2017 - Skoda Octavia Combi TDI

1983jeroen

Forumguru
Met die paar cm loop je echt niet tegen dat probleem aan. Hooguit de kabel die aan de achterkant een te scherpe knik moet maken.
Wilde hem eerst aan de achterste bout hangen, maar dat werd idd wel te ver naar achter.

Heb nu een vaste Westfalia haak. Daarbij zit de doos al verder naar achteren geplaatst
 
Afgelopen week voor het eerst met de Octavia en sleurhut weg geweest.
Hulpveren gaan er waarschijnlijk deze week al onder. Hopelijk dan iets meer stabiliteit in de kont.

WhatsApp Image 2024-05-13 at 09.54.09_a71c07f5.jpg
 
Kogeldruk was rond de 72kg
Is niet perse het doorhangen, maar het wat nerveuze gedrag bij wind waardoor de caravan ligt slingerde en naar mijn mening toch iets te soft qua inveren bij hobbels.
Ook bij de eerste de beste drempel raakte het neuswiel de grond al.
 

1983jeroen

Forumguru
Drempels moet ik ook wel echt met beleid nemen, hoewel...
Gisteren op een soort provinciale weg had ik niet gezien dat je inmiddels maar 60 mocht en niet gezien dat er een drempel aan kwam. Oeps...
Te laat om nog goed te remmen, dus met veel te veel snelheid de drempel over. Even schrikken, maar geen centje pijn verder met de combi.

Het slingeren herken ik helemaal niet met voldoende kogeldruk.
Ik heb mijn hulpveren nog liggen en dacht er eerst nog over om ze misschien alleen voor de vakantie even te monteren, maar ben er nu wel van overtuigd dat het niet echt nodig gaat zijn in onze situatie.
 
Zou misschien ook wel aan de combinatie kunnen liggen. Slingeren kan je het ook niet echt noemen, maar meer wat nerveus.
Denk dat de caravan op dit moment rond de 1350kg weegt. Voor de zomervakantie zal hij niet boven de 1300kg uitkomen.
Drempels moet je sowieso met beleid nemen en dat probeer ik dan ook altijd.
 

1983jeroen

Forumguru
Mijne weegt net zoiets. Qua formaat ook weinig verschil denk ik.
De combi zou de caravan nog iets meer uit de wind moeten houden dan mijn hatchback.

Maar met caravan zijn hulpveren ook wel fijn. Ben benieuwd of jij wat merkt aan het rijgedrag zonder caravan.
 
Ben ook heel benieuwd inderdaad. Als het weer komend weekend goed is misschien nog een camping opzoeken.
Ook is het plaatsen van de veren even afhankelijk van de monteur (misschien heeft hij donderdag een gaatje). Uit de handleiding kan ik opmaken dat de veren onder de auto weg moeten namelijk.
Ben uiteindelijk voor de HV-199525 gegaan en niet de Heavy Duty HV-199545
 

Eltjo

Forumguru
Is 72 kg kogeldruk niet heel erg zwaar? Mijn vader reed vroeger altijd met zo’n 50 kg met een Eriba Touring.
Ook het grotere gewicht dichtbij de as plaatsen.
 
Is 72 kg kogeldruk niet heel erg zwaar? Mijn vader reed vroeger altijd met zo’n 50 kg met een Eriba Touring.
Ook het grotere gewicht dichtbij de as plaatsen.
Als je op caravantrekker kijkt raden ze 70-75kg aan. Met 50kg is deze combinatie een garantie voor slingeren.
Een Eriba Touring is per definitie een veel lichtere caravan waardoor minder kogeldruk nodig is.
 

hemi24

Forumguru
Ik weeg nooit, probeer gewoon even met twee handen te beuren voordat 'ie op de haak gaat...
Zal zo tussen de 70 en 85 kg zitten en dat rijdt mooi stabiel met een caravan van 1.500kg
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn vader reed vroeger altijd met zo’n 50 kg met een Eriba Touring.
Met de Fabia Greenline deed ik dat in het begin ook (Eriba Touring 410, beladen tot ca. 1050 kg totaal), want die mocht volgens RDW tot 1000 kg trekken en de maximum kogeldruk is officeel 50 kilo volgens het manual. Maar tijdens de allereerste vakantie ermee heb ik meteen op de tweede dag wat spullen verplaatst om de kogeldruk richting 70 kg te krijgen. Bij de voorgeschreven 50 kg reed het namelijk echt niet lekker: zweverig, geen stabiel gevoel, ik zat niet op mijn gemak. De caravan heeft trouwens een 1200 kg as en dat is ook de MTM.

Na die eerste vakantie heb ik hulpveren laten plaatsen en de kogeldruk nog iets verder opgevoerd tot rond 75 kg. De combinatie lag daarmee als een blok op de weg en stond ook in een snaarstrakke rechte lijn, dus niet doorgezakt.

De Fabia is opgevolgd door de Leon, die 1100 kg mag trekken. Dus de Eriba wordt nu beladen tot ca. 1170 kg (hoef ik minder spullen in de auto te leggen), waarvan een kleine 80 kg op de kogel rust. Ook de Leon heeft bij aankoop hulpveren gekregen en ook deze combinatie voelt solide aan.
Ik weeg aan het begin van de vakantie meestal één keertje (heb een disselweger op een stukje afvoerpijp-op-maat, op kogelhoogte, in de vaste uitrusting) om weer even zeker te weten dat het beladingsschema correct is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Een Eriba Touring is per definitie een veel lichtere caravan waardoor minder kogeldruk nodig is.
Nog even aanvullend: dat is minder logisch dan het lijkt.
Het actuele (totaal)gewicht van de caravan speelt hierbij wel een (beperkte) rol, maar het gaat vooral om de balans van het geheel.

Een onderbelichte factor is het feit dat het boven de auto uitstekende deel van de caravan aardig wat wind vangt, uiteraard meer naarmate de snelheid toeneemt. Dat geldt ook voor de aerodynamisch toch aardig geslaagde Eriba Touring. Die winddruk heeft een enigszins "achteroverdrukkend" effect op de caravan, hetgeen de feitelijke kogeldruk vermindert. Oftewel: de balans verandert en het is wel zo verstandig om daar bij voorbaat rekening mee te houden.
Naar mijn ervaring is 50 kg te weinig, tenzij je onderweg bent met bv. een simpel (boedel)bakkie <750 kg.
 

Eltjo

Forumguru
Ik dacht dat een Eriba geen lichte caravan was vanwege het stalen frame met aluminium beplating en stevige constructie.
Het is geen grote caravan.

Maar ja, dat is alweer zooooo lang geleden. Toen bleven er ook bij het achteruitrijden met caravan met van Duin als commentator, van caravans alleen het chassis over terwijl de opbouw op de baan lag. Zo niet met de Erica Touring die een keer meedeed; die ging op een oor maar niet om.

Die Tourings hadden/hebben een enkele rechte dissel i.p.v. een V-vorm, want door de V vormige voorkant gaat de wind er links en rechts gelijk langs in tegenstelling tot caravans die l/r gezien een vlakke voorkant hadden.
Ze lagen als een blok op de weg en Erica adverteerde dat ze er 180 km/uur mee hadden gereden op een circuit.

Mijn ouders hadden eerst een 5 (Troll/Familia?) en daarna 4 persoons (Triton?) met daarvoor een 2,5 l Opel Commodore en later een 2 l Rekord. Met z'n drieën en later minder op de achterbank. Je merkte weinig van de caravan achter de auto zei mijn vader altijd.

