hemi24
Donateur
@Luke: voor een voorbeeld van de ongelijkmatige slijtage (nokken aan de binnekant), zie de foto in mijn album: http://www.skodaforum.nl/board/memb...potenza-225-45r17-cuppende-achterbanden-2.jpg
De nokken aan de binnenzijde zijn ongelijkmatig afgesleten, wat men soms ook wel eens zaagtandprofiel noemt, of nok-om-nok slijten.
In mijn geval was het bij de Bridgeston Potenza's (225/445R17) waar de auto af fabriek mee afleverd was na ca 30k, ondanks wisselen volgens voorschrift Skoda en controle van uitlijning niet in de hand te houden en het uiteindelijke resultaat: 2 a 3 mm verschil in slijtage van de nokken aan de binnenzijde..!
De Michelin Primacy HP die daarna gemonteerd zijn hebben ook het einde niet gehaald, maar zijn na 50k met een restprofiel van bijna 6mm verschroot! Bij zomerset nr. 3 heb ik besloten niet meer te gaan wisselen, afwachten hoe lang deze goed blijven...
Gek genoeg heb ik er bij de winterbanden (Michelin Pilot Alpine PA3 in de maat 205/55R16) zo goed als geen last van.
Mijn vorige O2 op 195/65R15 Michelin Engergy Savers had ook lichte neiging tot cuppen.
Cuppen schijnt op te treden door een combinatie van factoren waar zowel de auto (achterasconstructie) als de band debet aan zijn.
Alle VAG-auto's op het Golf 5/6 platform zijn er gevoelig voor, misschien gaat het verdwijnen bij het MQB-platform...
De nokken aan de binnenzijde zijn ongelijkmatig afgesleten, wat men soms ook wel eens zaagtandprofiel noemt, of nok-om-nok slijten.
In mijn geval was het bij de Bridgeston Potenza's (225/445R17) waar de auto af fabriek mee afleverd was na ca 30k, ondanks wisselen volgens voorschrift Skoda en controle van uitlijning niet in de hand te houden en het uiteindelijke resultaat: 2 a 3 mm verschil in slijtage van de nokken aan de binnenzijde..!
De Michelin Primacy HP die daarna gemonteerd zijn hebben ook het einde niet gehaald, maar zijn na 50k met een restprofiel van bijna 6mm verschroot! Bij zomerset nr. 3 heb ik besloten niet meer te gaan wisselen, afwachten hoe lang deze goed blijven...
Gek genoeg heb ik er bij de winterbanden (Michelin Pilot Alpine PA3 in de maat 205/55R16) zo goed als geen last van.
Mijn vorige O2 op 195/65R15 Michelin Engergy Savers had ook lichte neiging tot cuppen.
Cuppen schijnt op te treden door een combinatie van factoren waar zowel de auto (achterasconstructie) als de band debet aan zijn.
Alle VAG-auto's op het Golf 5/6 platform zijn er gevoelig voor, misschien gaat het verdwijnen bij het MQB-platform...

. Pakt goed op bij lage toeren en trekt een heel eind verder door. Echt comfortabel. Is niet zo dat ik nu in mijn stoel wordt gedrukt maar dat zocht ik ook niet. Wilde eerder een efficiëntere motor om nog minder te verbruiken. Dat zal zich uitwijzen zodra ik wat meer kms gereden heb.


?
)



