6-bak of DSG ??

Eduardo

Forumguru
Beste Yeti-rijders,

Op dit moment rij ik m’n 3e Yeti en hij bevalt nog steeds geweldig.
Vooral de hoge zit icm chronische rugklachten is voor mij een uitkomst.
Ik heb proefgezeten in een Karoq, maar die zit voor mijn rug lang niet zo goed.
Ik heb dus besloten om het rijden met de Yeti zo lang mogelijk vol te houden.
Mijn plan is dus om nog 1x een nieuwere Yeti (2017) aan te schaffen.
Maar ik twijfel tussen een handschakelbak of DSG.

Mijn vraag:
Waar zouden jullie voor kiezen en waarom ??

Alvast dank voor jullie reacties
 

Captain Hook

Forumguru
Maar de zithouding en hoe dat bevalt voor je rug, is toch voornamelijk afhankelijk van de toegepaste stoel? :pieker:

Zo hebben wij, destijds bij de aanschaf van onze Roomster, expliciet voor de 'sportstoelen' gekozen. Die zaten en zitten nog steeds, veel beter, dan het standaard zitmeubilair.

En de keuze voor al dan niet DSG; tja, wat ben je gewend en wat wil je?
Nog afgezien van de meerprijs, is dat het je waard? Maak eens een proefrit in een auto met/zonder DSG en ervaar het verschil.

Ik zou zelf niet meer zonder willen. Gewoon zoveel relaxter. :thumbsup:
 

Renkie

Forumguru
Als je privé een auto koop en er zo lang mogelijk in wilt rijden zou ik een handbak kiezen. DSG is op zich mooi maar blijft storingsgevoeliger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Eerste wedervraag: waarover twijfel je precies? Over prettiger rijden of juist niet, of over mogelijke technische problemen die zich zouden kunnen voordoen, of nog iets anders?

Ik rij sinds een maand of 4 (weer) met een dsg en geniet er bijna elke meter van. Het rijdt super-relaxt. Het enige vervelende aspect zit 'm in het startstopsysteem, dat moet ik aan het begin van elke rit handmatig uitzetten om niet net op een ongelegen moment een halve seconde stil te vallen als ik eigenlijk al weg had willen zijn. Is met VCDS wel op te lossen trouwens, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Er is maar één manier om erachter te komen of je het lekker vindt rijden of niet: maak een uitgebreide proefrit, liefst met een flink deel aan druk stadsverkeer, en oordeel dan.

Voor wat betreft de technische aspecten die op dit forum nogal eens voorbijkomen: de schakelmomenten in D en S stand kunnen desgewenst aangepast worden. Dat heb ik nog niet laten doen, want ik ervaar hoegenaamd niet het hier vaak bekritiseerde verschijnsel dat in D "altijd" veel te vroeg wordt opgeschakeld en in S "altijd" véél te hoog in de toeren wordt doorgejaagd. Nou ben ik ook niet zo'n piloot die altijd een raketstart wil nabootsen en ik zie ook wel dat met name de 2e versnelling er in beide gevallen tamelijk vroeg inkomt, maar met een klein beetje beleid gas geven helpt enorm om de koppelingen te ontzien.

Ik rij overigens nu een Seat met dsg7 en het zou me niet verbazen als die bakken van huis uit toch net iets anders zijn afgesteld dan bij Skoda. We hadden van de zomer onze 1100 kilo Eriba aan de haak en het viel mij op dat de bak ook in de S-stand rond de 80 toch gewoon naar 7 schakelde en ook alleen naar de 6 terugging als daar een duidelijke reden voor was, dus niet bij elk viaduct of zo. Al met al zie ik voor mijn auto nog even geen reden om een 500 euro te gaan uitgeven aan dsg-optimalisatie, maar dat kan voor een andere auto en/of een andere rijstijl natuurlijk anders liggen.

