Ik heb een zelfde situatie gehad met mijn Fabia 2 combi 1.4 16v uit 2008. Iedere keer een injector kapot. De eerste viel nog onder garantie. De tweede was na meer dan twee jaar en dus onder coulance. Na de tweede vroeg ik de dealer ze maar allemaal te vervangen onder coulance, want ik verwachte een slechte batch. Dat mocht niet van PON. Alleen wat kapot was werd vervangen. Na een wat langere tijd ging een derde injector kapot en niet veel later de katalysator. Kostenpost voor de vervanging van de katalysator > 800 euro. Voor eigen rekening. De dealer zei dat de meest voor de hand liggende reden slechte 'goedkope' brandstof was. Natuurlijk de grootste onzin. Slechte brandstof koop je in Nederland bij een gerenomeerd tankstation niet. Ik heb toen zelf gegoogeld en kwam op onvolledige verbranding als oorzaak. Niet de brandstof maar de slechte injectoren waren dus de meest voor de hand liggende oorzaak. PON wilde niets doen, dus de dealer kon niets doen zei hij. Op zo'n moment moet je even sterk in je schoenen staan en je recht halen. 1. Je hebt geen koopovereenkomst met PON maar met de dealer. PON is dus in een dergelijk conflict helemaal geen partij. Wat de dealer met PON kan regelen is mooi voor de dealer, maar heeft geen invloed op de verantwoordelijkheid van de dealer als partij in de koopovereenkomst. Ik heb daarom een brief naar de dealer gestuurd met een beroep op het nonconformiteitsbeginsel uit het Europees consumentenrecht (of iets dergelijks). Google maar eens even. Een reactie van de dealer liet toch weer lang op zich wachten. Ik heb toen een reparatieafspraak gemaakt en vervolgens op de ochtend van de afspraak gebeld om te vragen of de reparatie kosteloos zou zijn. De dealer bleef vaag. Ik heb toen meteen vermeld en gemaild dat ik in het geval dat de reparatie niet kosteloos zou zijn, ik rechtsomkeer zou maken, maar de dealer dan aansprakelijk zou stellen voor alle gevolgschade door uitstel van reparatie. Toen pas draaide de dealer bij en kon ik de auto direct aanbieden voor een kosteloze reparatie. Ben dus niet te bang om buiten de garantieperiode je recht te halen en houd voet bij stuk. De aanhouder wint. Tenminste als je in je recht staat.