4 seizoen op 18 inch (4x4)

Rosinfield

† In Memoriam
Beide. Ons klimaat, onze winters. En voor dat ene weekje dat men op wintersport gaat, voldoen ze ook. Ook wettelijk. Ik doe daar niet aan, maar zou het best aandurven.
 

Tinus78

Forumguru
Ik heb uiteindelijk (prive) gekozen om de Kodiaq af te laten leveren op michelin CC 4 seizoen. Ik heb de test van autobild gekocht en doorgenomen. Mede ook dat mijn vader huidige versie XC90 ook met dezelfde banden rijdt en hiermee ook afgelopen januari op wintersport is geweest. bevalt hem in deze condities (nederlandse weer, wintersport, zomer in Griekenland) prima.
uiteindelijk moet je zelf je afwegingen en keuze maken. iedereen heeft een eigen mening/ervaring.
ik heb adhv hetgeen ik op het forum heb gelezen, mijn vaders ervaring en de test in auto bild de keuze laten vallen op de michelins dus.
 
Laatst bewerkt:

hendrik38

Forumguru
Mooi om te lezen dat er veel zijn met positieve ervaringen. Ik ga proberen eens uit te zoeken welke van de drie het beste bij mij past:

- Michellin CC
-Vredestein quatrac 5
- Continental allseason contact.

Op mijn huidige conti sportcontact 5 heb ik een hele lelijke wang tekening. Wil dat eigenlijk niet weer, dus ga daar ook even naar kijken. Blijft jammer dat de Duitse en de nederlandse test niet echt overeenkomen.
 

MaxN

Donateur
Bij de Conti’s waren bij de introductie vragen over de duurzaamheid van de banden, maar de Michelin en dan sowieso de CC+ is zeker duurzaam. Die zitten er bij ons al 35.000km onder en zijn nog lang niet versleten.
Inmiddels zullen er wel tests bekend zijn met de slijtage van de Conti’s. Er werd verwacht dat ze redelijk snel slijten.
 

hendrik38

Forumguru
@MaxN, in de anwb test komt de conti er prima uit in de slijtvastheid als score " goed tot zeer goed". De michellin idd als "zeer goed". Het zal wel mijn afwijking zijn, maar vind het loopvlak van de Michellin CC minder mooi dan van de quatrac en de conti. je kijkt er bij een kodiaq wel continu op. Natuurlijk is veiligheid nog belangrijker dus laat me er niet teveel door leiden, maar zou mooi zijn als dat samen valt ;)
 

Okki

Donateur
Vredestein zitten er bij mij al 75000 km onder, prima band,stil, goed in regen. Zelf nu nog steeds met veel regen afgelopen week zeer goede grip.
 

MaxN

Donateur
Ik denk dat die het wint door de beter sneeuw eigenschappen. Maar de winnaar hoeft voor jouw niet de beste band te zijn. Ik gebruik deze site voor het vergelijken. Staan veel tests op van diverse bladen, sites, enz. En reviews van rijders en je kan zoeken op bandenmaat. Aangezien de bladen vaak 1 maat testen en de maat die jij wil soms een andere uitslag kan geven.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Waar ik geen tests van zie is Kleber (op 17" LM Clubber velg: 215 x 40 R17 87V Quadraxer 1 / extra load).
Onder mijn Fab 3 C blijkt het een prima band te zijn, met nu 4 jaar ervaring. Zowel qua slijtage alsook lawaai.
Daarvoor had ik de Vredestein Quatrac 3, maar de velgmaat schijnt voor veel merken een probleem te zijn.
Dus werd er bij aflevering Kleber omgelegd.

En wat betreft wel of niet in ons landje, ik heb in Duitsland meegemaakt de ene dag +17 gr. en
de volgende dag 400 km verder -2 gr. En ook dat het nog steeds verplicht is daar in het winterseizoen, +17 gr. of niet.
Dus welke bandkeuze ligt dan voor de hand?

grtsss
 

Okki

Donateur
@hendrik38 ...correct.

4 seizoenen banden zit er al 75000 km onder, voor en achter.
Slijtnokken komen nu wel angstig dichtbij voor. Achter nog voldoende mm's over...

Ik sta er zelf ook versteld van moet ik zeggen....
 

MaxN

Donateur
Maar dan zijn die al wel ver voorbij de 4mm die in sommige landen telt als minimum profiel om als winterband te voldoen. Ongeacht de juiste logo’s.
 

Okki

Donateur
3 peak mountain snowflake: ja
voorbij de 4 mm: zeer waarschijnlijk

Maar ik ga nooit op wintersport of het buitenland (behalve de ene zomervakantie per jaar)...dus dat loopt wel los.
 
Bovenaan Onderaan