Tegenwoordig heb je natuurlijk de plee, douche en magnetron er ook nog in zitten. En de movers, etc.
Dat heeft caravans, net zoals auto-luxe, het allemaal steeds zwaarder gemaakt.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik denk dat het grootste voordeel van die hulpveren bij ons was dat het wat minder deinde. Dat deinen voelt niet meteen als heel hinderlijk of gevaarlijk maar als het er is, dan merk je dat soms vooral als je tijdens een pauze naast de auto staat of na aankomst op de camping (zelfs soms nog als je in bed ligt). Maar als het er ineens niet of nauwelijks niet meer is (dus bij de Skoda), dan scheelt dat toch wel.

Mijn Astra PHEV heeft vooralsnog geen hulpveren, dus ik moet het hier nog even aanzien. Wellicht ga ik het deinen weer meer merken (of niet).
 

Canon-Eye

Forumguru
@Eltjo Die dissel maakt (in elk geval bij de mijne) helemaal niks uit, want er zit een driehoeke aluminimum tranenplaat overheen met dikke omgevouwen rand. Qua luchtstromingen doet die dus precies hetzelfde als een V-vormige dissel. Die plaat is voornamelijk decoratief denk ik, want je mag er niet op staan. Het aerodynamische karakter van dit model (in basis daterend uit ca. 1960!) zit 'm in de afgeronde hoeken icm iets achterover hellend en licht V-vormig front. En niet te vergeten het hefdak, dat 'm onderweg een stuk lager maakt.

Wij hebben een relatief simpele versie zonder toilet/douche, om 2 redenen: ons hele vakantieleven lang waren we eigenlijk tentkampeerders, zij het een aantal jaren met een Holtkamper Flyer toen de kinderen nog mee "moesten". Daarna weer 18 jaar een pure tent. Dus we zijn niet anders gewend dan zonder eigen sanitaire ruimte. De tweede reden was de indeling: mogelijkheid om in lengterichting achterin te slapen en dat bed permanent te laten liggen, terwijl er voorin dan een eveneens permanent zitje voor 2 personen is. Ideaal op maat voor ons.
Zo'n klassiek model is behoorlijk degelijk gecontrueerd - het valt me onderweg vaak op hoeveel ouwetjes er nog rondrijden, modellen van 30-40 jaar geleden zijn geen uitzondering. Dat is ook op bv. Marktplaats wel te zien aan de vraagprijzen voor oudere modellen.
Dat was in 2015 niet anders. We hebben een aantal dealers verspreid over het land bezocht. Overal was het verschil tussen een overjarige demo met allerlei opties die we niet wilden en een nieuwe, zelf op prijs en gewicht*) samengestelde zo klein dat we voor een nieuwe gekozen hebben. Uiteindelijk (vlak bij huis!) een prima deal kunnen maken.

*) In de prijslijst stond voor elke afzonderlijke optie ook het gewicht vermeld. Toen hadden we de Fabia (max. 1000 kg) nog en m.b.v. een excelletje konden we tot op de kilo onze keuzes afwegen.
 

Eltjo

Forumguru
De simpele rechte vorm van de Touring dissel geeft aan dat er geen V vorm versteviging nodig is, juiste vanwege de V-vorm van de voorkant waardoor de caravan niet gaat slingeren.
Dat was/is bij een vlakke voorkant wel het geval en waren/zijn er aanvullend nog stabilisatoren nodig.
De eerste Touring was ruim 23 jaar oud toen mijn vader hem als “sta”caravan weggaf aan een collega. Wellicht was een technische inspectie en evt. herstel of onderhoud toen ook voldoende geweest. In 1995 een nieuwere en kortere Touring aangeschaft.

Zoals jullie op vakantie gaan, deden mijn ouders dat ook altijd zonder toilet, douche, etc. in hun caravan en later een opzetcamper en daarna toch een op maat gebouwde camper op nieuw gekocht Vivaro/Trafic chassis. Met corona verkochten ze hem terug aan de bouwer. In die camper zat een simpel chemisch toilet wat ze in de ruim 14 jaar dat ze de auto hadden nooit gebruikt hebben. Net zoals in de Eriba’s kon daarin ook het bed blijven liggen met nog een zitje voor 2.
 
Bovenaan Onderaan