3 verstuivers kapot, wat is de oorzaak?

Canon-Eye

Forumguru
Het volledige inlaattraject loopt tot aan de cilinder en omvat dus zowel lucht- als brandstofvoorziening, met inbegrip van hetgeen via EGR (Exhaust Gas Recycling) weer wordt teruggevoerd naar de cilinder.

Zorgen dat je normaal redelijk in de toeren blijft en daarnaast met enige regelmaat de boel goed warmstoken draagt ertoe bij om problemen te voorkomen. Dat hij zo af en toe onder minder gunstige omstandigheden wordt gebruikt (zoals een paar honderd km wél volgens schakelindicator rijden) maakt daarbij niet uit. Uiteindelijk zal er geen 300km achter elkaar continu zijn opgetrokken in een te lage versnelling, toch?

Uitrollen/afremmen op de motor met gas los betekent bij moderne injectiemotoren*) dat er geen - of vrijwel geen - brandstof naar de motor wordt gevoerd, dus ook geen bijdrage aan de inwendige vervuiling. Dit in tegenstelling tot uitrollen in vrij of met ingetrapte koppeling: dan draait de motor immers onbelast stationair, verbruikt dus wel brandstof en het is maar de vraag of in die onbelaste toestand de verbranding optimaal (= zo volledig mogelijk) is.

*) Bij mijn 2-cilinder NSU Prinz-4 in 1970 was dat wel anders: na afdaling van de Gross Glockner (20km lang 12% hellingaf afremmend op de motor) had het torretje (634 cc, als ik me goed herinner) 't echt niet meer naar z'n zin en heb ik sputterend en rokend met flink wat toeren nog wat rondjes door Heiligenblut moeten doen voordat hij z'n spijsvertering (lees: zo goed als verzopen carburateur) weer een beetje op orde had.
 
Bovenaan Onderaan