3 verstuivers kapot, wat is de oorzaak?

Bij mijn Skoda Fabia Combi 1.2 TSI waren na 36.000 km zomaar 3 verstuivers kapot en moest ik de auto laten wegslepen. De garage heeft de verstuivers vervangen. Maar heeft geen idee, waarom ze stuk gingen.
Heeft iemand een idee?

Kan het aan het type brandstof liggen? Volgens het instructieboekje mag je ook Euro98 tanken, wat ik wel eens doe. Maar ook Shell Vpower met een hoger octaangehalte dan 95. Of is Shell onveilig?
 

Cordoba

Forumguru
Misschien even googlen, maar ik dacht dat de V-power een octaangetal van 96 of 97 heeft. Je schrijft dat je Euro98 mag tanken en dat ook weleens doet, maar wat is het exacte tankvoorschrift, en wat tank je (en wat heb je misschien getankt op vakantie/in het buitenland).
 

andrehj

Forumguru
Alles boven de 95 octaan is sowieso geen probleem, en ook op 91 zou de motor nog gewoon moeten lopen, zij het dan met verminderd vermogen. Dit kan volgens mij nooit de oorzaak zijn van kapotte verstuivers.

Wat zegt de dealer? En viel dit nog binnen de garantie? Want normaal is het zeker niet.
 
Ik tank nooit in het buitenland.

Op de tankdop staat: min 95 RON/ROZ Super Premium

Het boekje schrijft voor:

Voorgeschreven brandstof - loodvrije benzine min. 95 RON
Gebruik loodvrije benzine 95 RON.
Als geen benzine 95 ROZ beschikbaar is, kan in geval van nood benzine 91 ROZ getankt worden.
Loodvrije benzine met een hoger octaangetal


Loodvrije benzine met een hoger octaangetal dan het voorgeschreven octaangetaal, kan zonder beperkingen worden gebruikt.
Bij wagens met voorgeschreven loodvrije benzine 95/91 RON brengt het gebruik van benzine met een hoger octaangetal dan 95 noch een merkbare vermogensverhoging, noch een lager brandstofverbruik teweeg.
Bij wagens met voorgeschreven loodvrije benzine min. 95 RON kan het gebruik van benzine met een hoger octaangetal dan 95 een vermogensverhoging en een een lager brandstofverbruik opleveren.

Tank alleen brandstof die voldoet aan de norm EN 228.
 
Alles boven de 95 octaan is sowieso geen probleem, en ook op 91 zou de motor nog gewoon moeten lopen, zij het dan met verminderd vermogen. Dit kan volgens mij nooit de oorzaak zijn van kapotte verstuivers.

Wat zegt de dealer? En viel dit nog binnen de garantie? Want normaal is het zeker niet.
De dealer weet de oorzaak niet. Het viel wel onder garantie. Beste goed, maar ik wil niet nog een keer ergens stil staan.
 

Mk4

Senior Member
Maar je hebt het over verstuivers, je schrijft een Tsi, maar heeft een Tsi verstuivers? (ben een leek hoor)
 

Monteurtje

Forumguru
Bij een TSI wordt het ook wel injector genoemd. Het is maar net hoe je het noemt.
Dit is zeker niet wat vaak voorkomt. Begin van de TSI motoren nog wel eens. Toen zag je ook vaak erg vervuilde injectors waardoor de motor slecht liep. Dan was het vaak eentje. Maar 3 van de 4 in een keer is wel heel apart.
 

Noord26

Forumguru
Wat stuurt de injectoren aan en kunnen ze daardoor defect gaan? Niet wellicht verontreinigde benzine getankt (laatste uit de tank bijvoorbeeld van de pomp)? 3 tegelijk stuk gaan is namelijk geen toeval meer.
 

leo442

Forumguru
De injectoren worden met een massa puls aangestuurd vanuit de computer/stuurapparaat. Liggen de injectoren vol aan massa dan heb je dus kortsluiting in de injectoren, en zijn ze stuk. Te weinig brandstof, dus ook te weinig koeling en smering, zullen de injectoren ook niet prettig vinden. Maar...3 tegelijk stuk lijkt mij toch meer een elekrisch probleem.
 
Die dag heb ik ook nog gereden tijdens forse regen. Kan het zijn dat opspattend water van een plas dit kan veroorzaken?
 

tist

Actief lid
Ik heb dat artikel eens gelezen maar ben er helemaal niet mee akkoord.
Ze kochten diesel van een lage kwaliteit in, die bedoeld is voor bijvoorbeeld tractors en vissersschepen. Op deze diesel wordt relatief weinig accijns geheven.
Die diesel is bekend als 'rode' diesel en is buiten de toevoeging van kleurstoffen evenwaardig aan de andere 'witte' diesel.
De brandstof verkochten ze vervolgens via pompstations als hoogwaardige diesel voor auto's en vrachtwagens.
Hoogwaardig ? de opbrengst ervan voor hen dat wel de rest ....

De pompstations die meededen met deze fraude staan in het hele land. Duizenden automobilisten en vrachtwagenchauffeurs hebben de 'slechte' diesel getankt. Volgens deskundigen beschadigt deze diesel de motoren.
Deskundigen ? Effe googelen op rode diesel en je komt er alles van te weten. Beschadigd helemaal niets buiten je brandstoffilter dat sneller aan vervanging kan toe zijn.
Men tracht je iets te laten geloven, en maakt mensen onnodig bang.
Wil uiteraard niet zeggen dat ik akkoord ben met die handelswijze van belastingonduiking, helemaal niet, maar ook niet met bangmakerij.
 

ringenhut

Nieuw lid
Ik heb een zelfde situatie gehad met mijn Fabia 2 combi 1.4 16v uit 2008. Iedere keer een injector kapot. De eerste viel nog onder garantie. De tweede was na meer dan twee jaar en dus onder coulance. Na de tweede vroeg ik de dealer ze maar allemaal te vervangen onder coulance, want ik verwachte een slechte batch. Dat mocht niet van PON. Alleen wat kapot was werd vervangen. Na een wat langere tijd ging een derde injector kapot en niet veel later de katalysator. Kostenpost voor de vervanging van de katalysator > 800 euro. Voor eigen rekening. De dealer zei dat de meest voor de hand liggende reden slechte 'goedkope' brandstof was. Natuurlijk de grootste onzin. Slechte brandstof koop je in Nederland bij een gerenomeerd tankstation niet. Ik heb toen zelf gegoogeld en kwam op onvolledige verbranding als oorzaak. Niet de brandstof maar de slechte injectoren waren dus de meest voor de hand liggende oorzaak. PON wilde niets doen, dus de dealer kon niets doen zei hij. Op zo'n moment moet je even sterk in je schoenen staan en je recht halen. 1. Je hebt geen koopovereenkomst met PON maar met de dealer. PON is dus in een dergelijk conflict helemaal geen partij. Wat de dealer met PON kan regelen is mooi voor de dealer, maar heeft geen invloed op de verantwoordelijkheid van de dealer als partij in de koopovereenkomst. Ik heb daarom een brief naar de dealer gestuurd met een beroep op het nonconformiteitsbeginsel uit het Europees consumentenrecht (of iets dergelijks). Google maar eens even. Een reactie van de dealer liet toch weer lang op zich wachten. Ik heb toen een reparatieafspraak gemaakt en vervolgens op de ochtend van de afspraak gebeld om te vragen of de reparatie kosteloos zou zijn. De dealer bleef vaag. Ik heb toen meteen vermeld en gemaild dat ik in het geval dat de reparatie niet kosteloos zou zijn, ik rechtsomkeer zou maken, maar de dealer dan aansprakelijk zou stellen voor alle gevolgschade door uitstel van reparatie. Toen pas draaide de dealer bij en kon ik de auto direct aanbieden voor een kosteloze reparatie. Ben dus niet te bang om buiten de garantieperiode je recht te halen en houd voet bij stuk. De aanhouder wint. Tenminste als je in je recht staat.
 
Bedankt voor je uitvoerige reactie, ringenhut. Wat je eigenlijk zegt is dat het probleem lag aan een serie slechte injectoren. Is een injector hetzelfde als een verstuiver? En kan het zo zijn dat er 3 slecht waren en 1 goed?
 

ringenhut

Nieuw lid
Hoi Skodacor. In mijn beleving wordt het bij oude diesels vaak een verstuiver genoemd, maar is het eigenlijk gewoon hetzelfde. Maar ik ben geen kenner. Wat betreft je vraag 'En kan het zo zijn dat er 3 slecht waren en 1 goed?': Bij mij lijkt dat in ieder geval wel zo. 3 zijn er vervangen. Nu 118.000 km op de teller en nummer 4 loopt nog steeds prima.
 

H@RM

Senior Member
Bij een TSI wordt het ook wel injector genoemd. Het is maar net hoe je het noemt.
Dit is zeker niet wat vaak voorkomt. Begin van de TSI motoren nog wel eens. Toen zag je ook vaak erg vervuilde injectors waardoor de motor slecht liep. Dan was het vaak eentje. Maar 3 van de 4 in een keer is wel heel apart.

Is dit nog op een bepaalde manier te voorkomen door bijvoorbeeld het toevoegen van reinigingsmiddelen aan de brandstof?
 

Joske

Forumguru
Ik denk dat je eerder de schuldige moet gaan zoeken in het inlaattraject dat vervuild.. welke op zijn beurt de injectors gaat vervuilen!

Dikwijls te lage toeren (bijvoorbeeld: schakelindicator steeds volgen) en korte trajecten plus de EGR werking (ja, dat zit daar ook op..) vervuilen het inlaattraject geweldig.. :thumbsdown:
 
Ik denk dat je eerder de schuldige moet gaan zoeken in het inlaattraject dat vervuild.. welke op zijn beurt de injectors gaat vervuilen!

Dikwijls te lage toeren (bijvoorbeeld: schakelindicator steeds volgen) en korte trajecten plus de EGR werking (ja, dat zit daar ook op..) vervuilen het inlaattraject geweldig.. :thumbsdown:

Daar zeg je zo iets. Zelf rijdt ik 15000 km per jaar en ik volg de schakelindicator niet. Maar ik heb hem eens uitgeleend aan iemand die de schakelindicator steeds volgde. Het leek me niet zo gezond, maar dat was slechts 300 km, en het gebeurde 1 maand voordat de verstuivers het opgaven. Maar dat zou toch niet de oorzaak moeten zijn?

En is het nieuwe rijden met uitrollen naar het stoplicht ook niet goed? Daar lijkt die toch juist op gebouwd?
 

Joske

Forumguru
@Peter-036

Waarom niet? :) Als kleppen vervuilen kan uiteindelijk toch ook de injector vervuild geraken?

EDIT: ik denk dat ik het even verwar met de ontsteking van het mengsel...

dus ik vermoed dat je gelijk hebt Peter ;)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan