4x4 Probleem.

@hemi24 Had hem vorige week laten uitlezen door een garage. Deze had welliswaar alleen de opties superb I en II . Hierdoor ga ik er van uit dat het wat verouderde software was. Mijne is de Superb II dus hoop dat als er een storing was het wel zichtbaar was. Er was geen melding te doen mbt aandrijving...

Ik weet de vorige eigenaar had ooit eens een electrisch module gekocht.
Naar eigen zeggen had hij eens de auto op een brug en kwam er toen pas achter dat de achterwielen het niet deden en kocht een niet via de dealer electrisch kastje. Erna deed de achter as het weer.

Wellicht koop ik zo een electrisch unit op internet en probeer ik dat?

Hoe heet zo een unit? Wellicht weet iemand waar ik zoon kastje goedkoper online kan kopen???



Wederom alvast bedankt
 
Heb de auto op een brug gehad. Alle 4 de wielen draaien dan wel. Als ik een heel klein beetje aan de handrem trek stop het achter bijna vrijwel meteen.

Het lijkt dus dat als er een beetje weerstand is de achterwielen niet meedraaien tenzij bij handrem intrekken er een sensor zegt achter mag niet mee draaien..
 

hemi24

Forumguru
Ik weet de vorige eigenaar had ooit eens een electrisch module gekocht.
Naar eigen zeggen had hij eens de auto op een brug en kwam er toen pas achter dat de achterwielen het niet deden en kocht een niet via de dealer electrisch kastje. Erna deed de achter as het weer.
Wellicht koop ik zo een electrisch unit op internet en probeer ik dat?....
Dus de vorige eigenaar heeft al lopen aanprutsen en jij wil de auto nog verder van de leg helpen..?

:sterretjes:
 

Duijzer

Donateur
Tenzij dat elektrisch kastje een 150kW elektromotor op de achteras is zou ik alles wat er achteraf opgebouwd is eraf halen en eerst eens kijken waarom hij niet doet wat hij origineel wel deed. En zeker niet zomaar investeren in een nieuw elektrisch kastje, wat dat dan ook mag zijn.

Wellicht bedoelt hij een regelunit of iets dergelijks, en heeft hij die laten vervangen door een niet-origineel onderdeel. Dat hoeft niet slechter te zijn, maar het kan zijn dat het nu weer stuk is. Het is complexe techniek, zonder kennis ervan zou ik daar niet zomaar zelf aan gaan rommelen. Als je iets niet goed doet lijkt het misschien te werken en heb je over 10.000km een kapotte versnellingsbak of differentieel..
 
Het gaat idd om het haldex regelunit. Op de rekening staat VAG Gen 4 haldex controller a 180 GBP (het was hier goedkoper om hem aan te schaffen) de rekening is van 06-2021 en dus vrij recent...

Ik ga er idd niet zo maar iets vernieuwen in de hoop hij het doet. Ik wil gewoon graag weer de 4x4 aan het werken hebben net xzoals ik op Youtube alle 4 de banden zie draaien in de sneeuw. zal nog even geduld moeten hebben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is het haldex filter en de olie al eens vervangen? Volgens de dealer hoeft dit niet maar het is wel degelijk nodig.
Heb eens in de rekeningen gekeken en zie dat de riem met rollen, waterpomp, achter veren, remschijven rem blokken en eens een nokkenaspositie sensor vervangen is. al met al best wat aan gedaan maar kan nergens Haldex onderhoud terug vinden..

Zelf nog wat gekeken over hoe het zelf te doen en kwam wat tegen omtrent zeefjes en filters wat wel eens vergeten wordt en hoe het te doen. https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=62152 zal zeker niet makkelijk zijn maar als mijn Haldex geen onderhoud heeft gehad dan wil ik niet weten hoe vies het er uit ziet.

Vandaag met verschillende Vag garages gebeld in Valkenburg kon in maart en Sittard kan ik over twee weken terecht....
 
Bovenaan Onderaan