heb ik vandaag van mijn dealer een voorstel te horen gekregen, waarin ik me kan vinden. Wat mij betreft is het hiermee afgedaan en men heeft er weer een tevreden(er) klant. Eind goed, al goed.

Kan ik daaruit opmaken dat de dealer toch nog een bepaalde geldelijke vergoeding heeft toegekend? Niet dat ik nieuwsgierig ben hoor, maar ik ben wel benieuwd hoe dergelijke zaken worden afgehandeld.

Zoals - waarschijnlijk - bekend ben ik hier nog vrij nieuw (ik rijd pas sinds afgelopen vrijdag Skoda); daarvoor heb ik 9 jaar Renault gereden. Daar waren ze ook niet echt goed in coullance. Zo zijn er bij mijn laatste Renault na zo'n 30.000 km bougies vervangen... Dat vond ik ook vrij vlot, maar een heel lang verhaal van de dealer kort samengevat: ik kon fluiten naar mijn centjes...

Vandaar dat ik het wel interessant vindt hoe ze dat bij Skoda regelen...
 

van_der_P

Senior Member
Na het uiten van mijn teleurstelling via een mail, heb ik vandaag van mijn dealer een voorstel te horen gekregen, waarin ik me kan vinden. Wat mij betreft is het hiermee afgedaan en men heeft er weer een tevreden(er) klant. Eind goed, al goed.

Alleen kan ik nu het icoontje naast het onderwerp niet meer aanpassen. Het huidige icoontje geeft in ieder geval niet meer mijn bui weer n.a.v. dit voorval.

Als ik dat zo lees, dan zijn er toch nog dealerbedrijven die de klantevredenheid hoog in het vaandel hebben staan.
Was mijn dealer ook maar zo.
Helaas komt het geld verdienen bij mijn dealer op de eerste plaats.
 

Desperado

Forumguru
Als ik dat zo lees, dan zijn er toch nog dealerbedrijven die de klantevredenheid hoog in het vaandel hebben staan.
Was mijn dealer ook maar zo.
Helaas komt het geld verdienen bij mijn dealer op de eerste plaats.
Bij allemaal, alleen kan de ene dat netter en klantvriendelijker als de ander :529:
 
€ 206,- vind ik eerlijk gezegt voor een wiellager niks,
vooral niet moet moteren er bij dus je bent zeker wel gematst, anders was de prijs wel hoger gewees.

maar ja heb er zelf bijna elke dag mee te maken werk bij leasmaatschapij en PON is meestal wel moelijk met grantie of coulange maar laat de dealer het is aan kaarten met PON of contact op nemen met ........ stuur wel PB'tje.

gr jeroen
 

van_der_P

Senior Member
€ 206,- vind ik eerlijk gezegt voor een wiellager niks,
vooral niet moet moteren er bij dus je bent zeker wel gematst, anders was de prijs wel hoger gewees.

maar ja heb er zelf bijna elke dag mee te maken werk bij leasmaatschapij en PON is meestal wel moelijk met grantie of coulange maar laat de dealer het is aan kaarten met PON of contact op nemen met ........ stuur wel PB'tje.

gr jeroen

Dat zijn natuurlijk standaard prijzen, maar goedkoop vind ik anders. Wat is de prijs van een lager, en hoelang is een monteur hiermee bezig ?
 
lager kost meestal inc, tegen de 180 a 190 euro,

ga even uit van golfje,

maar dan moet de monteur het wiel er afhalen schrijf met remklauw,

dan nog een keer de pers pakken om het lager er uit te perssen dan het nieuwe er weer in en alles weer in elkaar,

dus daarom vond ik het wel mee vallen meestal kom je toch rond de 250 a 300 euro uit.

gr jeroen
 

van_der_P

Senior Member
lager kost meestal inc, tegen de 180 a 190 euro,

ga even uit van golfje,

maar dan moet de monteur het wiel er afhalen schrijf met remklauw,

dan nog een keer de pers pakken om het lager er uit te perssen dan het nieuwe er weer in en alles weer in elkaar,

dus daarom vond ik het wel mee vallen meestal kom je toch rond de 250 a 300 euro uit.

gr jeroen

Dat had ik niet verwacht
 

EdK

Forumguru
180 a 190 euro voor een lager ?
Is deze van goud gemaakt of zo ??
Als ik naar Eriks in Alkmaar rijdt dan ben ik er van overtuigd dat ik voor stukken minder geld een kwalitatief vergelijkbaar lager heb , maar wel voor een stuk minder geld !!

Voor degene die de firma Eriks niet kennen, dit is een bedrijf dat gespecialiseerd is in keerringen lagers en hydrolic etc etc
Onze aankomende australier Gieliovd zal deze firma ook wel kennen ( is haast een buurman van hem ) en zal ongetwijfeld mijn lijstje kunnen aanvullen met dingen waar zei in gespecialiseerd zijn !
 

Michel

Forumguru
@Higgy: Mijn dank is groot!

@Hugo1973: In het kort komt het erop neer dat importeur, dealer en ondergetekende gezamenlijk de reparatie betalen, omdat de fabriek van mening is dat er geen coulance wordt gegeven op zo'n draaiend deel na de garantieperiode.
 

Gieliovd

Forumguru
Eriks is een hele mooie technische groothandel. Ik weet niet of ze ook handel drijven met particulieren!
 

EdK

Forumguru
Eriks is een hele mooie technische groothandel. Ik weet niet of ze ook handel drijven met particulieren!


Weet ik ook niet , maar via je bedrijf is er altijd wel iets te regelen !!
gelukkig doen wij af en toe wel zaken met ze , dus kan er via bedrijf indien nodig wel terecht !!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan