4x4 Probleem.

Beste Forumleden,


Tot mijn verbazing kwam ik er achter dat het 4x4 systeem niet werk. Eindelijk kon ik naar de sneeuw in de Ardennen afgelopen weekend. Extra de wegen ingereden waar nog hoog het sneeuw was om mijn 4x4 Superb te testen. Nadat ik vast kwam te zitten en hulp kreeg om de auto te duwen zei iemand dat alleen de voor wielen draaiden. Heb ook het ASR eens uitgezet maar ze draaiden toen nog steeds niet. Nu weet ik niet of hij kapot is gegaan na vast in de sneeuw te zitten. Ook weet ik nu niet of hij het eerder wel deed...

Ook kwam er nadat ik eruit was. Rook onderuit de motorkap. Na direct kijken kwam het (vanaf de voorkant auto gezien) rechts achter er uit (zie foto). Het leek het zelfde rook als die van de standkachel die na een hele lange tijd weer eens aan gaat. Dit was kort en eenmalig, heb het gelukkig niet meer gezien. Naar mijn mening heb ik hem niet helemaal hoog de toeren in gejaagd maar schrok ik wel even van de rook. Ook de wielkasten achter waren redelijk schoon in vergelijking met voor van sneeuw ophoping.

Het gaat om een superb II 2.0 TDI 4x4 uit 2013

Ps, heb gezocht naar 4x4 in de zoekbalk zowel bij superb als in gehele site maar ik kreeg geen hits???

Iemand tips


Gegroet Joël IMG_20230125_205013.jpg
 

hemi24

Forumguru
Is de rook niet gewoon waterdamp geweest van sneeuw wat rond de uitlaat zich had opgehoopt?

Hoe zit het met het onderhoud van de Haldex koppeling?
Storingsgeheugen misschien eerst maar eens laten uitlezen..!
 
Het rook een beetje naar verbrande olie...

Haldex koppeling nog nooit van gehoord ik ga me er eens in verdiepen.

Heb zelf nooit een foutmelding gezien maar heb hem nog geen jaar. Ik ga hem maar eens uitlezen. Morgen eens rond bellen...
 

Thijs4motion

Forumguru
rook op die plek heeft nooit met je 4wd te maken.
er zit voor geen koppeling oid voor je 4wd, alleen na de versnellingsbak zit een haakse overbrenging naar achter

betreft onderhoud aan de haldex, ieder merk heeft zijn eigen voorschriften kwa onderhoud.
al gebruiken ze allemaal dezelfde koppeling, bijv. Volvo doet geen onderhoud aan de haldex.

en in de lijn van flauwe vragen,
zit de aandrijfas er nog wel onder naar achter, menig gierige nederlandes halen bij 4wd een aandrijfasweg om op brandstof te besparen
 

Cordoba

Forumguru
Ik had ook al het idee dat de auto mogelijk aangepast is naar FWD, bijvoorbeeld omdat de Haldex kapot was. Overigens moet je ook bij je banden wel rekening houden met een Haldexkoppeling: volgens de richtlijnen mag er maximaal 2 mm verschil in profieldiepte zitten tussen de voor- en de achteras. Is dat verschil groter dan slipt de Haldex continue een beetje om het verschil in omtrek tussen voor- en achterwielen te compenseren, en is de Haldexkoppeling snel versleten.
 
Bedankt voor alle reacties!!! Heb vandaag rond gebeld. En bij een iemand kon ik vandaag terecht om hem uit te lezen. Er waren geen fout meldingen omtrent de aandrijving of iets in die richting...

Heb zelf nog gekeken of de achter wielen aandrijf assen hadden. (Want zag op fotos van 4x4 op versnellingspook staan, en dat had mijne niet erop staan) Deze hadden ze gewoon. Of er een aandrijf as in het midden zit moet ik morgen weer even kijken.

De winterbanden heb ik er vorige week op gezet en merkte dat er een verschil was in profiel. Had het meeste profiel voor erop gezet. Denk eerlijk gezegd dat het miss wel 3 mm verschil is.

Ik kan nergens terug vinden of de haldax onderhoud heeft gehad.

Als ik ASR uitzet zouden de achterwielen dan moeten meedraaien bij glad ondergrond? Iemand zei dat dan alleen de voorbanden zouden moeten draaien wat me raar lijkt..


Gegroet Joël
 

hemi24

Forumguru
Zodra de voorwielen grip verliezen zouden de achterwielen bijgeschakeld moeten worden door de Haldex koppeling.
ASR uitzetten zou hierbij geen wezenlijk verschil mogen maken, behalve dat het motormanagement dan het vermogen niet afregelt.
 
Als ik de auto nu eens op een brug zet. De auto aan en in drive zet. Moeten alle vier de wielen dan draaien? Om toch even 100 procent zeker te zijn of de 4x4 het wel of niet doet...

Ik dacht zelf dat de achterbanden altijd zouden meedraaien met de voorbanden maar dit is dus alleen als de voorbanden geen grip hebben?

Heb nog even naar de banden gekeken maar het profiel in het midden van de band breedte is nagenoeg gelijk van voor en achter.

Ook heb ik net onder de auto gekeken en zag ik de aandrijfas, en deze dus gewoon aanwezig is.
 

Bijlagen

  • IMG_20230127_081518.jpg
    IMG_20230127_081518.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
....Overigens moet je ook bij je banden wel rekening houden met een Haldexkoppeling: volgens de richtlijnen mag er maximaal 2 mm verschil in profieldiepte zitten tussen de voor- en de achteras. Is dat verschil groter dan slipt de Haldex continue een beetje om het verschil in omtrek tussen voor- en achterwielen te compenseren, en is de Haldexkoppeling snel versleten.

Heb me laten vertellen dat het gaat om linker en rechterband achter kwa verschil profiel diepte en slijtage haldex, deze is nagenoeg gelijk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Nee, wat ze vertelt hebben (of wat je ervan begrepen hebt) klopt niet, het gaat echt om het verschil tussen voor- en achteras. De Haldexkoppeling vergelijkt namelijk de rotatiesnelheid van de wielen op de voor- en de achteras. Met verschillen tussen links/rechts heb je te maken met ABS en differentieel.
 
Ben vandaag uit een garage gereden zo schuin het bergje op omhoog. Ik merkte dat ik dus danig veel grip en kracht de berg op kon dat het haast niet op die manier zou kunnen met alleen voorwiel aandrijving. Waarschijnlijk werkt het 4x4 wel gewoon. Maandag kan ik langs komen om hem op de brug te zetten dan zijn alle vier de wielen van de grond en laat ik hem stationair lopen.
 

Frup

Forumguru
Succes gewenst! Ik hoop voor je dat het een storm in een glas 4x4 water is.
Aangestoken door dit verhaal, ben ik toch ook wat nerveus geworden. Het zal toch niet? Vanmiddag aangekomen in de sneeuw in Oostenrijk (bij het klimmen overigens veel plezier van de tuning gehad). Dus voor het hotel maar even de test gedaan. Gelukkig draaien alle vier de wielen…
 
Fijn om te horen @Frup heel veel plezier!!! We vertrekken zelf vrijdag naar Flachau :dankje:

Vandaag wezen magneetvissen met mijn zoontje. Flink door de modder gereden, toch maar een tweede keer geprobeerd of alle wielen draaien. heb het laten filmen om het toch zeker te weten. alle systemen gelaten zoals ze zijn, alleen de voorwielen spinden continue. Vast komen te zitten en gelukkig kwam een vrouw langs die haar auto beschikbaar stelde om ons eruit te trekken :oops:

Morgen eens bekijken of als alle vier de wielen draaien op een brug...
 
  • Leuk
Waarderingen: Frup
Bovenaan Onderaan