4 seizoenen banden

Waalko Kramer

Forumguru
Heeft iemand ervaring met 4 seizoenen banden onder een Fabia.

Rij in de winter alleen in Nederland en rij jaarlijks ongeveer 18000 km.

Scheelt mij 2x 75 euro voor wisselen en opslag van de velgen en banden.

Als ik het doe is het verstandig om 16 of 17 inch er onder te laten zetten?

205(215)/45/16 of 205(215)/40/17.

Zie jullie reactie(s)
 

JXX

Senior Member
Tegenwoordig bestaat er ook een nieuwe band voor alle weersomstandigheden, namelijk de Michelin Crossclimate.
Hij is gemaakt van een innovatieve rubber compound. Hij zou beschikbaar zijn in 15,16 en 17 inch, volgens het artikel.
Staat deze maand een heel artikel over in de bijlage bij autowereld in België.:lezen:
Het is de allereerste zomerband ter wereld met een homologatie voor gebruik in de winter, hij mag niet vergeleken worden met een all season band. Hij zou perfect zijn voor het Belgische en Nederlands weer, het hele jaar door. Geen bandenwissels meer nodig en toch veilig rijden in de winter.
Prijzen zijn te vinden via autobandenmarkt,;)
 

Canon-Eye

Forumguru
hij mag niet vergeleken worden met een all season band
En van wie mag dat dan niet? Wat we waarmee vergelijken, dát maken we zelf wel uit hè... :jaja:
Sterker - je moet die band juist wel vergelijken met een of meer verschillende allseason (én winter-)banden voor je een keuze maakt.

Ik vind sommige appels ook lekkerder dan sommige peren (én andersom) - daar kom je alleen achter door de appels en de peren te vergelijken...
 

TurboBooster

Forumguru
Is een prima alternatief doch verwacht geen topprestaties die zomer of winterbanden in het juiste jaargetijde geven.
Ga dan voor 205/40_17.
Dat zal het weggedrag ten goede komen.
???De nieuwe All Weather van Michelin???
 

Spierings

Forumguru
Als je nu 16 inch hebt pak je toch ook gewoon een 16inch all season band ipv een compleet andere set.

De cross climate banden hebben ook mijn voorkeur. Zeer fijne band en naar mijn idee ook beter geschikt voor het betere stuurwerk aangezien er in deze band geen insnijdingen hebben zoals andere all seasons en winter banden. Dan blijft er ook niet zoveel split en grind in hangen....

Ik heb ze pas op de Ibiza van mijn broer gemonteerd in de maat 195 55 15. Hij vind vooral dat ze het in de regen het goed doen.
 
Laatst bewerkt:

JXX

Senior Member
Natuurlijk moet je vergelijken, ik zal mij anders uitdrukken, je mag hem niet "verwarren", het is een totaal andere band. Als ik een appel wil eten ga ik echt geen peer kopen!:maakmegek:
Zoals "Spierings" bevestigd, volgens het artikel behaalde hij een A voor remmen op nat wegdek, een C voor rolweerstand en één golfje voor geluid. Daarenboven heeft hij een optimale tractie op besneeuwde wegen.
In mijn geval zou deze CrossClimate minder dan 5 euro duurder zijn dan de zomerband Energy saver, ook van Michelin.
Het zou mijn volgende keuze kunnen zijn, als ik nieuwe banden nodig heb. Zeker vanwege het feit dat je verlost bent van zomer en winterwielen, telkens wisselen, stockeren, extra betalen als je het niet zelf doet...
 

micky

Forumguru
toch is Michelin zelf al aan het terug krabbelen, hij is volgens hunzelf alleen maar voor als je af en toe in winterse omstandigheden rijdt, een heel winterseizoen vind ik geen af en toe, dus je moet toch weer inleveren net als bij andere 4 seizoenen banden, eigenlijk rij je dus het hele jaar door in elk seizoen op banden die moeten "inleveren" onderstaande foto afgelopen donderdag bij de bandenboer gemaakt toen mijn Michelin Pilot Alpin gemonteerd werden..
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    449,6 KB · Weergaven: 60

kansberg

Forumguru
Allereerst het verschil tussen de Vredestein Quatrac 5 en de Michelin CrossClimate: die laatste mag volgens Thiollier niet worden geschaard onder de gewone 4-seizoenenbanden. Het heet officieel een zomerband te zijn die ook geschikt is voor gebruik onder winterse omstandigheden. Dat laatste betekent dat de band is uitgerust met een officiële wintermarkering: 3PMSF (het 3 Peak Mountain Snow Flake pictogram met 3 bergtoppen en een sneeuwvlok op de zijwand van de band). Deze markering geeft aan dat hij geschikt is voor wintergebruik, ook in landen die ’s winters een aangepaste bandenuitrusting voorschrijven.

Nu zijn de eisen die aan de normeringen gesteld worden, overigens relatief laag, zegt Eindhof. Het 3PMSF is bijvoorbeeld een door de industrie bepaalde norm waarbij een band een test op een besneeuwde ondergrond succesvol moet volbrengen. De Quatrac 5 is, in tegenstelling tot de CrossClimate meer gefinetuned richting een winterband. Eidhof: “Dit ‘finetunen’ is vaak een wezenlijk verschil tussen de verschillende aanbieders. Wij doen dat iets meer richting winter om de band werkelijk in alle seizoenen goed te laten presteren . We hebben overigens ook de ‘zomerversie’ Quatrac light, maar hier is veel minder vraag naar. Die zullen we straks ook niet meer voeren. De nieuwste Quatrac 5 is wat ons betreft uiteindelijk het beste compromis.”

Bron: www.trendsinautoleasing.nl
 

micky

Forumguru
@Rosinfield Michelin claimt een nieuwe samenstelling van het rubber te hebben waardoor het verschil met een echte winterband te verwaarlozen zou zijn.
 

EdK

Forumguru
@Rosinfield Michelin claimt een nieuwe samenstelling van het rubber te hebben waardoor het verschil met een echte winterband te verwaarlozen zou zijn.
Hiermee zeg je dus dat deze band een erg zachte compound heeft wat beter is voor de winter periode, maar dat hij op warme zomerse dagen hierdoor ook weer vlugger slijt !!??
 

hemi24

Forumguru
Als ik Michelin dus goed begrijp is het een herfstband die het ook goed doet onder winterse omstandigheden en waarmee je ook in de zomer kunt rijden?!?
Laten we de lente er dan ook bij pakken en het gewoon een all-season band noemen..!

Persoonlijk vind ik het weinig meer of minder dan een Alpin zonder de dwarslamellen
 

Cordoba

Forumguru
Dit blijft een discussiepunt, zeker als je (in de winterperiode) niet buiten Nederland komt. Er zijn al meerdere tests geweest die aangeven dat een goede zomerband het in de Nederlandse 'winter' vrijwel altijd wint van een winterband, ondanks de verkopers die mensen 26 weken per jaar met winterrubber op de weg willen hebben, omdat er 3 dagen per jaar winterse omstandigheden zijn in NL. Zo hou je ook de discussie met 4-seizoenenbanden, die (in het ideale geval) nooit supergoed maar altijd behoorlijk presteren. Telkens zijn er bandenfabrikanten die beweren dat hun nieuwe band de bestaande verhoudingen op zijn kop zet, maar in de praktijk blijken de andere merken en soorten banden die ontwikkeling ook steeds te volgen, waardoor de verhoudingen uiteindelijk niet veel veranderen.

Verder de vraag of 205 wel de juiste breedtemaat is, om met een Fabia ook in winterse (of hele natte) omstandigheden een goede grip te hebben, en of een 195 als breedtemaat voor het hele jaar niet beter is.
 

bluskabouter

Forumguru
een vier-seizoenen band is niet alleen goed voor de winters, het geeft ook beter grip bij ( veel ) regenval. de groeven zijn groter en de band voert makkelijker en sneller het water af waardoor je minder kans hebt op aquaplaning dan met een zomerband.
 

Spierings

Forumguru
toch is Michelin zelf al aan het terug krabbelen, hij is volgens hunzelf alleen maar voor als je af en toe in winterse omstandigheden rijdt, een heel winterseizoen vind ik geen af en toe, dus je moet toch weer inleveren net als bij andere 4 seizoenen banden, eigenlijk rij je dus het hele jaar door in elk seizoen op banden die moeten "inleveren" onderstaande foto afgelopen donderdag bij de bandenboer gemaakt toen mijn Michelin Pilot Alpin gemonteerd werden..
Het is maar net wat je onder winterse omstandigheden verstaat.

In Nederland hebben we niet echt winterse omstandigheden heden op af en toe een bui sneeuw na, zijn dus ideaal voor hier.

Om nu heel de winter op sneeuw te rijden zijn ze minder geschikt..

Denkt dat Michelin ze daarvoor gemaakt heeft...

Denkt dat ze voor hier in Nederland beter geschikt zijn dan een band welke echt voor sneeuw zijn gemaakt...
 

Spierings

Forumguru
Hiermee zeg je dus dat deze band een erg zachte compound heeft wat beter is voor de winter periode, maar dat hij op warme zomerse dagen hierdoor ook weer vlugger slijt !!??
Dat een band anders is samengesteld wil niet zeggen dat deze sneller slijt..

In de autowereld word zelden over compounds gepraat, in de motor wereld is dit een heel ander verhaal. Daarnaast kunnen ze verschillende soorten/samenstellingen op een band gebruiken.

Verder de vraag of 205 wel de juiste breedtemaat is, om met een Fabia ook in winterse (of hele natte) omstandigheden een goede grip te hebben, en of een 195 als breedtemaat voor het hele jaar niet beter is.
Klopt helemaal, soms is smaller beter omdat de druk op het contact oppervlak groter is. Zeker bij een lichte auto is dit beter.
 
Bovenaan Onderaan