6-versnellingen, zin of onzin?

LenK

Forumguru
En dan is er nog geen universeel antwoord te geven.
De ene 6-bak is alleen voor betere verdeling van de verzetten, de hoogste versnelling komt dan ongeveer overeen met de 5 van de 5 bak.
E de andere 6-bak is eigenlijk een 5-bak met een extra 6e versnelling voor lagere toerentallen.
 

hemi24

Forumguru
Op het moment dat je na verloop van tijd volgend schakelpatroon "aanleert" om van stilstand naar 100 a 120 km/h te acceleren: 1-2-4-6, lijkt het me dat een 6-bak overbodig is...

Dat is de ervaring die ik heb met bijv. een Opel Astra 1.7CDTI en een lang weekend A3 1.8TFSI...
 

LenK

Forumguru
Ja en als je een auto met genoeg koppel hebt dan schakel je 2-4-6, dan heb je aan een 3-bak genoeg :grin:
 

MarcoO2

Forumguru
Sterker nog, ik sla regelmatig 4 versnellingen over... doortrekken in z'n 1 en dan gelijk naar z'n 6!
 

Constant

Erelid
Ik sprak een keer een leaserijdert, elke keer als hij kwaad was op zijn baas (en dat was bijna dagelijks) trok hij zijn Polo tot ver in het rood op in de tweede versnelling tot aan de honderd. Na een paar maanden kreeg de auto natuurlijk kuren.
 

hemi24

Forumguru
Dan kun je inderdaad wachten op de kuren (olieverbruik, koppakking, etc...)

Ook niet echt het toonbeeld van beschaving en intelligentie... :shocked:
 

flip

Lid
Trouwens, hemi24, kan je ook bevestigen dat die 1.6 na verloop van tijd vlotter wordt onderin de toerentallen (als we dan toch maar versnellingen overslaan komt dat goed uit!)? Of neem ik mijn wensen voor waarheid...
 

hemi24

Forumguru
Trouwens, hemi24, kan je ook bevestigen dat die 1.6 na verloop van tijd vlotter wordt onderin de toerentallen (als we dan toch maar versnellingen overslaan komt dat goed uit!)? Of neem ik mijn wensen voor waarheid...

Beneden 1200 omw: nerveus en zwak;
Vanaf 1500 omw blijft hij gelijkmatig doortrekken.
Of zoals ze in een duitstalig forum stelden: "wie im Aufzug"
 

MarcoO2

Forumguru
Volgende keer een Dafje kopen - die deden het met 1 versnelling...
hahaha... maar die waren weer niet vooruit te branden... :smiley29:

enne, om eerlijk te zijn: vier versnellingen overslaan kan wel, maar ook maar net... aan het einde van de 1 rijd ik ongeveer 60, en da's ook wel echt het minimum voor de 6e versnelling. 't is typisch een gevalletje van "gewoon, omdat het kan..." :grin:
 

hemi24

Forumguru
Volgende keer een Dafje kopen - die deden het met 1 versnelling...


één "versnelling", maar wel met oneindig veel overbrengverhoudingen!!!

Leuk puntje voor een discussie: het nut van het handmatig schakelen van de voorgeprogrammeerde standen op een CVT/duwband.
 

Racer

Lid
Tsja, tot een jaartje of 2 terug was het nog feest op de A7. Tegenwoordig zijn er zoveel plekjes waar ze kunnen staan...... en vaak staan!

Als je dan met 230 voorbij komt zoeven (snachts uiteraard ;)), dan ben je echt aan de beurt!

Racer

PS. ik weet het, onverantwoord enzo. Maar o zo leuk!
PS2. @MarcO2: wordt het geen tijd voor W- of Y-type banden? >270 kmh ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Tsja, tot een jaartje of 2 terug was het nog feest op de A7. Tegenwoordig zijn er zoveel plekjes waar ze kunnen staan...... en vaak staan! Als je dan met 230 voorbij komt zoeven (snachts uiteraard ;)), dan ben je echt aan de beurt!

Racer

PS. ik weet het, onverantwoord enzo. Maar o zo leuk!
PS2. @MarcO2: wordt het geen tijd voor W- of Y-type banden? >270 kmh ;)

:ot:Ja, je kunt aardig aan de beurt zijn als je even niet oplet... maar mijn ervaring is wel dat je met een beetje scherpe blik toch aardig door kunt rijden.

Mijn banden gaan inderdaad maar tot 240 km/u, terwijl mijn auto nu een stuk harder loopt. Maar ja, de leasemaatschappij heeft daar geen boodschap aan... die verwachten geen 240+ bij een 1.8-tje... :grin: en zo vaak kan ik dat nou ook weer niet rijden, dus ik laat het maar zo.

terug ontopic: ik heb vandaag eens zitten vergelijken met mijn 5e en 6e versnelling, maar 't scheelt meestal toch een paar honderd toeren bij dezelfde snelheid... ben nog steeds erg blij met die 6-bak!
 
Bovenaan Onderaan