4 seizoenen banden

micky

Forumguru
Het is maar net wat je onder winterse omstandigheden verstaat.

In Nederland hebben we niet echt winterse omstandigheden heden op af en toe een bui sneeuw na, zijn dus ideaal voor hier.

Om nu heel de winter op sneeuw te rijden zijn ze minder geschikt..

Denkt dat Michelin ze daarvoor gemaakt heeft...

Denkt dat ze voor hier in Nederland beter geschikt zijn dan een band welke echt voor sneeuw zijn gemaakt...

Er staat bij Michelin toch echt af en toe en dan hebben ze het over koude regen sneeuw en ijzel, in Nederland hebben we zoals afgelopen jaar idd af en toe winterse omstandigheden gehad, maar je koopt de banden niet voor 1 winter, als je kijkt naar de afgelopen jaren, dan hebben we best heel vaak slechte omstandigheden, rij je dan niet elke dag, oke, maar stap je wel elke werkdag en in het weekend in de auto dan is het wel wat anders..
 

andrehj

Forumguru
Dat "af en toe" staat er natuurlijk omdat ze anders hun Alpin banden niet meer verkopen.... Voor de topicstarter: ik zou naast deze Michelin ook de Goodyear Vector 4seasons Gen2 even meenemen. Die doet het op nat wegdek en in de sneeuw beter dan de Michelin, en is ook wat zuiniger. Op droog wegdek en qua levensduur is de Michelin dan weer wat beter.
 

Spierings

Forumguru
Maar je moet all seasons ook niet vergelijken met echte winter banden vind ik, ze zullen altijd op bepaalde vlakken beter of slechter zijn als echte winter en zomer banden.

Hoe de michelins het in de praktijk doen tijdens de sneeuw is nog even wachten.
Op goede ijzel heb je met winter banden ook nul grip..

Persoonlijk wil ik gewoon all seasons omdat het makkelijk is, geen wissels meer, wat meer grip in winter en zonder problemen naar Duitsland in de winter.
Daarnaast vind ik de kosten van een 2e set het ook niet waard in vergelijking met wat het mij opleverd. Heb het jaren gered met een aangepaste rijstijl...Maar dat hangt natuurlijk ook van je type zomer banden af, een Conti sport contact levert heel stuk minder grip op dan een premium contact....
 

TurboBooster

Forumguru
Voor in Nederland is het met zg. all season banden prima te doen.
In die landen/streken waar in de winter erg veel sneeuw/neerslag valt en het landschap heuvelig is zijn normale winterbanden verreweg de beste keus. De grip van een echte winterband is veel beter dan van een all season band.
In de Alpenlanden zie je bij de bevolking die daar wonen dan ook geen all season banden.
Er is zelfs een groot deel van die bewoners die het hele jaar door op winterbanden rijden.
 

Smeeuwis

Donateur
@TurboBooster Klopt, maar bijvoorbeeld de locals in Scandinavië rijden, zeker verder noordelijk, het hele seizoen met spikes. In Zuid Spanje verkoopt Kwik Fit geen enkele winterband. Ik bedoel te zeggen dat je je moet aanpassen naar waar je woont en voor die ene week wintersport per jaar vind ik winterbanden niet meer noodzakelijk, de huidige all seasons voldoen volgens tests en persoonlijke ervaringen van bekenden ruim voldoende. Je moet er wel je rijgedrag op aanpassen, maar dat lijkt me een no-brainer.

Winterbanden blijven absoluut de beste in sneeuw, en als je in de Alpen woont of er langere tijd verblijft lijkt het me zeker aan te raden als het al niet verplicht is. Als je echter in NL woont zijn all seasons ruim voldoende. Let op: voor Oostenrijk en Zwitserland MOET het sneeuwvlok logo er op staan. In Duitsland is M=S voldoende, maar zou ik ook voor M+S plus het sneeuwvlokje gaan. Dus, voor één week wintersport per jaar en drie dagen sneeuw in NL (afgelopen jaar 0) koop ik geen winterbanden meer. Ik ga op onze prive auto all seasons leggen met goedkeuring voor A en CH (sneeuwvlok dus) en sneeuwkettingen mee voor als het niet meer gaat. Dit is voor mij en ik denk voor veel Nederlanders voldoende.

All seasons zijn gemiddeld iets duurder in aanschaf en zullen waarschijnlijk iets harder slijten vanwege de zachtere compound, maar dat weegt voor mij niet op tegen het stallen en halfjaarlijks wisselen.
 
@TurboBooster Winterbanden blijven absoluut de beste in sneeuw, en als je in de Alpen woont of er langere tijd verblijft lijkt het me zeker aan te raden als het al niet verplicht is. Als je echter in NL woont zijn all seasons ruim voldoende. Let op: voor Oostenrijk en Zwitserland MOET het sneeuwvlok logo er op staan. In Duitsland is M=S voldoende, maar zou ik ook voor M+S plus het sneeuwvlokje gaan. Dus, voor één week wintersport per jaar en drie dagen sneeuw in NL (afgelopen jaar 0) koop ik geen winterbanden meer. Ik ga op onze prive auto all seasons leggen met goedkeuring voor A en CH (sneeuwvlok dus) en sneeuwkettingen mee voor als het niet meer gaat. Dit is voor mij en ik denk voor veel Nederlanders voldoende.

Maar zijn alle all seasons banden nu toegestaan in Duitsland of zijn sommigen gewoon verkapte zomerbanden?
 

micky

Forumguru
All seasons zijn in All seasons niet de uitblinker, overal wordt concessie gedaan, zelfs de nieuwe spectaculaire band van Michelin wordt door hun zelf dus beoordeeld als "te monteren bij af en toe rijden in winterse omstandigheden" voor ons ook op de prive auto gewoon winterbanden in de winter.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Er zijn ook zat remmen waarmee wij rondrijden die niet uitblinken. Dwz, er zijn veel betere. Er zijn denk ik omstandigheden denkbaar waarin het beter is op winterbanden te rijden dan op all seasons. Sowieso als je op wintersport gaat ontkom je er niet aan. Maar doe je dat niet, dan zijn die omstandigheden dermate zeldzaam in ons land dat het de moeite niet loont. In de meeste gevallen zul je met 4 seasons ook veilig kunnen rijden. Ik heb het een paar seizoenen gedaan, maar op grond van een paar jaar ervaring besloten op 4 seizoenen banden over te stappen. Tot grote tevredenheid.
 

Smeeuwis

Donateur
@Skodacor Nee, niet alle all-seasons zijn goedgekeurd in de Alpenlanden. Zoals ik in mijn post aangaf is voor Duitsland het M+S symbool genoeg, maar moet voor onder andere Oostenrijk en Zwitserland echt het sneeuwvlok symbool er op staan. Er zijn all-seasons banden die beide symbolen NIET hebben en dus niet zijn toegelaten in D, A of CH! Ga voor advies dus ALTIJD naar de website van de fabrikant of vraag het na bij je bandenleverancier.
 

cortrans

Forumguru
Ik heb er toen ik deze auto kocht 4 nieuwe 4 seizoenen banden onder gekregen met zowel het M+S en het * embleem er op.
Ik ga er voor het eerst mee rijden. Heb eerlijk gezegd nog nooit speciale winter en zomer banden gehad.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij 30 000 km zit er bij mij voor nog 6,1/6,2 en achter 6,5/6,6 mm op. Vond dat wel verrassend gezien de verhalen over snellere slijtage van 4 s banden
 

cortrans

Forumguru
Ligt ook helemaal aan de rijstijl....... Alleen sturen met rollende banden (en niet als je stil staat) maakt al een wezenlijk verschil, en niet te vergeten, of je veel op de snelweg rijd, of veel stads verkeer.......
 

Rosinfield

† In Memoriam
ja, vnl (praktisch alleen) snelweg. En niet sturen bij stilstand idd. En ik rem zo weinig mogelijk, weet niet of dat scheelt
 
Ik heb de crossclimate in de maat 225/45r17 onder de Octavia. Ik moet zeggen dat ik er zeer blij mee ben. Ze voelen zeer comfortabel aan en met regen zijn ze geweldig. Dus voor Nederland uitstekend. Ook bij gewoon weer rijden ze goed en ook goede grip. Sneeuw heb ik nog niet kunnen testen en heel warm weer ook nog niet. Maar voor nu zeer tevreden en gelijk van de bandenopslag en wissel af.
 

Spierings

Forumguru
@Rosinfield nette waardes kwa banden slijtage....

Zolang zullen ze het bij mij niet volhouden, ze zullen bij 30000 wel weer aan vervanging toe zijn.. Mijn banden hadden die profiel diepte al na 7000km...
 

Michel

Forumguru
Met mijn eerste set 4 seizoenenbanden op mijn huidige Superb heb ik ongeveer 86000 km gereden. Toen waren ze wel alle vier op, maar ik heb ze dan ook regelmatig van as laten wisselen. En vanwege cupvorming heb ik ze op een gegeven moment moeten laten trimmen, ik meen na ongeveer 55.000 km. Zo'n actie kost je sowieso profiel.
 
Bovenaan Onderaan