Ook hiervoor geldt, naast kennisnemen van wat anderen erover melden:
zelf proefrijden en ervaren - en uiteindelijk ook zelf kiezen natuurlijk... :pardon:
 

Helle

Actief lid
Als je privé een auto koop en er zo lang mogelijk in wilt rijden zou ik een handbak kiezen. DSG is op zich mooi maar blijft storingsgevoeliger.

Ik rij al 20 jaar met een Golf IV DSG 110pk TDI.
Nog nooit geen last gehad met de DSG.
Aangezien ik verlamd ben tot aan de borst, heb ik ook geen andere keus dan DSG, maar het is een groot gemak, en een genot om te rijden.
 

hemi24

Forumguru
@Helle : DSG in een Golf 4 met TDI uit het tijdperk vóór de pompverstuivers?!?

Denk dat je je vergist...

@Eduardo : een DSG-7 zou ik (privé) laten staan, ivm veelvuldig optreden storingen/trillingen en koppelingsplaten de vaak vroegtijdig zijn versleten.

Volgens mij blijft er dan enkel de versie met 2.0 TDI en DSG-6 over, die je waarschijnlijk in Dld nog wel jonggebruikt kunt vinden, maar in NL waarschijnlijk niet.

https://www.autoscout24.de/angebote...9956691-712d-4a32-a9e6-9429739bf4de?cldtidx=1
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik rij al 20 jaar met een Golf IV DSG 110pk TDI.
Dat je met een automaat rijdt, geloof ik zonder meer. Maar dat er 20 jaar geleden al een DSG zou zijn klinkt dan weer net iets te mooi, want voor zover ik weet werd die door VW voor het eerst op de markt gebracht in 2003 of zo.
Of vergis ik me hierin? :pieker:
 

Captain Hook

Forumguru
DSG geschiedenis:
https://de.wikipedia.org/wiki/Doppelkupplungsgetriebe

In Großserie wurde ein Doppelkupplungsgetriebe erstmals unter der Bezeichnung Direktschaltgetriebe (DSG) von VW im Jahr 2003 eingeführt. Hersteller der nasslaufenden Doppelkupplung ist der Zulieferer BorgWarner Transmission Systems. Seit 2008 verwendet VW auch 7-Gang-Direktschaltgetriebe mit Trockenkupplung für kleinere Motoren bis 132 kW und Drehmomente bis 250 Nm.[2] 2009 folgte mit dem DQ500 ein weiteres Modell, das in größeren Fahrzeugen bis zu 600 Nm angeboten wird.[3]

Maar @Helle zegt "Nog nooit geen last gehad met de DSG".
M.a.w. hij heeft altijd last gehad met de DSG... :D
 

Helle

Actief lid
@Helle : DSG in een Golf 4 met TDI uit het tijdperk vóór de pompverstuivers?!?

Denk dat je je vergist...

@Eduardo : een DSG-7 zou ik (privé) laten staan, ivm veelvuldig optreden storingen/trillingen en koppelingsplaten de vaak vroegtijdig zijn versleten.

Volgens mij blijft er dan enkel de versie met 2.0 TDI en DSG-6 over, die je waarschijnlijk in Dld nog wel jonggebruikt kunt vinden, maar in NL waarschijnlijk niet.

https://www.autoscout24.de/angebote...9956691-712d-4a32-a9e6-9429739bf4de?cldtidx=1

Ik zal er te weinig van kennen.
Ik dacht dat DSG gewoon stond voor een automatische versnellingsbak.
Bij deze mijn verontschuldigingen.
Waar zit het verschil tussen een automatische versnellingsbak en een DSG, want zoals je wel al hebt kunnen zien, ben ik een leek op dat gebied :maakmegek:
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij blijft er dan enkel de versie met 2.0 TDI en DSG-6 over
Alsof dát (privé) zo'n voordelige oplossing is... :pieker:

Bij een gemiddelde privé jaarkilometrage van pakweg 15000 is een dergelijke auto zó veel duurder om aan te schaffen en te bezitten (afschrijving, verzekering, houderschapsbelasting) dan een simpeler gemotoriseerde benzineversie dat je voor de (zekere!) meerkosten over een paar jaar gerekend nog heel wat aan je DSG7 zou kunnen laten repareren als dat al nodig zou blijken, wat nog helemaal niet bij voorbaat vaststaat.
 

hzw

Nieuw lid
Ik heb een Yeti DSG van 2016. DSG schakelt zeer snel De N stand schakelt naar mijn zin te snel op. De S stand is beter maar ook net niet wat ik wil. Handmatig schakelen met de DSG door de pook simpel een stukje naar voren of naar achter te duwen/trekken vind ik momenteel het fijnste. Geen koppeling meer intrappen, geen gas meer verminderen.
 

0ri0n88

Forumguru
viel mij op dat de bak ook in de S-stand rond de 80 toch gewoon naar 7 schakelde
Dat was dan wel op cruisecontrol?. Zonder cruise schakelt de S sws niet naar de 7e versnelling (althans in mijn dsg7 van mijn oude o2)

De N stand schakelt naar mijn zin te snel op.
Aparte stand. Bij mij doet die in de N helemaal Nada ;)

@Eduardo persoonlijk zou ik ondanks problemen die ik had met een dsg toch eerder voor de automaat kiezen. Veel meer comfort naar mijn mening. Automaat weet je van tevoren dat het duurder is in aanschaf en bij onderhoud ook meestal. Dat is de afweging die je moet maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat was dan wel op cruisecontrol?
Waarschijnlijk wel, daar heb ik niet zo op gelet. Maar ik gebruik de CC zoveel mogelijk in alle soorten snelheidsgebieden, dus de kans is groot.
Vraag me trouwens af wat de gedachte achter die maatregel is?

<edit> nu ik er even over nadenk, realiseer ik me dat hij (zonder caravan) wel degelijk rond de 80 naar de 7e doorschakelt, ook in S, mits er op dat moment niet wordt geaccelereerd.
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
Dat is dan recentere software. Al reed ik 160 in S bleef die in 6e versnelling. Zodra cruise ingeschakelt werd pas naar 7.
De reden zal zijn dat het "sportiever" aan doet en je dan dus hoogtoeriger rijdt. Wat met turbomotoren helemaal niet echt nodig is maar het klinkt wel stoerder natuurlijk.
Je zult accelereren bedoelen.? In de S schakelt die dan inderdaad veel sneller terug wat opzich en zeker in geval met caravan best fij kan zijn.
 

Porettuhcs

Senior Member
DSG.... zonder twijfel en ik heb mijn auto privé aangeschaft.

Omdat het zoooooo heerlijk ontspannen rijdt.

Ik heb de DSG wel bij JD laten aanpassen. Dit was geen echte must voor mij maar het was in combinatie met tuning van de motor een "leuke" combi prijs.
 

haassie

Forumguru
DSG....7 nee, 6 ja(?)....vraagteken omdat ik er zelf nooit mee heb gereden maar wel beter/betrouwbaarder zou moeten zijn. Helaas zijn er niet zoveel benzine motoren met dsg6.

Mijn DSG7 geeft tijdens 10 ritten iedere keer weer een ander gevoel, ondanks aangepaste software e.d....zomers beter dan in de winter???

En hetgeen er wordt gezegd over rijstijl, nonsens, rustig rijdend doen zich de meeste ongemakken voor, hoewel er ook dagen zijn dat het vlekkeloos werkt. Die wisselvalligheid maakt je gek....
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb 134k gereden met een DSG6 (dienst-O2c 1.9 TDI eind 2007 tot begin 2011) en dat beviel mij prima.
Helaas was de privé opvolger F2c Greenline niet leverbaar met DSG, dus toen weer ruim 7 jaar handgeschakeld.
Ook niks mis mee, maar nu wel weer heel blij met de DSG7.
 
Bovenaan Onderaan