6-bak of DSG ??

Jewepe

Forumguru
@haassie
Ik zou toch even teruggaan naar TVS met deze ervaringen. Dit is echt abnormaal wat jij beschrijft. Ik heb twee auto's met DSG gereden (één getuned/geoptimaliseerd) en nooit meegemaakt wat jij beschrijft. Beiden overigens een 6-bak en beiden tot 275000 km gereden. Nu weer een handbak omdat ik de nieuwe 7-bak te risicovol vond als particuliere rijder.
 

haassie

Forumguru
Automaat is op zich heel relaxed rijden laat ik daar duidelijk in zijn. Er zit echter een groot verschil tussen de dsg6/7....qua souplesse/betrouwbaarheid. In de lichtere autos/motoren werkt het beter wat ik zo lees omdat deze lichtere bak hiervoor is gebouwd. Ben al meerdere keren terug geweest. Koppeling is als nieuw qua waarden. Softwarematig is er niets meer te regelen. Hardwarematig is er nu weer een nieuwer type koppeling op de markt wat een hoop problemen zou moeten verhelpen met (korte slipmomenten na koude start bij vochtig weer). Vanochtend overigens weer probleemloos ondanks vochtige weer. We zien wel wat de dag van morgen gaat brengen. Wellicht als iemand anders hem bestuurd dat die persoon niets waarneemt en zegt “wat heerlijk”. Heb het voor nu maar even geaccepteerd.

Met een handmatige bak heb je deze wisselvalligheid iig niet en ligt het soepele schakelen 9 van de 10 keer aan jezelf. Ook hier kan de koppeling stuk echter pas bij goed gebruik na 250k?

In mijn auto zit nu al de 3e (60k en 130k)!!!...auto gekocht bij 122k.

Als je voor een dsg7 gaat maak iig goede afspraken met de verkopende partij. Aankoopcheck bij tvs of iets dergelijks.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Heb van 2009 tot 2014 een Golf met DSG7 gehad. In het begin veel problemen gehad met rare 'goedkope' rammels uit de bak. Diverse software updates gehad, waarna het uiteindelijk over was. Reed 95% van de tijd snelweg ritten van zo'n 175km. Dus niks te lijden zou je denken. Toch gestrand, binnen de 100.000 km met een defecte bak. Bleek de Mechatronic (elektronica) defect te zijn.
Als ie goed werkte, dan was het fijn rijden met DSG. Maar als ik er privé mee zou rijden, dan zou ik altijd zorgen voor een 'DSG potje' voor onvoorziene uitgaven......
 

Highway

Forumguru
1.8 tsi 6-bak handgeschakeld bij 190 000 koppeling laten vervangen. Was behoorlijk op. Originele koppeling, mij niet bekend hoe de vorige eigenaar met de auto is omgegaan.

Schakelen ging de ene dag erg lasting, de andere weer zonder problemen. Koppeling pakte wel erg laat op, vandaar de vervanging.

Dubbel massa vliegwiel was wel flink kapot (lees vaker over problemen met het dubbel massa vliegwiel).Dat is dan weer een puntje van de handbak.
 

EdK

Forumguru
Ach als ik een YETI weer zou aanschaffen dan is dat gewoon weer lekker met een handbak...
Lekker zelf bepalen wanneer je schakelt en ook minder hoge kosten als er problemen zijn tov de DSG
Maar goed hierin kom ik steeds meer in een groepje terecht die uitstervend is....
 
Bovenaan Onderaan